Klaar voor het motorseizoen van 2022? Wij wel! Ook dit jaar gaan we als een soort keurslager weer de lekkerste nieuwe motoren voor je uitproberen, zodat jij weet wat voor vlees er allemaal in de kuip zit. We trappen het seizoen af met de nieuwe Kawasaki Versys 650. Het mag soms misschien nog enigszins frisjes aanvoelen, maar gezien de zonuren die we al hebben gehad kunnen we wel stellen dat het motorseizoen al is begonnen. We hebben al een hoop Kawa’s aan het tandwiel mogen voelen, maar een van hun succesvolste modellen moest nog bereden worden. Dus staan we bij hoofdkwartier in Hoofddorp met wrijvende handjes klaar om de sleutel in ontvangst te nemen van de nieuwe Kawasaki Versys 650. Nieuw ja, want hij is voorzien van een compleet nieuw design. Zo kun je onder andere rekenen op LED-verlichting en een prachtig TFT-kleurendisplay, dat we kennen van de andere Kawasaki’s. Het scherm is zeer overzichtelijk en beschikt over alle informatie die je als motorrijder nodig hebt: toerental, digitale snelheidsmeter, hoeveel benzine er nog in je tank zit, tijdstip, temperatuur je kunt het allemaal in een oogwenk aflezen. Ook hierbij kun je via de Rideology app verbinding maken met je telefoon en kun je via de app diverse informatie aflezen.
Updates
Het zijn grote kwalitatieve updates, want dit zijn nou net punten waarop het zich onderscheidt van de concurrentie. Het zal de positie van de Versys 650 alleen maar versterken als populairste en bestverkochte motor in zijn klasse. Je mag dus wat verwachten van deze bike. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: we snappen waarom dit zo’n succes is, want hij levert op alle vlakken. Hij ziet er zeker in deze zwarte samenstelling bijzonder goed uit. Dankzij z’n (verstelbare) windscherm, riante zadel is je zitpositie en houding zeer comfortabel en qua snelheid en trekkracht heb je dankzij de 649cc parallel-twin motorblok helemaal niks te klagen. Natuurlijk is meer vermogen leuk en adrenalineverhogend, maar eigenlijk doet deze 650 ons beseffen dat dit de ideale hoeveelheid power is. Meer dan genoeg om als eerste bij het stoplicht weg te trekken en net even dat gaatje in te duiken, maar nooit zo gek dat je hart in je keel bonkt omdat je net iets te enthousiast aan de gashendel hebt lopen hangen.
Design
Het design heeft ons ook positief verrast. Zoals normaal in deze zogeheten Dual Purpose klasse staat ‘ie wat hoger op z’n voorpoten. Met z’n scherpe neus (helemaal in de avond dankzij z’n LED-verlichting) heeft ‘ie een agressieve uitstraling. Ook het achterlicht is fraai vormgegeven met de ronde LED-bolletjes. Herkenbaar component in het design is de diagonaal geplaatste achterschokdemper, die aan de rechterzijde uitblinkt. Verder is ‘ie best wel slank, met rondingen op de juiste plek. Precies zoals we het graag zien bij een levenspartner. Met 217 kilo is ‘ie ook netjes in verhouding. Dat is maar zeven kilo zwaarder dan bijvoorbeeld de Z900. Het zorgt ervoor dat ‘ie uitermate comfortabel te besturen valt, waarbij je eigenlijk vanaf het moment dat je wegrijdt al veel vertrouwen voelt. Het rijgemak wordt mede bepaald door de fijne, lichte koppeling. Ook op de snelweg toont 'ie zich een uitstekende tourer, met als kleine voetnoot dat we niet harder dan 150 km/u hebben gereden. Tot die snelheid bleef ‘ie in elk geval uitermate relaxed aanvoelen. Ook noemenswaardig is de tankinhoud van 21 liter, waarmee je een flink aantal kilometers mee uit de voeten kunt.
Anders nog iets?
Het maakt de Kawasaki Versys 650 wat ons betreft tot een ideale daily driver. Een machine die perfect geschikt is voor woon-werkverkeer, voor de zondagse tourritjes of zelfs roadtrips door Europa. Alles wat je nodig hebt zit erop en aan. En dat voor een scherpe prijs van 9K en een beetje. Prijs-kwaliteitsverhouding is dus zeer on point. Wij pakken deze Kawa voortaan naar werk!
Meer info of een proefrit maken? Check kawasaki.nl . Specs Kawasaki Versys 650
Motor: Vloeistofgekoelde, parallele 2-cilinder 4-takt motor Motorinhoud: 649 cc
Vermogen: 67 pk Max koppel: 64 Newtonmeter
Gewicht: 217 kilo Tankinhoud: 21 liter
Prijs (vanaf): €9.149,-
Gallery
Credits
Tekst + foto’s: Chris Riemens Meer Kawasaki motortesten?