Vorig jaar zijn we al eens op pad geweest met de Kawasaki Z H2 . Toen ondervonden we al dat dit een machine is die een nieuwe dimensie geeft aan het begrip snelheid. Maar dit jaar is de Kawasaki Z H2 SE uitgekomen. Je snapt dat we die sloopkogel niet overslaan om een weekje mee op pad te gaan. Dat wordt goed vasthouden!
De toevoeging SE staat in dit geval voor Special Edition. Voor zover die nog niet bijzonder genoeg was. Dit is immers het summum van Kawasaki op het gebied van naked bikes. Wat ‘m dan zo special maakt? Zo is de kleurstelling veranderd (meer groen), is het woordje Supercharged nu in rode letters geschreven, is het two-tone zadeltje verfraaid, krijg je er Brembo Stylema remmen bij en heb je de beschikking over semi-actieve elektronische vering. Je moet een kenner zijn, wil je de twee broers van elkaar kunnen onderscheiden, maar het maakt de SE nog een stukje dikker en opvallender. Als je al dacht anoniem door het verkeer te kunnen blazen, dan is dat met de Z H2 SE helemaal verleden tijd. Dit is een eyecather van het hoogste niveau.
Onderhuids is ‘ie bijna identiek aan de reguliere Z H2. Er zijn twee belangrijke verschillen: bij de SE beschik je namelijk over briljante Brembo Stylema remklauwen waarmee je in no time tot stilstand komt en heb je semi-actieve elektronische vering. Dit systeem past zich constant aan op de omstandigheden, zodat je te allen tijde de ideale hoeveelheid demping hebt. Het zorgt voor nog de ++ op het gebied van comfort en vertrouwen in de motor. Echt een onderscheidende factor dus dat je merkt in het rijgedrag. Buiten deze twee verschillen is de machine hetzelfde als de reguliere Z H2. We kunnen onze review van vorig jaar herschrijven, maar wij hebben een beter plan. Wij hebben er slechts een weekje op mogen rijden, maar FHM-lezer Sebastiaan IJperlaan is al een paar maanden eigenaar van zo’n weergaloze Z H2. Dus belden we hem op om te vragen naar zijn ervaringen met dit weergaloze scheurmonster.
Sebas heeft al flink wat heerlijke motoren gehad. “Ik begon met een Honda Hornet, daar heb ik een jaar of twee op gereden. Daarna heb ik onder andere een Aprilia Dorsuduro gehad, een Suzuki B-King, een Kawasaki Z1000 met zwarte velgen, heel vet ding was dat ook, een Tuono V4, een Kawasaki Z900, een Yamaha MT-10 en een XSR 900. Als je een beetje slim koopt en verkoopt dan hoeft het wisselen van motor niet veel te kosten, maar je moet wel een beetje handig zijn en een beetje durven. Ik vind het leuk om daarmee te rommelen. Voor mij is het echt een leuke hobby. De sport zit ‘m ook in het zoeken en om die motoren voor een leuke prijs te kunnen kopen.”
Nadat hij vorig jaar een keertje een proefrit had gemaakt op een Kawasaki Z H2, werd er een heel snel zaadje geplant in zijn brein. Dit was een motor die er moest komen. “Ik heb nog nooit zo’n snelheidservaring gehad als tijdens die proefrit op de Z H2. Echt absurd. Een paar maanden later had ik m’n huis goed verkocht waardoor ik mezelf op een cadeautje kon trakteren. Even daarna vond ik een rood-zwarte Z H2. Die was gloednieuw, maar voor de prijs van een tweedehands exemplaar. Die kon ik echt niet laten lopen. Wat ik heel vet vind is dat de voorkant asymmetrisch is. Aan de linkerkant zit een luchtinlaat voor de supercharger. Heel dik.”
Kawasaki’s staan natuurlijk bekend om hun groene kleur, maar zijn exemplaar is juist uitgevoerd in het rood (zie drieluik foto's van zijn motor hierboven). “Ik hou van de kleurencombinatie rood-zwart. Je ziet ze sowieso al niet veel rijden, maar in deze kleurstelling zie je ze helemaal zelden.” Het is niet het enige waarop zijn Z H2 zich onderscheid. “Je hoeft eigenlijk weinig aan deze motor te veranderen, maar ik zoek altijd goed naar mooie accessoires. Zo heb ik uit Amerika een korte kentekenplaathouder besteld, er zit een andere monoseat op, heb ik er andere spiegels opgezet en er zit nu natuurlijk een mooie Akrapovich onder. Daardoor is ‘ie acht kilo lichter en krijg je er nog vijf a zes pk bij.” Nog een paar pk’tjes extra dus, terwijl die standaard al een absurde hoeveelheid van 200 pk levert. Dat, terwijl het totale gewicht 240 kilo bedraagt. Dat gaat gepaard met een schitterend geluid. “Het is een stukje titanium zonder demping, waardoor die motor vrijer kan ademen. Het zorgt voor zoveel beleving. Als je dan nog dat geluid van die Supercharger erbij optelt, dat is gewoon ziek. Je hebt wel oordoppen nodig, haha.”
Zoals wij ook al eerder hebben ervaren is de snelheid on-ge-kend. Het gaat zo ontzettend hard dat je er gewoon bang van wordt. Dat alles wordt mede mogelijk gemaakt door de 998cc viercilinderkrachtbron, met een eigen ontwikkelde supercharger. Dat zorgt voor een vermogen van 200 pk bij 11.000 tpm. Daarnaast kun je rekenen op een strakke koppelafgifte van 137 Newtonmeter bij 8.500 tpm. Dat hebben ze heel knap in een pakket weten te verpakken, want met alle ondersteunende elektronica (traciecontrol, cruisecontrol, quickshifter, cornering-management, launch control, intelligent ABS) is dit een machine die allround beheersbaar is. Iets, dat ook Sebastiaan ervaart. “Het mooie is dat de power heel geleidelijk opbouwt en aanblijft. Door de supercharger is het koppel over het hele toerengebied uitgesmeerd. Maar dankzij alle aanwezige elektronica is het wel veilig. Maar pfoe, als je ‘m in z’n drie doortrekt dan zit je al boven de 200 km/u. Het gaat zo hard, dat is nauwelijks bij te benen. Er is geen enkele andere motor die deze unieke snelheidservaring geeft. Dat zeggen ook de andere jongens uit de motorgroep die erop hebben gereden. Die constante duw van die supercharger in combinatie met die quikshifter is echt sensationeel. Een unieke ervaring. Ik ben ermee naar Duitsland geweest en daar heb ik 280 aangetikt. Het is een naked, dus je zit vol in de wind. Met zulke snelheden is het echt strijden. Mijn helm werd helemaal in m’n gezicht gedrukt, haha.”
Dat kunnen we alleen maar erkennen. Het is zo bizar hoe ziekelijk snel dit apparaat accelereert. Soms wordt je er echt bang van. Is het niet voor je veiligheid, dan wel voor je rijbewijs. Maar bovenal levert dit zo ontzettend veel bevredigende adrenaline en rijplezier op. De Kawasaki Z H2 SE onderscheid zich dan nog net even in details van z’n broer. Hij ziet er nog net effe wat dikker uit en rijdt door die speciale vering nog wat comfortabeler, maar de verschillen zijn verder te verwaarlozen. Of je de nou de Z H2 of de Special Editon neemt, met allebei de versies haal je een sloopkogel van een motor in huis. Wij snappen dat Sebastiaan blij is met zijn machine. Of hij nog tips heeft? “Ga ermee naar de Eiffel. De ideale locatie waar de Z H2 optimaal tot z’n recht komt. En hou er rekening mee dat als je eenmaal op zo’n motor heb gereden, je eigenlijk nooit meer anders wil. Er gaat niks snellers komen dan dit.”
Zelf de snelheid beleven van de Kawasaki Z H2 SE? Boek een proefrit of check meer info op kawasaki.nl
Motor: 4 cilinder met supercharger
Cilinderinhoud: 998 cc Vermogen: 200 pk
Koppel: 137 Newtonmeter / 8.500 tpm Gewicht: 239 kilo
Topsnelheid: 299 km/u Brandstofcapaciteit: 19 liter
Prijs (vanaf): €23.249
Tekst + foto's: Chris Riemens