Eind 1966 werd de Chevrolet Camaro Z/28 uitgebracht, wat handig genoeg net op tijd was
voor de een campagne in de legendarische racecompetitie Trans-Am
Series.
wagen">De wagen wordt gezien als de verbeterde versie van de originele Chevrolet Camarao. De upgrade kostte nog net geen 300
euro, maar die schappelijke prijs zorgde er niet voor dat de opgewaardeerde ponyauto erg geliefd werd bij het autorijdende publiek.
Het merk deed in de jaren na de release een aantal broodnodige aanpassingen,
waardoor de Chevy transformeerde in een meer verfijnde en capabele Camaro met een lekkere krachtbron. Onder de motorkap ligt namelijk een Chevrolet small-block engine met hoge output, die speciaal ontworpen was
voor het racen in de 5L klasse van de Trans-Am Series. Het gaat dan ook om een 5 liter V8 motor die gekoppeld is aan een handgeschakelde bak met vier versnellingen die volgens het merk zelf zo'n 290 pk kan leveren. Toch zou het in werkelijkheid meer richting de 360 pk of zelfs 400 pk gaan (afhankelijk van het soort carburateur waarmee de wagen is uitgerust). 'T is dus een prima bak om even lekker mee over het asfalt te scheuren.
De klassieke
oldtimer werd in een oranje jasje gestoken inclusief witte strepen aan de voor- en achterzijde, waardoor het de ideale wagen is om mee rond te paraderen op Koningsdag, je matties mee op te halen voor het WK voetbal of om meteen effe duidelijk te maken aan iedereen in Zandvoort dat je Max Verstappen fan bent. Daarnaast staat 'ie op stevige 15 inch Rally-wielen, beschikt 'ie over een voorspoiler, achterdekspoiler, motorkap met inductiekap en Z/28-badges. Het interieur bestaat uit zwarte vinyl/stoffen kuipstoelen met bijpassende achterbank, een Delco AM-radio, een Vintage Air HVAC-systeem (airconditioning), een Hurst-shifter (voor de koppeling), een driespaaks stuurwiel en centraal gemonteerde extra meters voor alle benodigde informatie. De 1969 Chevrolet Camaro Z/28 mag zich dus met recht een oldtimer noemen. Daar hoort natuurlijk ook een gelijkwaardig prijskaartje bij. Kortgeleden werd er een exemplaar geveild voor zo'n 65.500 euro. Flink bedrag, maar dan heb je wel een hele dikke klassieker op je oprit staan.