Aan
evolutie ontkomt bijna niemand. Je oude caféracer is ingewikkeld voor een
hypermoderne VanMoof en die langzame waterkoker heeft uittrede moeten doen voor
een moderne Quooker. Ook de BMW M5 moest eraan geloven, maar deze upgrade is
absoluut geen vervelende. Want de M5
heeft helemaal niks hoeven inleveren, de M5 heeft er alleen maar dingen
bijgekregen. Want de iconische V8 motor die er altijd al in lag, wordt vanaf nu
versterkt door een elektromotor. Hierdoor gaan er een aantal belangrijke dingen
veranderen, wij laten je even zien hoe en wat!
BMW M5
Een plug-in
hybride, dat betekent dus een verbrandingsmotor gekoppeld aan een elektromotor,
zodat de krachten worden gebundeld. In het geval van de M5 is er aan de V8 4.4
liter-motor een elektromotor toegevoegd die goed is voor zeker 140 pk. Hiermee
komt het totaalplaatje van de auto uit op 717 pk en 738 Nm aan koppel. Je zou
denken, hiermee schiet hij veel sneller van 0 naar 100 km/u dan zijn voorganger
dat deed, toch valt dat vies tegen. Omdat die elektromotor die is toegevoegd
ook zeker 1000 kg weegt, raast de auto nu in 3,4 seconden naar deze magische
grens, dat is 0,2 seconden langzamer dan het model met enkel een
verbrandingsmotor. Maar goed, ons hoor je niet klagen!
Looks
Oké, we
weten nu dat de zevende generatie van de
BMW M5 een gigantische vooruitgang in
paarden onder de motorkap heeft gehad, maar menig autoliefhebber weet ook dat
de auto altijd al een lust voor het oog is geweest. Ook bij de 2025 versie van
de auto laten de Duitsers weer niks aan de verbeelding over. We kennen de
kenmerkende groene kleur waarin de auto geleverd kan worden, maar in totaal zal
de auto in tien kleuren leverbaar zijn. Vanbinnen is de auto voor jou, maar ook
voor je passagiers een luxe koets. Er zijn vier klimaatbeheerzones, een Bowers
& Wilkins Surround Sound Systeem en een panoramadakkie, lekker hoor!
De productie
van de nieuwe BMW M5 begint volgende maand en de prijzen zullen beginnen bij
ongeveer 111.000 euro!