Het is alweer een tijdje geleden dat Bugatti hun laatste model op de markt bracht, maar er is goed nieuws. De nieuwe Bugatti Centodieci is na vijftigduizend kilometer testen eindelijk klaar om in productie te gaan. Als alles goed gaat kunnen aan het eind van 2022 de eerste pareltjes geleverd worden. Koop op oudejaarsdag dus maar een heel staatslot.
Niet alleen de naam van de nieuwe Bugatti is lekker, hij ziet er ook nog is mega dik uit. Die Fransen weten wel waar ze de mosterd halen en ook deze Centodieci is een waar meesterwerk. De hypercar moet een 'kleine' 8,8 miljoen euro gaan kosten en het is dus net als alle vorige Bugatti's een exclusief beestje waar je er niet veel van gaat tegenkomen. Maar ja, het is tenslotte ook geen Volkswagen Polo.
Na iets meer dan een rondje om de wereld (op een ovaal circuit), zijn de knappe koppen bij Bugatti tevreden en durven ze het aan om de meest exclusieve hypercar ter wereld voor hun klanten te gaan bouwen. De eerste tien kopers mogen in hun handjes knijpen, want op dit moment is Bugatti niet van plan om er meer van dit exemplaar te gaan bouwen. Ach ja als je het breed hebt, kun je het ook breed laten hangen.
Bugatti Centodieci betekent Bugatti 110 en verwijst naar de legendarische EB-110. Niet alleen naar de auto uit het verleden wordt verwezen. Bugatti bestaat in 2022 ook 110 jaar en dat moet gevierd worden, dus hebben ze besloten om er een auto naar te vernoemen. Er zal vast niet bezuinigd worden op de champagne, kaas en kaviaar als de fabrikant de auto's heeft aflevert. De Centodieci is gebaseerd op de bliksemsnelle Bugatti Chiron, maar de carrosserie verwijst nog steeds naar de legendarische EB-110.
De nieuwe Centodieci is wederom een uniek kunstwerkje. De bolide is uitvoerig getest: in een windtunnel 300 km/u halen, rondjes over de Nürburgring en vijftigduizend kilometer aan rondjes rijden op de Nardo Ring in het zuiden van Italie is hij eindelijk klaar om ergens in een oliestaatje eind dit jaar zijn eerste echte kilometers te maken.
De specificaties van de auto zijn niet misselijk. De auto heeft 8.0 liter W16 motor die het bekende 0-100 sprintje in slechts 2,4 seconden doet en begrensd is op 380 km/u (wat wij dan weer heel flauw vinden van Bugatti). De auto is 20 kilo lichter dan de Chiron en heeft vierwielaandrijving. Wij kunnen niet wachten om hem ergens op de weg te zien.
Foto's: Bugatti