Van (melodic) house/techno naar afrotech om vervolgens amapiano te ontdekken, dichter bij zichzelf te blijven en zijn eigen sound te ontwikkelen. Hij is noch techno, noch afro-dj. Het is Philou Louzolo! De vriendelijke, goedlachse en ambitieuze Rotterdamse dj ontdekte op 16-jarige leeftijd de draaitafel en heeft deze gelukkig nooit meer losgelaten. Een aantal bevlogen jaren met pieken en dalen gingen aan hem voorbij, maar inmiddels is hij helemaal ready voor een nieuw en kleurrijk hoofdstuk. Een man die een biografie waard is en waarvan FHM alvast een hoofdstukje schrijft. Van klein Zeeuws jochie naar toonaangevende dj. Wij spraken Philou Louzolo over zelfliefde, muziek en zijn missie. Jeugd
Van jongs af aan was het voor Philou duidelijk dat hij de muziekindustrie in wilde. Hij heeft zijn wortels in Afrika, maar groeide op in een Zeeuws pleeggezin. De plek waar het muzikale zaadje op jonge leeftijd werd geplant door zijn pleegvader. “Mijn pleegvader was heel veel bezig met muziek. Hij speelde klassiek piano en jazz, dus er was eigenlijk altijd al muziek bij ons thuis.” Er is bij Loutje thuis altijd gezorgd voor een bepaalde verbinding met het land van herkomst van zijn ouders door middel van plaatjes, postcards en cassettes. En die cassettes maakten indruk, ondanks dat hij de context ervan misschien nog niet begreep. Op 18-jarige leeftijd vertrok hij uit het vrij witte Zeeland om zich te vestigen in het multiculturele Rotterdam.
Ontwikkeling van sound
Philou begon met draaien in de club. “Dat was fijn. Hier mocht ik alles draaien zolang het maar bekend was.” Dit ging van R&B en hiphop tot reggaeton en elektronisch. De eerste plaat die hij uitbracht was een houseplaat waardoor hij aanvragen kreeg op basis van dat nummer. “Er ontstonden verwachtingen van promotors dus toen heb ik heel veel house gedraaid.”
Van house is hij naar minimal gegaan en vervolgens naar tech-house en techno. Hij draaide wat er van hem verwacht werd en dit liep lekker. “Ik heb wel altijd de behoefte gehad om veel diverser te draaien, alleen ik had het lef toen niet.”
Totdat in 2016 de drang om een stukje Afrika aan zijn muziek toe te voegen nog groter werd. “Ik heb toen ook een reis door Malawi gemaakt. Dat was de eerste keer dat ik Afrika, het continent bezocht.” De indruk die de Afrikaanse cassettes destijds op hem maakten werd weer aangewakkerd en terug in Rotterdam ging hij op zoek naar een manier om de African-sound te vermengen met wat hij al deed. “Dat was de manier om het toegankelijk te maken voor het publiek waar ik voor draaide.” Het werd duidelijk waarom mensen altijd zeggen blijf dicht bij jezelf , want de nieuwe Philou-sound werd met open armen door het publiek ontvangen.
“En toen kwam de volgende uitdaging, want toen zagen de mensen me alleen nog als afro-dj.” Dat was niet wat hij wilde. Noch techno-dj, noch afro-dj, maar Philou Louzolo
met zijn eigen sound. Het gevecht en de weg daar naartoe is niet makkelijk geweest. En nee, gevecht is niet overdreven, want het zat toch pittig ingewikkeld in elkaar. “Ga ik concessies maken en voldoen aan de verwachtingen van mensen of ga ik met iets meer lef dichter bij mij eigen behoeftes staan en draaien wat ik echt wil. Dat heeft geschipperd.” Door de jaren heen is het een zoektocht geweest.
“Nu voel ik me echt vrij en daar ben ik heel dankbaar voor.”
Bumpy ride
De weg naar die vrijheid is een bumpy ride geweest. In 2016/2017 ontwikkelde Philou als artiest steeds meer zijn eigen identiteit. Nationaal en internationaal schoten de boekingen de pan uit. Met een introverte aard en destijds te weinig begeleiding kan dat overweldigend zijn. “Interactie kost mij energie, muziek draaien totaal niet.” Dat samen met nog onverwerkte trauma’s van vroeger werd het draaien en het leven daaromheen een vlucht. “Wonden moeten helen en als je ze niet heelt dan gaan ze irriteren." In 2018 overleed zijn pleegmoeder. De emmer overstroomde en hij kreeg met een depressie te maken. Hij vluchtte in alcohol en drugs en ging met minder plezier naar shows. Tegelijkertijd werd hij populairder en kreeg het drukker. Samen een giftige combinatie.
“Interactie kost mij energie, muziek draaien totaal niet.”
Zijn relatie liep op de klippen en hij werd thuisloos. Hij leefde in luxe hotels, wat hij met zijn salaris prima kon permitteren. Maar toen er door de lockdown geen inkomsten meer binnen kwamen, werd hij afhankelijk van vrienden en familie. Het was een zware periode. Toch heeft hij de muziek nooit losgelaten. Het hielp hem op de been en gaf hem perspectief. “Het album heeft mij gered.” Hoewel voor velen de lockdown een vreselijke periode is geweest, heeft deze tijd Philou veel gebracht. Het was het moment om terug te trekken, in behandeling te gaan en clean te worden. Zonder afleidingen van buitenaf. “De hele wereld stond stil in de periode dat ik ervoor koos om aan mezelf te werken.”
Ondanks alle ellende heeft de periode toch iets moois gebracht: zijn album African Gold. “Het album kwam wel echt uit een plek van noodzaak. Het had misschien nooit kunnen ontstaan zonder die periode.” Het was tevens de afsluiting van een hoofdstuk waarin de woorden zelfliefde en nederigheid de sleutel zijn. “Het moment dat je zelf kunt zeggen: dit ben ik en dit is mijn verslaving en wij zijn niet dezelfde persoon, dan ontstaat er gewoon een nieuw hoofdstuk. Daar ben ik nu aangekomen.”
Nieuw hoofdstuk
In 2021 is voor Philou een nieuw hoofdstuk begonnen met de wijze lessen zelfliefde en nederigheid rijker. De ambitieuze jonge man leerde niet alleen naar boven te kijken, maar ook eens achterom en trots te zijn wat hij tot dusver heeft bereikt. Het bleek het medicijn van het ego te zijn, want zijn carrière is alleen nog maar harder gegaan. “Blessings komen vanuit nederigheid. Het is heel moeilijk om succesvol te zijn en tegelijkertijd je ego te parkeren, maar mijn ervaring is echt dat succes met nederigheid komt.” Het bewijs hiervan: African Gold.
Inspiratie
Zijn inspiratie haalt Philou vooral uit andere muziek. “Ik denk dat er altijd iets is in muziek waarvan ik denk: dit kan anders. Verschillende dingen horen, luisteren, eruit halen en ze samen voegen in mijn eigen productie.” Een mix van (melodic) house/techno, afrotech en amapiano. Hij heeft als artiest heel erg de neiging om alles samen te voegen en daarmee tekent hij zijn identiteit. Niet alleen met zijn muziek wil hij fuseren, ook het publiek dat hij daarmee trekt. “Ik zie zelf veel liever veel meer diversiteit.” Zijn grote inspiratiebron is dus eigenlijk de behoefte om dingen samen te voegen. Plekken die hem die mogelijkheid geven, vind hij het leukst om te draaien. “Ik krijg heel duidelijk die vrijheid bij Thuishaven met ons event Philou Louzolo & Friends, een concept dat we samen hebben neergezet. Er zijn ook festivals waar ik die vrijheid heel erg voel, zoals bij DGTL. Zij kijken buiten de oppervlakte en zien waar je als artiest voor staat.”
We kunnen Philou best revolutionair noemen in de dance scene. Over zichzelf zou hij dit absoluut niet zeggen, dus daarom doen wij het. Hij bracht de afro/amapiano sound naar de techno en dat heeft nu het punt bereikt dat de pionier daar niet meer de enige in is. Hij is dan ook heel erg bezig met hoe hij mensen mee kan nemen. “Ik hoop dat we in 2024 zijn waar ik echt naartoe wil. En dat is dat festivals begrijpen dat dit een sound is waar hun publiek klaar voor is en om vraagt.” De afro house en afro tech groeit het hardst. Kijk naar de UK, Ibiza en Tulum. De sound, met zijn wortels in de Afrikaanse grond, sijpelt overal doorheen. Als 'beste jongetje van de klas' loopt Nederland dus nog echt een beetje achter. “Ik heb nog nooit zo sterk gevoeld dat het geluid waar ik nu voor sta, dat mensen het craven, dat ze het nodig hebben.”
"Er worden bijna geen sets meer gedraaid zonder dat daar een verwijzing is naar het Afrikaanse continent."
Toekomst
In de toekomst wil Philou zijn label Wokoundou graag verder ontwikkelen en meer hostings doen, zodat hij vaker de gelegenheid heeft om andere artiesten mee te nemen. Daarnaast is hij van plan in de toekomst meer internationaal te draaien. Met zijn muziek wil hij niet alleen mensen laten dansen. Ook wil hij jonge artiesten die het gevoel hebben een achterstand te hebben, laten weten dat ze horen waar ze zijn. Hij wil mensen laten horen hoe mooi en modern Afrika is. “Het is niet langer trommeltjes, zonneschijn en felle kleding.” De sound is super veelzijdig. “Je kan ermee op het strand liggen, je middag op een festival beginnen, maar ook het festival afsluiten of raven in een donkere rauwe underground club.” Met zijn passie, ambitie en vermogen om altijd maar door te gaan, zijn de mogelijkheden eindeloos. Wij weten het zeker: we gaan nog heel veel van Philou Louzolo horen.
Meer over Philou Louzolo? Volg hem op Instagram en check zijn website . Meer DJ Talk?
Meer interviews met draaitafellegendes? Lees hier onze artikelen met: