Porsche heeft twee nieuwe GT3-modellen onthuld, en laten we eerlijk zijn: dit zijn geen auto's, dit zijn droommachines. Ter ere van het 25-jarig bestaan van de legendarische GT3 krijgen we zowel een track-beest als een meer bescheiden, maar nog steeds serieuze GT3 Touring. En ja, beide versies hebben een 4.0-liter zescilinder motor die meer dan 500 pk en 330 lb-ft aan koppel levert. Gewoon, omdat het kan.
Of je nu voor de rauwe GT3 of de stijlvolle Touring gaat, beide versies bieden een verbeterde rijervaring. Kortere versnellingen, nog strakker schakelgedrag, en een Track Screen-modus die alleen de belangrijkste info laat zien wanneer je jezelf in een bocht tegen de stoep aan voelt duwen. De lichtgewicht racestoelen houden je vast terwijl je de perfecte apex zoekt. En als je Porsche-ambassadeur Walter Röhrl moet geloven (wat we allemaal doen), is de stuurprecisie een volgende-level ervaring. Meer controle, meer fun.
De standaard 911 GT3 is alles wat je wilt als je van pure snelheid houdt. Lichtgewicht ontwerp, aerodynamica die meer downforce levert, en een dubbele wishbone vooras die rechtstreeks van de GT3 RS komt. Wat betekent dat? Betere stabiliteit als je met 200 km/u die bochten instuurt, natuurlijk. Hij rolt op 20-inch banden voor en 21-inch achter, en als je echt hardcore bent, zijn er ook nog speciale trackbanden te krijgen. Dit ding is letterlijk gemaakt voor het circuit.
En voor het eerst introduceert Porsche het Weissach-pakket voor de GT3, waarmee je de boel nog verder kunt pimpen. Denk aan carbon fiber body parts en magnesium wielen. Dus als je dacht dat je al lichtgewicht was, denk nog maar eens na.
Voor de mannen die houden van snelheid, maar ook graag in stijl naar kantoor willen, is er de GT3 Touring. Geen grote vaste spoiler, maar een subtiele uitschuifbare. En de binnenkant? Leer, baby! Laten we wel wezen, dit is nog steeds een GT3, dus die performance blijft bizar, maar het voelt net iets chiquer aan. En omdat Porsche weet dat sommige mannen gezinsverplichtingen hebben, kun je in deze Touring ook een optionele achterbank krijgen. Luxe en snelheid in één pakket, wat wil je nog meer?
Oh, en alsof dat nog niet genoeg is, komt er ook nog een limited edition Porsche Design-horloge bij. Natuurlijk, want wie wil nou niet weten hoe laat het is terwijl hij met 200 per uur de hoek om knalt?
De prijzen en beschikbaarheid zijn op het moment van schrijven nog niet bekend, maar verwacht dat je voor het einde van 2024 je order kunt plaatsen.