Autoliefhebbers wereldwijd hebben er effe op moeten wachten, maar eindelijk is die daar: de nieuwe BMW M5 Touring. De asociale en bloedsnelle volbloed Duitser is bewapend met maar liefst 727 trappelende paarden en zit vol met state of the art techniek. Naast een goede inborst mag het uiterlijk er ook zijn en hebben de plastische chirurgen uit München zichzelf overtroffen.
Het lijkt erop dat we in een nieuwe 'stationoorlog' zijn beland. Audi was jarenlang heer en meester op het Duitse slagveld met de Audi RS6 Avant, maar moet na vandaag een nieuw strijdplan ontwikkelen. Met de M5 Touring wil BMW de lat hoger leggen voor de sportbreaks. Naast Audi moeten de mannen en vrouwen van Mercedes-AMG ook flink aan de bak. In de nabije toekomst zullen ze komen met een nieuwe E63 AMG Estate en als we de geruchten moeten geloven is de wagen niet zo krachtig en technisch verfijnd als die van zijn Duitse concurrenten.
Genoeg over de concurrentie, want de reden dat je dit artikel leest is natuurlijk de nieuwe BMW M5 Touring. Het hart van de auto bestaat uit een hoogtoerige V8-motor die ondersteund wordt met een elektromotor. De 4.4-liter V8 biturbo in combinatie met de stille krachtbron levert een totaalvermogen van 727 paarden en – geen typefout – 1000 Newtonmeter koppel. Hiermee trap je de wagen middels een achttraps-automaat binnen 3,6 seconden naar de 100 km/u. Standaard heeft de superstation een begrensde topsnelheid van 250 km/u, maar als je meer wil kun je het krijgen. Met een extra swipe over de betaalautomaat krijg je het 'M Drivers Package'. Hiermee wordt de topsnelheid verhoogd naar 305 km/u.
De nieuwe BMW M5 Touring is een plug-in hybride en kun je dus ook volledig elektrisch rijden. Hiermee gaat de performance wel drastisch naar beneden, maar als jij tevreden bent met een topsnelheid van 140 km/u kun je hem overschakelen naar de EV-stand. Door de 18,6 sterke kWh-accu leg je tussen de 61 en 67 km elektrisch af. Moet hij wel volledig geladen zijn en dit doe je met maximaal 11 kW aan de AC-paal. De actieradius is natuurlijk niet veel, maar als je moet forenzen wel een mooie toevoeging. In tijden dat Euro 98 beter 98 Euro kan heten, denkt BMW ook aan de kleintjes en dat is wel fijn als je ruim € 146.000 neertelt voor dit monster met vier wielen.
Ondanks zijn gewicht van 2250 kilo, heeft BMW alles aan gedaan om de Touring er als een topmodel met zandloperfiguur uit te laten zien. We kunnen bevestigen dat dit is gelukt en als je met deze stationwagen op Zandvoort zal aankomen is er absoluut niemand die je onderschat. Het casco van de wagen lijkt op een beeldhouwkunstwerk uit de Romeinse tijd. Geen deel van de wagen is overgeslagen en naast dat het er goed uitziet, komt de beeldhouwkunst de aerodynamische eigenschappen ten goede.
Naast een mooie body, is de auto ook versierd met genoeg toeters en bellen die hem net effe dat beetje extra jus geven. Zo hebben de Duitsers gekozen voor (optionele) carbon fiber spiegelkappen, een hoogglanszwarte spoiler, hoogglanszwarte diffuser, een groter paar nieren in de grille en dubbele knalpijp. Naast deze stylingsdelen, zijn de sloffen van de nieuwe M5 Touring ook niet misselijk. Voor zijn deze 20-inch en achter 21-inch. Deze grove velgen in combinatie met de keramische remmerij is – net als de rest van de sportbreak – een feestje om naar te kijken. Als kers op de taart vind je rondom de typische M-bestickering.
Je kunt er leuk uitzien, maar het ook belangrijk dat je van binnen goed in elkaar zit. Die Duitsers weten dit maar al te goed en het interieur is misschien nog wel beter dan het het uiterlijk van de BMW M5 Touring. Wat meteen opvalt, is de combinatie van rood met zwart gecombineerd leer op de stoelen en deurpanelen. Deze mix van kleuren past precies bij het imago van de auto en zal je geen windeieren leggen wanneer je indruk wil maken op je nieuwe vlam.
Enfin, naast een opvallende kleurstelling is de rest ook goed gelukt. Standaard krijg je een state of the art infotainmentsysteem met Bower & Wilkins speakersysteem. Elk ritje is dan ook weer een groot feest en met jouw favoriete houseplaatjes en stoel-airco door de Alpen trappen is een met de nieuwe M5 Touring een droom die uitkomt. Verder mag je in de superstation verwachten wat je in bijna elk ander M-model krijgt. Een afgevlakt en multifunctioneel stuurwiel, ambient verlichting in alle kleuren, head-up display en hoogglanszwarte inlegdelen.
BMW heeft niet alleen mooie foto's gemaakt van de nieuwe sportstation, maar ook een heerlijk promofilmpje die je zeker effe gezien moet hebben. Veel kijkplezier!