We vervolgen ons drieluik Kawasaki’s met de Kawasaki Z900 SE. Een funbike waar je mee kan gooien, smijten en pronken. Na vijf jaar heeft Kawa ook van hun bestverkochte model een Special Edition op de markt gebracht. Hoe speciaal deze is? Gaan we je vertellen!
Na de afgelopen zomer met de Ninja H2 SX SE en de Z900 RS SE op pad te zijn geweest, maken we ons trio SE’tjes compleet met de Kawasaki Z900 SE. De Z900 is een van de kroonjuwelen uit de garage van de Japanse motornational, want het betreft hier de populairste motorfiets van Kawasaki.
Je wordt niet zomaar het bestverkochte model van een van de grootste motormerken ter wereld. De Z900 is een motor die looks, snelheid en een veelzijdig pakket aan features bundelt in één machine. Als je nog even extra wil opvallen, dan moet je de Z900 SE (Special Edition hebben). De SE is onderhuids dezelfde als z’n familielid, maar onderscheid zich op een aantal punten. Zo beschikt de Kawasaki Z900 SE over fijne features als Traction Control, verschillende rijmodi, ABS en TFT-kleurendisplay en Bluetooth smartphone connectiviteit. Bij de SE hebben ze wel extra aandacht besteed aan verbeterde vering en remmen. Zo is ‘ie uitgerust met Brembo Radionaal gemonteerde M4.32 remklauwen, ø300 mm remschijven en staalomvlochten remleidingen. Het zijn deze componenten die zorgen voor betere remprestaties, controle en precisie bij het stoppen van je bike. Het voelt zorgvuldig en gebalanceerd aan en geeft een prettig gevoel als je met 130 op een stoplicht komt afstormen.
Als we kijken naar het uiterlijk dan is ‘ie voorzien van een gouden voorvork, een fraai groengekleurd buizenframe en zijn de kappen onder het blok ook voorzien van de welbekende felgroene kleur. Ook opvallend is dat de standaard uitlaat is vervangen door een veel sportiever exemplaar van Akrapovic. Weliswaar een optie, maar je kan 'm maar beter aanvinken.Wij hebben gereden met de Z900SE met performance pack, waarbij je naast een Akra, ook een buddyseat cover, tank pad en smoked windscherm erbij krijgt. Het zijn subtiele details, maar het zorgt er wel voor dat de hele look een stuk spannender en opvallender is ten opzichte van z’n twee-eiige tweelingbroer.
Enfin, we rijden de Z900 SE niet om te remmen, maar om te gassen. Wat een heerlijk blok is die 948cc vier-in-lijn toch. In totaal beschik je over 125 pk waarbij je kan gassen tot zo’n 9.500 toeren per minuut. Hoe hoger in de toeren, des te beter die klinkt. Daarbij is met de toevoeging van de Akra wel degelijk een groot verschil merkbaar met de standaard uitlaat. Daarbij komt het speciaal door Kawasaki getunede inlaatgeluid ook beter tot z’n recht. Wel begint ‘ie pas echt lekker te klinken als je vanaf pak ‘m beet 5.000 toeren per minuut het gas opentrekt. Laat het gas los en hij begint millilitertjes benzine te gorgelen met appetijtelijke roffeltjes tot gevolg.
Op deze warme zomeravond maken we een mooi rondje door Noord-Holland, waarbij we van Amsterdam-West via allerlei kleine binnendoor weggetjes langs dorpjes als Halfweg en Spaarnwoude naar Haarlem rijden. Het zijn de sluiproutes waar je het gas eens goed kan opengooien zonder andere mensen tot last te zijn. Daarbij merken we nog een detail dat goed van pas komt in dit soort situaties, want bij de Z900 SE is het zitje achterop verhoogd. Dat betekent dat jij als rijder meer in een kuipje komt te zitten en als je je bips naar achter drukt wat steviger in je motor genesteld zit. Voor een Special Edition missen we wel een up/down quickshifter, al moeten we zeggen: als 'ie zo soepel en trefzeker schakelt als dit exemplaar dan is missen een groot woord. Met die Slipper Clutch word je bovendien ook zelden verrast tijdens het terugschakelen. De afwezigheid van een quickshifter heeft dan ook weinig effect op de geleverde portie rijplezier, want de Z900 SE staat garant voor fun. Hij is licht, wendbaar en heeft er te allen tijde ontzettend veel zin in om vandoor te gaan. Als een jachtluipaard op de savanne vreet hij meters asfalt op. Met name die combinatie van wendbaar en snelheid maakt ‘m ontzettend lekker om mee te spelen.
Zo leveren de Japanners met de Kawasaki Z900 SE een heerlijke nieuwe smaak in het naked bike segment. Hij kost wel wat meer dan de standaard Z900, maar een meerprijs(je) van 1.400 euro is te overzien. €12.599 is nog steeds zeer scherp geprijsd als je nagaat wat je daar allemaal aan motor voor terugkrijgt. Kawasaki is duidelijk niet van plan om hun troon in het naked bike segment af te staan, zoveel is duidelijk. De koppositie wordt alleen maar steviger in handen genomen met de nieuwe toevoeging aan het assortiment.
Meer info over de Kawasaki Z900 of proefrit maken, check kawasaki.nl
Motor: viercilinder lijnmotor Motorinhoud: 948 cc
Vermogen: 125 pk op 9.500 toeren per minuut Max koppel: 98 Newtonmeter
Gewicht: 210 kilo Tankinhoud: 17 liter
Prijs (vanaf): €12.599,-
Tekst + foto’s: Chris Riemens