De mooiste Kawa die je kunt kopen? Na een weekje op pad te zijn geweest met de Kawasaki Z900RS SE hebben wij geen twijfels meer. In de lente zijn we al op pad geweest met de Kawasaki Z650 RS . Nu is het de beurt aan zijn krachtigere broer.
Uiterlijk straalt, innerlijk bepaalt. Het is het gevleugelde levensmotto van bijvoorbeeld voormalig Mooiste Vrouw van Nederland Sylvana IJsselmuiden . Dat dit een bekende uitspraak is die op waarheid berust, wordt weer eens bevestigd door de Kawasaki Z900RS SE. Een Special Edition in het RS-gamma, wat weer staat voor Retro Sport. De Z900RS is de populairste motor in het segment der retromotoren en wij knikken begripvol van ja bij het aanzien van dit bloedmooie exemplaar.
Kijk ‘m shinen met z’n ronde koplamp, chromen uitlaat en lange doorlopende leren zadel, dat uitermate geschikt is om een chick mee achterop te nemen. En wat dacht je van de exclusieve kleurencombinatie van geel met zwart, door Kawasaki ‘Yellow Ball’ genoemd? Die kleur is op schitterende wijze verwerkt zoals in de subtiele striping over de tank, de gele vering, voorvork en de gouden velgen. Dat laatste wordt ook gezien door voorbijgangers. “Mooie velgen”, zei een aardige meneer toen we ‘m langs het water fotografeerden. Sowieso hebben we ontzettend veel waardering gekregen van passanten. Of we nou voor het stoplicht aan het wachten waren of als we ‘m net thuis op de stoep parkeerden, veel mensen erkennen het stijlvolle design van de motorfiets.
Ook fraai: het ducktail kontje en die retro klokjes. In alles blijkt dat de designers van de Japanners hun beste beentje hebben voortgezet bij het ontwerpen van de Z900RS SE. We zouden ‘m volgend jaar bijna in top-100 van de FHM500 willen zetten, zo mooi vinden we deze tweewieler. Een motor die je in het zonnetje voor je huis wil zetten om ‘m vervolgens op een klapstoeltje met speciaalbiertje in de hand uren te bewonderen. Het uiterlijk van de Z900RS SE straalt als een discobol waar de stroboscoop non stop op staat te flikkeren. Dit is - naar onze bescheiden mening - de mooiste motor die je bij Kawasaki kan bestellen.
De Z900 RS is een ode aan de originele Kawasaki Z1 uit het begin van de jaren ‘70. Het is niet voor niets dat ze die machine hebben uitgekozen om een hommage aan te brengen, want dit is een icoon uit de algehele motorhistorie. Natuurlijk prachtig als jij zo’n exemplaar beschikt, maar voor de techniek van tegenwoordig valt ook wel wat te zeggen. Dus heb je hier een combinatie van heden en verleden dat bijvoorbeeld tot uiting komt in het display. Tussen de retro klokjes in zit namelijk ook gewoon een digitaal display, waarin alle relevante info wordt verteld als benzinevoorraad, tijdstip van de dag, olietemperatuur, de versnelling waarin je rijdt en het aantal kilometers dat het beestje in de wielen heeft zitten. Andere facetten waaruit z’n moderne karakter blijkt zijn de aanwezigheid van Traction Control, verschillende rijmodi, bekrachtigde slipperclutch en volledige LED-verlichting.
De Z900RS SE beschikt over een 948cc vier-in-lijn motorblok, goed voor 111 pk tot een maximum van 10.000 toeren per minuut. Met 99 Newtonmeter aan koppel hoef je ook niet bang te zijn dat je niet van je plaats komt, want dit koppel is meer dan voldoende om het paardje in galop te laten gaan. Over de Z650 RS zeiden we “eigenlijk is deze hoeveelheid vermogen precies goed”. Over de Z900 RS willen we daaraan toevoegen “maar extra vermogen maakt het wel nóg leuker.” Het verschil is behoorlijk. De Kawasaki Z900RS SE heeft maar liefst 43 pk en 34 Newtonmeter aan koppel meer. Ja, dat voel je wel in snelheid. Mede omdat ‘ie ook weer niet zóveel zwaarder is: 27 kilo om precies te zijn. Het gevolg is dat ‘ie z’n souplesse en wendbaarheid nog steeds heeft weten te behouden, maar dan met meer power. En power, daar zijn we dol op zoals een 15-jarige havo-scholier op Bullit en een frikandelbroodje.
Als je het rode gedeelte van het toerengebied opzoekt, dan gaat dat ook gepaard met een prachtig geluid. Ook de sound engineers hebben blijkbaar extra hun best gedaan om de viercilinder zo goed mogelijk te laten klinken. Laat ‘m weer vervolgens weer even uitrazen en je wordt getrakteerd op een heerlijk roffeltje, dat een beetje doet denken aan het geluid dat de Mini Cooper S ook kan produceren. Innerlijk bepaalt, dat blijkt maar weer.
Bovenstaande opsomming van stijl en rij-eigenschappen maakt dat dit een motor is die we zonder twijfel absoluut aan ons rijtuigenpark zouden willen toevoegen. Het is natuurlijk wel waar je een motor voor gaat gebruiken: ga jij dagelijks 50 kilomter op en neer naar werk op je tweewieler? Dan zou je bij Kawasaki beter terecht kunnen kijken naar een Versys of die Ninja H2 SX (als je het budget hebt) van laatst, maar als je wil flaneren en je toch meer van de plezierritjes bent, dan zouden wij wel weten waar we onze spaarrekening voor zouden plunderen.
Meer info over de Kawasaki Z900RS SE kun je vinden op kawasaki.nl
Motor: viercilinder lijnmotor Motorinhoud: 948 cc
Vermogen: 111 pk op 10.000 toeren per minuut Max koppel: 99 Newtonmeter
Gewicht: 215 kilo Tankinhoud: 17 liter
Prijs (vanaf): €15.599,-
Tekst + foto’s: Chris Riemens