Als autoliefhebbers kennen we Lotus natuurlijk als fabrikant van kleine, lichtgewicht sportautootjes als de Elise en de Esprit. Leuke, puristische wagentjes waarbij de rijervaring op één stond. Het waren nooit de auto’s waar je mee naar je werk reed. Het waren de auto’s waar je op een zonnige zondagmiddag het laken vanaf trok om even lekker een stukje te gaan rijden. Geen gek sentiment om aan je naam te hebben hangen. Maar je kunt het wel allemaal vergeten. Lotus presenteert hoofdstuk één van hun nieuwe testament: de Eletre.
Ook Lotus springt op de hype van SUV’s. Het is gedaan met de leuke sportwagentjes. Nu moet er gewoon verkocht worden en hoe doe je dat in de huidige tijd beter dan met een elektrische SUV?
Voor de aanleiding van deze hele verandering moeten we even terug naar 2017. Toen werd Lotus overgenomen door de Chinese Geely Group, een Chinese autobouwer die ook onder andere Volvo onder hun hoede hebben. In de huidige tijd zijn er zó veel automerken beschikbaar dat je lekker moet verkopen om je hoofd boven water te houden. En dat ging met schattige sportauto’s niet lukken, stelde Geely. En zodoende rolt nu de eerste Lotus SUV van de band.
Maar wat voor auto is het dan? We kunnen hem waarschijnlijk redelijk afzetten tegen de Duitse premiummerken. Het is in ieder geval een forse auto met een hele forse elektromotor. In de Eletre en de Eletre S produceert ‘ie ruim 600 pk, maar kies je voor de Eletre R, dan kun je zelf meer dan 900 van die beesten aan het werk zetten. Da’s lekker.
Ook qua looks zit er nog weinig Lotus in. Al worden er wel overal in en op de auto referenties gemaakt naar de geschiedenis van het merk. De initialen van oprichter Colin Chapman keren terug en het jaartal van de eerste Lotus, 1948, is ook terug te vinden.
De Lotus Eletre moet in Nederland net iets minder dan een ton gaan kosten. Al kun je je portemonnee ook helemaal leegtrekken. Als je een Eletre R gaat bestellen en iets te enthousiast alle opties aanvinkt, ben je ineens meer dan €200.000 kwijt. Maar daar krijg je dan ook wel het nodig voor terug.