Is de nieuwe Audi Q3 het geld waard?

17 okt , 20:00Machines
_B5A0523
Je hebt van die dagen dat je even zin hebt om je simpele auto in te ruilen voor wat spannender. Dan is de uitnodiging van Audi om de nieuwe Q3 te checken erg welkom. Op landgoed De Salentijn in Nijkerk worden we meegenomen in de wereld van de Audi Q3, en deze derde generatie is allesbehalve saai. Met een frisse look, slimme snufjes en een plug-in hybride die zuinig én pittig is de Audi Q3 erg leuk om in te cruisen.

Design dat opvalt

Als je ‘m voor het eerst ziet, valt hij direct op. De brede Singleframe-grille, de smalle koplampen die naar binnen lopen, geven ‘m meteen een agressieve vibe. Vanaf de zijkant splitst een strakke schouderlijn de auto visueel in twee. Dat zorgt voor een uiterlijk die dynamisch, scherp en mooi in balans is. Achterop vind je optionele digitale OLED‐achterlichten met doorlopende LED-strip en verlichte Audi-ringen. ‘s Avonds is ‘ie bijna mooier dan overdag. Wij rijden deze bolide in Sage Green, een hele dikke kleur.
WhatsApp Image 2025-10-14 at 13.34.48
De auto die we konden checken

Geavanceerd interieur

Zodra je instapt, zie je meteen de ‘digital stage’. Een panoramadisplay met 11,9-inch instrumenten‐paneel en een 12,8-inch MMI-touchscreen. Alles erop en eraan om te tunen naar jouw stijl. Nieuw: de schakelbak zit aan het stuur, dus de middenconsole is nu opslagruimte deluxe. Handig als je onderweg iets te snacken meeneemt. Kleine tip: even wennen, want de knop voor je ruitenwissers zit nu links, niet midden.
Voor de mensen met een gezin of een hele uitgebreide sociale kring is de kofferbak altijd interessant. De ruimte varieert tussen 488 en 1.386 liter, afhankelijk van hoe je achterbank staat. Genoeg ruimte voor weekendjes weg, of al je spullen als je met je maten op pad gaat.

Het rijgevoel

Wanneer we zelf de kans krijgen om achter het stuur te stappen, vallen een aantal dingen op. Als eerst de stilte. Geluidscomfort is serieus aangepakt. De Q3 is het eerste Audi-model in het compacte segment met akoestisch glas voor de voorste zijruiten, waardoor het binnen stiller is, vooral op de snelweg. Daarnaast is het mogelijk om de auto in 3 opties in te stellen: dynamisch, efficiënt en comfort. Zo kan je kiezen of je de benzinekosten liever wat langer uitstelt of toch even flitsmeister aanzet en het gaspedaal opzoekt. Dan heb je nog comfort, die de ritjes relaxter maakt en je een glijdend gevoel geeft over het asfalt.

Innovatieve verlichting

De nieuwe Q3 is de eerste Audi in het compacte segment die micro-LED-technologie gebruikt in de digitale Matrix LED-koplampen. Dat betekent dat je kan shinen op de weg, letterlijk. Deze technologie, met 25.600 lichtjes (!!!), zorgt voor een betere verlichting van de weg en een duidelijk contrast, wat vooral handig is als het weer om te janken is. Dit systeem is basically je wingman in het donker. Hij laat je precies zien waar je rijdt, gooit er zelfs een sneeuwvlok icoontje in als het weer kut wordt en laat weten als je de rijstrook gaat verlaten.

Efficiënte aandrijflijn

In Nederland wordt de nieuwe Q3 standaard geleverd als e-hybrid. Deze combinatie van een elektromotor en een benzinemotor levert een systeemvermogen van 200 kW (272 pk) en een elektrisch bereik tot maximaal 119 kilometer (WLTP). Die 119 kilometer zal normaal lager liggen, maar voor vrijwel alle ritjes die je maakt zal het genoeg zijn. De accu kan in minder dan een half uur weer tot 80 procent worden opgeladen. Dus als je echt graag elektrisch wil rijden, zit de auto zo weer vol als je aan het shoppen bent.

Slimme rijhulpsystemen

De Q3 is uitgerust met een hoop rijhulpsystemen die het dagelijks leven comfortabeler en veiliger maken. Highlights zijn de adaptieve rijassistent plus, aangevuld met de functie voor rijstrookwisselassistent, en 'trained parking', waarmee je de auto individuele parkeermanoeuvres kunnen aanleren. Na één keer trainen kan de Q3 zelfstandig de manoeuvre uitvoeren. Geen gekloot meer met fileparkeren, maar met een druk op de knop tussen de auto’s voor je huis.

Wat kost 'ie?

De Audi Q3 komt in drie uitvoeringen, dus voor ieder wat wils. De Pro Line (€52.990) is de ‘instapper’ die alles heeft wat je nodig hebt: parkeersensoren voor en achter, cruise control, smartphone-interface, Audi Sound System, draadloos opladen en natuurlijk airco.
De Advanced Edition (€55.490) tilt het comfort op: stoelverwarming, keyless entry & start, akoestisch glas, achteruitrijcamera, adaptieve cruise control, 3-zone airco en sportstoelen.
De S Edition (€57.990) is de showstopper. Hij bouwt voort op de Advanced en voegt toe: S Line exterieur, zwart microvezelinterieur en 19-inch lichtmetalen velgen: strak, sportief en vol uitstraling.

Eindoordeel

De nieuwe Audi Q3 is premium, compact, maar echt allesbehalve onzichtbaar. Sportief in z’n look, vol slimme tech, en met een hybride aandrijflijn die meedenkt. Of je nu door de stad scheurt of lange afstanden maakt: deze Q3 is stijl, comfort én performance in één package.
_B5A2568
Delen met

Loading