Vraag tien willekeurige mensen op straat om een motormerk te noemen en de kans is groot dat Harley-Davidson over de tong rolt. Je kent Harley van de dikke cruisers, maar ook de Amerikaanse motorgigant is z’n horizon aan het verbreden. Zo kwamen ze al met de controversiële elektrische LiveWire . Nu komen ze via de Harley-Davidson Pan America ook met een imponerende tweewieler in het adventure segment. “Zo, ga je oorlog voeren?”, vraagt de buurvrouw als we op ons reviewexemplaar stappen stappen. Dat geeft direct in een notendop weer wat voor indruk deze spiksplinternieuwe Harley-Davidson maakt. Dit is een tank op twee wielen. Een allerverwoestende bike die je op ’t eerste oog zo in de brandhaarden van de wereld kan plaatsen. Je zou haast vermoeden dat zelfs bermbommen geen partij zijn voor deze joekel, maar misschien draven we nu een beetje door.
Primeurtje
We hebben hier te maken met een primeurtje, want we rijden op de eerste Harley-Davidson Pan America. Daarbij kun je kiezen uit twee verschillende versies. De ‘gewone’ en de Pan America Special, het exemplaar waar wij op rijden. Op basis van foto’s alleen al zijn er tientallen exemplaren verkocht. Wij maken ons met zo’n veertig andere
motoren op voor een tocht met de club van 27 Rides. Dit is wat je noemt een entree maken, zo blijkt als we verzamelen bij Circuit Zandvoort. Met priemende blikken wordt de Harley gadegeslagen door de nieuwsgierige aagjes. Het is dan ook een bijzondere verschijning. Met z’n brede LED-lamp zou die zo uit
Tron: Legacy of
Robocop gereden kunnen komen. Waar de LiveWire met z’n techniek heel futuristisch bezig is, daar zorgen de looks van de PanAm voor het hypermoderne touch. Het is voor de designafdeling van Harley de manier om onderscheid te maken tussen hun heritage van de cruisers en bobbers en de nieuwe modellen die ze vandaag de dag afleveren. En met deze black on black kleurencombinatie maak je ons heel erg gelukkig. Kneiterdik!
Nieuwe stap
Het is dan ook echt een grote nieuwe stap van Harley. Voor het eerst begeven ze zich in het segment van de all-road adventure bikes, een klasse waarin ze de strijd aangaan met onder andere de BMW GS. Daarvoor hebben ze ‘m uitgerust met interessante doch noodzakelijke wapens: een vloeistofgekoelde V-twin a 1250 cc, een koppel van 128 Newtonmeter en een vermogen van 152 pk. Dat laatste is opmerkelijk, want tot dit model vermeldde Harley nooit het aantal pk’s. Dit alles komt neer op een totaalgewicht van 245 kilo voor de standaard versie en 258 voor de Special. Het meest interessante van dit alles? De prijs. Daar komen we later nog even op terug.
Terwijl we van Circuit Zandvoort via de landelijke weggetjes koers zetten riching de shop van custom bike bouwer Arjan van den Boom, en ondertussen vijf plensbuien op onze helm gestort krijgen, merken we wat voor verschrikkelijk fijne machine dit is. De Pan America (brute naam ook) bezit over power, is ondanks z’n behoorlijke gewicht bijzonder wendbaar en geeft een heel erg vertrouwelijk en veilig gevoel. Mede verantwoordelijk is de Cornering Rider Safety Enhancements. Een bak aan technologieën die je helpen tijdens onverwachte situaties of slechte wegomstandigheden. Denk aan Electronically Linked Braking, ABS, Traction Control, Draq-Torque Slip Control en Hill Hold Control. Opeens een grote boomwortel in de weg? Geen probleem voor dit robuuste bakbeest.
De relaxte zithouding en het windscherm zorgen maken ‘m tot een zeer comfortabele tourer. Bovendien zit ‘ie boordevol features. Denk aan keyless entry, bandenspanning monitorsysteem en semi-actieve voor- en achtervering, handvatverwarming, handkappen, adaptieve zithoogte. Daarbij moet worden aangetekend dat die laatste drie features alleen op de Pan America Special zitten. Iets dat wel in allebei de versies van de motor zit verwerkt, is iets dat handig is voor de vergeetachtige motorrijders onder ons: je knipperlicht gaat vanzelf weer uit. Ja, ook wij maken ons er wel eens schuldig aan dus dit is wel een functie die we chill vinden. De Harley is verder uitgerust met verschillende rijmodi, waarbij je de keuze hebt uit vijf verschillende standen. Comfort, Balanced, Sport, Off-Road Soft en Off-Road Firm. Misschien wel het meest indrukwekkende is het grote 6,8 inch touchscreen. Yep, dat lees je goed: touchscreen. Daar staat alle informatie weergeven die je moet weten, en meer dan dat. Connect je telefoon via bluetooth en je kan ook je navigatie instellen. En dan is er nog een leuk detail op de tank, als je je blik iets naar beneden wendt. Het plaatje helpt je herinneren op welk type motor je je begeeft, waarin de visual bovenop de tank een topografische kaart is, die hoogtes en reliëf aangeeft. Dit wordt meestal gebruikt door avonturiers, hikers, bergbeklimmers, vandaar de beoogde link met de Pan America.
Imposante machine
Na de stop bij Arjan van den Boom begint het mei-zonnetje lekker te schijnen. Eindelijk een droog wegdek om ‘m even flink aan de gashendel te hangen. Aangezien we hier op een persexemplaar zitten, houdt de PanAm zich logischerwijs netjes aan de geluidsnormen. Niet wat je verwacht bij Harley-Davidson, maar haal de DB killer uit de Screaming Eagle en je komt al dichter in de buurt. Het is heerlijk hoe soepel het blok van de PanAm vanuit elke versnelling doorpakt. Je trekt ‘m door tot zo’n 9.000 toeren per minuut, waarna je weer mag opschakelen. Als een tank blaas je over het asfalt heen, klaar om alles wat op je weg ligt te verslinden. Het maakt de Harley-Davidson Pan America tot een imposante machine. Met z’n moderne looks is het een eyecatcher van formaat. Tel daar het soepele en potente blok bij op en je hebt een allrounder tussen je benen waarmee je direct Route 66 in de US of A wil afleggen. Mocht dat effe niet binnen bereik zijn, dan dien‘ie wel als perfect woon-werk vervoersmiddel waardoor je elke dag met plezier naar je werk gaat. Als je ook nog bedenkt dat ‘ie verkrijgbaar is vanaf €18.995,- voor de gewone editie en 22K voor de Special, dan kan het niet anders of Harley-Davidson gaat met de Pan America een flinke hap nemen uit het all-road adventure segment.
Meer info of een proefrit aanvragen voor de Harley-Davidson Pan America doe je op harleydavidson.com Specs Harley-Davidson Pan America Special
Motor: luchtgekoelde 2-cilinder boxermotor
Cilinderinhoud: 1.255 cc Vermogen: 152 pk
Koppel: 128 Newtonmeter bij 6.750 tpm Gewicht: 258 kilo
Transmissie: 6 versnellingen Brandstofcapaciteit: 21,2 liter
Prijs Pan America: €18.995,- Prijs gereden versie (Pan America Special vanaf): €21.995,-
Gallery
Credits
Tekst + beeld: Chris Riemens