Dacia Spring, de goedkoopste elektrische auto, kan nu ook eindelijk op de snelweg mee

22 okt , 13:00Machines
1172_dacia_bbg_reveal_shot07_f78_comp_v05b_fr_no_talent_cmyk-16-9
Als je op zoek bent naar een elektrische auto die je portemonnee niet meteen helemaal leeg trekt, of te groot is voor de stad, dan is de Dacia Spring een goede keuze. Met de nieuwe 2025 variant is de EV nu ook geschikt voor de snelweg. En als klap op de vuurpijl is het ook nog eens de goedkoopste elektrische auto van Nederland.

De uitstraling

De nieuwe versie is qua interieur en uiterlijk bijna onveranderd, maar toch de moeite waard om het even langs te gaan. Met een lengte van 3,70 meter blijft de Spring een van de kleinste, nieuwe auto's in Nederland. Dat is perfect voor smalle straatjes, binnensteden en parkeren zonder zweetplekken op je voorhoofd. Dacia heeft de Spring vorig jaar een facelift gegeven die ‘m visueel volwassener maakte, passend bij de modernere stijl van het merk. De brede grille, wat scherper getekende lijnen en een beetje SUV-invloed, zorgen ervoor dat het geen schoothondje wordt.
Binnenin waren die verbeteringen ook zichtbaar: een vernieuwd dashboard met digitale instrumenten, een optioneel 10-inch touchscreen in de betere uitvoering, en wat verfijning in de materialen. Verwacht alleen geen premium afwerking. Het dna is, en blijft, duidelijk budget.

Techniek & prestaties

Technisch is de Spring met name veranderd. De batterijcapaciteit is nu ongeveer 24,8 kWh, en met keuzes tussen motoren van 70pk of 100pk, zijn de motoren met 55% verbeterd. De 45pk Spring van vorig jaar was te traag om goed mee te kunnen met snelrijdend verkeer, dus als je via de snelweg naar werk moet is de Spring nu eindelijk ook een reële optie.
De actieradius ligt echter nog steeds rond de 220-225 km onder gunstige omstandigheden. Als je dus lange afstanden moet reizen, kan je deze waggie alsnog beter laten staan. Maar vooral de stad is dé plek voor de Spring om te shinen. Een kleine draaicirkel, weinig gewicht, lage consumptie. De Spring is dus wel perfect voor dagelijkse ritjes, boodschappen en woon-werkverkeer.

Prijs & waarde: de echte kracht

Waar de Spring echt scoort is de prijs. Voor relatief weinig geld ben je volledig elektrisch onderweg. In Nederland is de instapprijs al vanaf ongeveer €17.950 (voor de basisversie) gesignaleerd en in België betaal je er zelfs maar €10.590 voor. Dit maakt ‘m tot de meest budgetvriendelijke EV op de markt. Dus je rijdt elektrisch, je spaart (brandstof, onderhoud, belasting), en je houdt ruimte over om wat anders te doen met je geld.
dacspringzij

Slimme keuze met compromis

Kijk, de Dacia Spring is geen show-auto of luxe limousine. Maar dat is precies wat ‘m aantrekkelijk maakt. Hij biedt een elektrische drive voor relatief weinig geld, in een compact, fris jasje, voor stadsgebruik en dagelijkse ritten. Je zag al dat Dacia stappen maakte met het interieur, maar nu hebben ze ook de motor een upgrade gegeven. Zelfs met al die "quality of life" verbeteringen blijft Dacia trouw aan het budget-EV-principe en leveren ze de goedkoopste elektrische auto in Nederland. Daar kunnen wij ze alleen maar voor applaudisseren.
Delen met

Loading