Opletten geblazen als je deze mail van de NS hebt
gekregen: ‘'Jij hebt jouw OV-fiets niet teruggebracht, dus je betaalt 1750
euro.’’ Dat is precies wat een vriend van cabaretier Peter Pannenkoek overkwam.
Wat is hier in hemelsnaam aan de hand? Het is op z’n zachtst gezegd een bizarre situatie. Jij
leent keurig een OV-fiets bij een NS-fietsenstalling, gebruikt hem zoals het
hoort, en zet hem daarna netjes terug in een onbewaakte fietsenstalling op een
klein station. Je sluit hem af met je OV-chipkaart en gaat verder met je dag. En
wat denk je? Vervolgens krijg jij de schuld. De
NS meldt doodleuk: “Wij kunnen
de fiets niet meer terugvinden. Jij hebt hem als laatste geleend, dus jij bent
verantwoordelijk.” Als je zo’n mail opent, sta je toch even met je mond vol
tanden.
Wat kun je dan nog doen?
Je denkt alles volgens het boekje te hebben gedaan. Fiets
netjes teruggebracht, op slot, uitgeleend en ingeleverd zoals de bedoeling is.
Maar nee hoor, de NS vindt nog steeds dat het jouw fout is. En dan komt het
mooiste: als je voorstelt dat ze de camerabeelden maar moeten opvragen om te
zien wat er echt is gebeurd, krijg je dit als antwoord: “U moet de
camerabeelden zelf opvragen bij de politie.” Wacht even… jij moet de beelden
opvragen? Terwijl de NS verantwoordelijk is voor hun eigen beveiliging? Lekker
dan. Zij houden hun zaakjes niet op orde, en jij draait op voor de schade.
Het wordt nog gekker
De politie reageert ook niet bepaald geruststellend. Die
zeggen namelijk: “Ja, sorry meneer, maar dit gebeurt wel vaker met de NS. U
moet zelf aangifte doen om de beelden op te vragen.” Alleen ja, je kunt
natuurlijk geen aangifte doen tegen jezelf. Klinkt als een slechte sketch uit
een typisch Nederlandse comedy, maar dit is echt. De enige manier om die
beelden te krijgen is dus via een aangifte die je helemaal niet kunt doen.
Uiteindelijk betaal je misschien maar gewoon
Uit pure wanhoop accepteer je dan misschien maar een
‘schikkingsvoorstel’ van 400 euro. Want als je al die uren bij elkaar optelt
die je kwijt bent aan bellen, mailen en wachten in de klantenservicehel, dan is
het zonde van je tijd. En als het voor de tweede keer gebeurt (ja, het is een
vriend van Peter al eerder overkomen), dan ben je er écht wel klaar mee.
Shout-out naar Peter
Wij willen namens FHM in elk geval een dikke shout-out
geven aan Peter Pannenkoek, die dit bizarre probleem onder de aandacht bracht
op zijn sociale media. Hij vraagt zich hardop af: “Zijn er meer mensen die hier
last van hebben? Want ik heb het idee dat de NS een nieuw verdienmodel heeft
bedacht om de teruglopende reizigersaantallen op te vangen. Is dit juridisch
eigenlijk wel houdbaar?”
Terechte vragen als je het ons vraagt. Het blijft een
vreemde, bijna onwerkelijke kwestie. Wij zijn in ieder geval heel benieuwd naar
het antwoord van de NS. Wat is hier nu écht aan de hand?