Wie jarig is trakteert. Dat zijn ze ook bij Kawasaki niet vergeten. De Kawasaki Ninja viert haar 40-jarig jubileum, dus gunnen de Japanners ons een speciale birthday edition. Tijd om die aan de scherpe tand te voelen. We gaan op pad met de Kawasaki Ninja ZX-6R. De switch kan haast niet groter. Van de relaxte, uiterst comfortabele cruiser die de Eliminator 500 is, stappen we op de vlijmscherpe Kawasaki Ninja ZX-6R. De iconische Japanse krijger is jarig en dat moet natuurlijk gevierd worden. Het resultaat is deze vlijmscherpe Ninja ZX-6R 40th Anniversary Edition. Een supersport in de 600-klasse, dat prikkelt natuurlijk.
En och, wat is ‘ie goed gelukt. “Ja, hiermee val je wel op”, zegt de Kawasaki-monteur bij het ophalen. Daar is niks aan gelogen. Dit is een volbloed sportmotor die in elk vezeltje snelheid uitstraalt. En ja, er is heel veel nieuw aan dit design.
Downforce
Een nieuwe kuip, om maar wat te noemen. Die zit heerlijk waarbij je goed vastgesnoerd zit om jezelf af te schieten. De kuip is ontworpen met meer openingen, om zo meer downforce te genereren en de rijwind bij de bestuurder zoveel mogelijk weg te nemen. In het ruitje voor zijn ook een paar openingen verwerkt, wat je weer helpt bij de druk op hoge snelheid. Verder zien we een chin spoilertje die schuin naar beneden is geplaatst, om zo in bochten voor maximale grip te zorgen. Yep, op de Ninja ZX-6R may the downforce be with you.
Ook vers zijn de LED-koplampen, waarmee die zeer agressief uit z’n ogen kijkt. Ook zit er een nieuwe 4,3” (oftewel 11 centimeter) TFT-kleurendisplay op, met smartphone connectiviteit. Hierop is onder meer je snelheid, de versnelling waarin je rijdt, actieradius, accuspanning af te lezen. Oh en je toerenteller natuurlijk, mét schakelindicator die je vertelt wanneer je het ideale moment is om door te klikken naar het volgende verzet. Mooi is dat het scherm qua helderheid automatisch schakelt tussen drie verschillende niveaus, afhankelijk van de hoeveelheid licht. Verder zitten er ook standaard vier verschillende rijmodi op, waarbij je kan kiezen uit Sport, Road, Rain en Rider.
Fraai kleurenpallet
Wat vind je van de kleuren trouwens? Vet hoe ze die retro kleuren weer in een fel, nieuw jasje hebben gestoken. Als je bij een kinky kapper komt en je zegt dat je Kawasaki-groen wil, dan is dit de kleur die jij in je haar krijgt gespoten. We zouden het voor een kapsel niet per se aanraden, maar op deze motor staat het waanzinnig. Ook tof is dat ze deze kleur hebben doorgetrokken in de wielen. Verder zijn de kleuren blauw en wit terug te vinden. Lime green, pearl crystal white en Blue, noemen ze het. Een fraai kleurenpallet wat er gezamenlijk ontzettend uitknalt.
Andere toffe dingen in het design zijn de subtiele verwijzingen naar de machine waarop je bivakkeert. In je zadel staat ‘Ninja’ gegrafeerd, op de tank zit een ’40 years Ninja badge’, op het achterkuip is het type aangeduid en aan de zijkant van de motor zie je Kawasaki-stickers terug.
Ja, het mag wel duidelijk zijn dat we fan zijn van het design. Maar daar heb je helemaal niks aan als het voor geen meter rijdt. Gelukkig hebben we ‘m een week mee, zodat we tijd genoeg hebben om dit te ervaren. Het is een sportbike, dus dit is wat je pa vroeger een buikschuiver noemde. Dus echt een actieve, sportieve houding, waarmee je kont goed in het kuipje zit en jij makkelijk achter het schermpje kan duiken, om zo min mogelijk wind te vangen. Tussen je benen ligt een 636cc vier-in-lijn, die nog 36cc meer heeft ten opzichte van de reguliere 600cc supersports van Kawasaki. Dat geeft je net dat beetje extra power. Het blok is door de technici van Kawa grondig herzien, waardoor je ook in het onder- en middengedeelte van het toerengebied meer koppel hebt.
Tja, aan vermogen geen gebrek op deze exotische gekleurde gifkikker. De Kawasaki Ninja ZX-6R gaat echt ontzettend af. Wij verwonderen ons dat dit ‘slechts’ een 600 is, want hij voelt aan als een motor met veel meer cc. Maar ja, je hebt dan ook de beschikking over 124 pk. Knap hoeveel trappelende pony’s ze uit dit blok weten te halen. Het zorgt ervoor dat het heel erg verleidelijk is om bij elk stoplicht weer die gashendel vol open te draaien. Dan kun je flink doorhalen, want je kan ‘m doortrekken tot liefst 14.000 toeren per minuut. Ben je daar eenmaal aangekomen, dan kun je met de standaard quickshifter hetzelfde riedeltje herhalen in de volgende versnelling. Knallen!
Als je dan nagaat dat ‘ie niet bijster veel kilo’s met zich meedraagt, maakt het een waanzinnig leuke machine om mee op pad te gaan. Niet alleen op de leuke weggetjes in de provincie, maar ook op het circuit moet dit een heerlijke machine zijn om je uit te leven. Hij is licht en wendbaar, waardoor hij je echt uitdaagt om ‘m steeds platter in een bocht te leggen. Een goede circuitmotor kan niet alleen los in bochten en qua acceleratie, maar moet ook zeker goed kunnen afremmen. De radiaal gemonteerde monobloc-remklauwen, met daarop 310 mm grote remschrijven zijn echt uitstekend. Bovendien is de ABS verbeterd.
Dus?
Als een jarige klasgenoot vroeger het klaslokaal rondging en trakteerde op een doosje rozijntjes, dan was je toch een beetje teleurgesteld. In die metafoor heeft Kawasaki ons met de Ninja ZX-6R getrakteerd op een grote zak schepsnoep van de Jamin, waar wij met een ballon in de hand en een feestmuts op het hoofd naar hartenlust in mogen graaien. Wat is deze jubileumeditie een genot om op te rijden. Het leven is een feestje en Kawasaki hangt slingers op. Dat is je 40e verjaardag vieren met een banger van een party. Van harte, Ninja. Op nog vele jaren.
Meer info of een proefrit maken op de Kawasaki Ninja ZX-6R? Check kawasaki.nl Specs Kawasaki Ninja ZX-6R 40th Anniversary Edition
Motor: viercilinder lijnmotor
Motorinhoud: 636cc
Vermogen: 124 pk op 13.000 toeren per minuut
Max koppel: 98 Newtonmeter
Gewicht: 198 kilo
Tankinhoud: 17 liter
Prijs (vanaf): €13.799,-
Gallery
Credits
Tekst + foto’s:
Chris RiemensMeer Kawasaki motortesten?