Le Mans is één van de meest beroemde en iconische race events van onze aardbol. Unieke designs met motorblokken stouter dan je stoutste dromen. Ronkende motoren en 24 uur aan racegenot. De Ferrari 499P brengt de rode Italianen na 50 jaar weer terug naar de Le Mans Hypercar klasse. Laatst werd nog de
Ford GT special edition gelanceerd. Deze dikke bolide was gebaseerd op de verbluffende prestaties van de Amerikanen op Le Mans. In de good old days waren de Italianen de grootste concurrent van Ford. Met deze sensationele terugkeer van Ferrari naar het allerhoogste niveau van endurance races is de cirkel weer rond. En eerlijk is eerlijk. De Ferrari 499P is een achterlijk monster.
Le Mans Hypercar
Na een halve eeuw van afwezigheid is er natuurlijk veel veranderd. Ook Ferrari gaat mee in de hybride trend. De hypercar zal deelnemen aan de elite Le Mans Hypercar klasse (LMH). Dit is een vervanging van de LMP1-catergorie en heeft als hoogtepunt natuurlijk de heilige 24 uur race.
Ferrari 499P
De rode raket zal het nummer 50 dragen tijdens zijn terugkeer. Uiteraard als verwijzing naar hun halve eeuw afwezigheid. Het verbrandingsonderdeel is een 3.0-liter twin-turbo V6 die 670 pk over de achterwielen blaast. Dat was natuurlijk niet alles wat Ferrari in petto had. De elektromotor raast ook nog eens 278 pk over de vooras. Ferrari is misschien iets te enthousiast geweest, want de FIA hanteert een maximaal vermogen van 670 pk. Maar ja, Ferrari wil effe laten zien dat ze de beste zijn.
Het is natuurlijk niet een elegante bloedbak zoals originele Ferrari ‘s, want deze bak is ontworpen om te winnen. Toch zal je je heel machtig voelen in dit stukje kunst. Als hij net zo goed racet als we verwachten dan maakt Ferrari een goede kans om de Le Mans Hypercar klasse te winnen. Dat is nog even af wachten, maar de 499P maakt op 17 maart zijn racedebuut bij de 1.000 Miles of Sebring. Een autolancering is natuurlijk niet bijzonder als er niet een vette promovideo aan te pas komt: