Hard seltzers: is het een hit of wordt het een breezer 2.0?

Regelrechte hit in Amerika en nu ook overgewaaid naar Nederland: hard seltzers. Een new kid on the block in alcoholland. Deze laag-alcoholische drankjes op basis van bruiswater en een (fruit)smaakje passen goed in de huidige trend om gezonder te leven. Diverse leveranciers voor de horeca, zoals groothandels in food en horeca apparatuur, tippen dat dit drankje de markt gaat veroveren. Wij onderzochten alle ins en outs rondom dit hypedrankje.

Hard seltzers

Een fruitig, alcoholisch drankje, waar kennen we dat ook al weer van? Grote kans dat je direct aan de welbefaamde breezer van Bacardi denkt. Dit mixdrankje op basis van rum was in korte tijd erg populair onder jongeren maar anno 2020 vrijwel nergens meer te bekennen. Hard seltzers lijken een soort ‘revival’ van de breezer. Beide drankjes hebben een laag alcoholpercentage en zoete smaken. Het grote verschil is dat hard seltzers bruiswater als basis gebruiken en hierdoor laag in calorieën zijn, meestal minder dan 30 calorieën per 100 ml. Dat maakt het laag-alcoholische drankje populair onder de fitboys en fitgirls. Na een avond borrelen duik je de volgende dag zonder kater de sportschool weer in.

Festivaldrankje

Hard seltzer is niet een drankje dat je bij het avondeten drinkt of tijdens een normale kroegavond. Maar als het heel warm is en je zin hebt in een fris, zoet drankje, is hard seltzer een goede keus. Dat maakt het drankje vooral interessant voor festivals waar de wijn en lauwwarme bier vaak niet te zuipen is. Dat het festivalseizoen dit jaar compleet in het water valt door corona, is een tegenslag voor het opkomende drankje. Kenners verwachten dat het dan veel harder was gegaan met de populariteit.

Bierconcurrent

Dat bierbrouwerijen hard seltzer als een gewaagde concurrent zien is wel duidelijk. Brouwerijen gaan het drankje zelf ook op de markt brengen. ’s Werelds grootste bierbrouwerij AB inBev is in 2016 al ingestapt en ook Heineken gaat de drank zelf brouwen en brengt het drankje onder de naam Pure Piraña op de markt in Mexico en Nieuw Zeeland. Omdat de Amerikaanse bierconsumptie daalt en die van hard seltzer stijgende is, lijkt dit een slimme stap. Toch verwachten kenners niet dat hard seltzers het bier uiteindelijk gaan verslaan. Nederland blijft een echt bierland, dat gaat er voorlopig niet uit. Maar over één ding zijn kenners het wel eens: het drankje gaat zeker onder jongeren aanslaan.

Reageer op artikel:
Hard seltzers: is het een hit of wordt het een breezer 2.0?
Sluiten