Het theorie-examen wordt vernieuwd: dit is wat je moet weten

08 apr , 16:00 Entertainment
67f4e491aea14

Weet je nog, dat moment waarop je 16,5 was en dacht: nu word ik koning van de weg? Fast forward naar een zweterige CBR-zaal waar je drie kwartier lang kijkt naar halfbakken foto's van verkeerssituaties uit 2003, en probeert in te schatten of die fietser nou wel of niet dood gaat als jij doorrijdt. Wel, goed nieuws voor alle toekomstige wegpiraten: het auto-theorie-examen is vernieuwd. En nee, dat betekent helaas niet dat je met een biertje in de hand en een zonnebril op mag komen opdraven.

Vanaf nu krijgen kandidaten filmpjes te zien in plaats van foto's, en zijn er minder vragen. Klinkt als een upgrade, toch? Maar voordat je de champagne ontkurkt: het wordt er niet per se makkelijker op.

Van stilstaand naar bewegend gezeik

Tot nu toe werkte het theorie-examen een beetje als een onverwacht so: snel swipen door de vragen en hopen dat je de juiste keuze maakt. Maar dat systeem ligt nu dus op de schroothoop. In plaats van een stilstaand kiekje van een kruispunt waarop alles er verdacht vredig uitziet, krijg je nu een filmpje van een verkeerssituatie. Jep, net echt. Met beweging. Met andere woorden: je moet nu dus echt nadenken.

Want ja, een auto die met 50 km/u op je af komt rijden is toch wat spannender dan een stilstaand plaatje met een pijl erop. En dat is precies het idee: het CBR wil dat de examenkandidaat straks beter is voorbereid op de werkelijkheid, waarin mensen, fietsen en e-scooters zich niet netjes aan de stilstandregels houden.

Minder vragen, maar niet minder stress

Ook nieuw: het aantal vragen is van 65 teruggeschroefd naar 50. Klinkt chill? Nou, hou je koppie erbij, want de tijdsdruk blijft hetzelfde en binnen een halfuur moet je minimaal 44 vragen goed hebben beantwoordt. Het draait niet meer om wat je weet, maar of je goed kunt reageren. En met bewegende beelden moet je die beslissingen dus nog sneller maken. Geen tijd meer om lang te twijfelen of dat jongetje met z’n voetbal nou oversteekt of gewoon op de stoep blijft staan. Volgens het CBR moet dit alles leiden tot ‘betere verkeersinzicht vragen'.

Waarom deze upgrade?

Blijkbaar liep Nederland achter. Andere landen gebruiken al jaren video’s in hun examens. En het CBR had eindelijk zoiets van: hé, misschien moeten wij ook eens mee met deze eeuw. Bovendien zijn verkeerssituaties tegenwoordig complexer dan ooit. Denk aan bezorgscooters die links en rechts tegelijk inhalen, bakfietsers met airpods en e-bikes die harder gaan dan jouw scooter in 2009.

Dus ja, logisch dat de boel geüpdatet wordt. De praktijk sluit nu beter aan op het examen. En dat is mooi. Want liever nu een stressmomentje in een examenzaal, dan straks een halve Renault Clio in je achterbak.

Je theorie halen wordt er niet makkelijker op, maar wel realistischer. Dus weg met die oude oefenboekjes, tijd om YouTube te checken voor verkeersvideo's en even een beetje gas geven, tijdens het studeren dan hè!

Delen met
Ook interessant