DJ Talk met Colin Benders over zijn LEGO, Berghain en zijn modulaire synthesizer

Colin Benders is een naam die bij de gemiddelde kenner tegenwoordig als muziek in de oren klinkt. Het multi-talent veroverde het afgelopen anderhalve decennium in rap tempo onze harten en daar is hij nog lang niet klaar mee. Op een zonnige dinsdag ontmoeten we Colin in de Utrechtse Werkspoorfabriek om hem beter te leren kennen. Vol muzikaal enthousiasme vertelt hij hoe hij bij de techno van zijn modulaire synthesizer is uitgekomen en wat de toekomst nog te brengen heeft.

Hoewel Benders pas 35 is, heeft hij nu al een verbluffende carrière op tafel weten te leggen. Al sinds de eeuwwisseling is hij bezig met het maken van ontzettend toffe muziek op zijn eigen, unieke manier. Nu, 22 jaar later, doet hij dat nog steeds. Als het aan Colin ligt blijft dat gelukkig nog heel lang zo.

Kyteman

Al voordat Colin de muziek maakte die hij nu uit de speakers knalt, was de Utrechter hard bezig om naam voor zichzelf te maken in de Nederlandse muziekscene. Onder de naam Kyteman brengt hij vanaf 2009 unieke hiphop muziek naar buiten. In die tijd draait de muziek van Colin rond de trompet die hij op zijn 3e van zijn oom, jazzpianist Jacky Terrasson, heeft gekregen. De trompet, die in zwarte inkt op zijn linker onderarm prijkt, is bijvoorbeeld het leven in zijn top-40 hit Sorry uit 2009.

De muziek die Kyteman op dat moment maakt komt niet zomaar uit de lucht vallen. “In die tijd was ik al geïnteresseerd in het maken van elektronische muziek op mijn computer. Ik leefde destijds in een scene binnen de Nederlandse muziekwereld waar ook groepen als Illicit uit zijn ontstaan. Zij vroegen mij op een gegeven moment of ik voor hen een beat kon maken en zo ben ik zelf dus ook in het maken van hiphop gerold.” Op zijn albums The Hermit Sessions en The Kyteman Orchestra werkt Benders dan ook samen met een klein leger aan hiphop artiesten waarmee werkelijk weergaloze nummers zijn ontstaan. Colin bouwt zijn werk in die tijd rond de klassieke muziek van zijn orkest waarmee een uniek geluid ontstaat. Kyteman leidde dat orkest overigens als dirigent op volledig eigen wijze. Met The Kyteman Orchestra blaast Colin onder andere Pinkpop volledig weg, maar zijn liefde voor de elektronische muziek verdwijnt nooit.

Het hoofdproject: Colin Benders

Op dit moment is Colin Benders nog altijd beter bekend onder zijn alter ego Kyteman dan onder zijn eigen naam. Dat is bijzonder, want voor Benders was het hiphopproject stiekem nooit meer dan een zijproject. “Eigenlijk heb ik het maken van elektronische muziek altijd al willen doen. Toen ik eenmaal bezig was met mijn werk als Kyteman kwam die muziek veel makkelijker van de grond. Ik was omringd door mensen met wie ik kon sparren over de muziek en er was een podium voor de muziek die we maakten”, vertelt Colin. In die tijd ontbreken die dingen helaas voor zijn elektronische muziek. Benders blijft echter de elektronische muziek maken waar hij altijd al van hield. Zo is er een versie van het nummer On S’En Fout (van het album The Kyteman Orchestra) die digitaal gemaakt is. Omdat die versie toch niet binnen het album past, wordt uiteindelijk besloten om de versie met het orkest op de plaat te zetten. Colin is er overigens nog steeds heilig van overtuigt dat de digitale versie beter was. Wanneer hij, na lang speuren door duizenden mapjes, de digitale versie op weet te zetten kunnen we niet anders dan het volledig met hem eens zijn.

Doos LEGO

Na het succes met The Kyteman Orchestra keert Colin Benders dus terug naar zijn eerste passie: de elektronische muziek. Wanneer de opties op de computer uitdrogen besluit hij om zijn muziek vanaf dan te gaan maken met een modulaire synthesizer. Klinkt moeilijk, en dat is het ook. De modulaire synthesizer van Colin bestaat uit een enorme kast met daar in de verschillende modules. De modules kunnen allemaal met elkaar verbonden worden met kabeltjes. Met deze modules kan hij geluiden maken, aanpassen, effecten toepassen en ga zo maar door. Op die manier kan hij elk geluid maken wat hij maar wil, zo lang hij maar aan de juiste knoppen draait. Daarnaast is het gigantische apparaat volledig analoog. Je kan dus wel instellingen laten staan, maar geluiden opslaan en later terughalen is onmogelijk. Colin legt het zelf nog wel het beste uit: “Je moet mijn synthesizer eigenlijk zien als een enorme doos LEGO. Met al mijn stukjes kan ik bouwen wat ik maar wil. Of het nu een huis is of een vliegtuig, zolang ik de juiste stukjes op elkaar zet en aan elkaar verbind kan ik alles maken wat ik wil.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Colin Benders (@colinbenders)


Doordat Colin geluiden niet op kan slaan is elke set die hij ‘draait’ ook echt uniek. Elke keer dat hij achter zijn reusachtige instrument plaats neemt maakt hij dus muziek die hij waarschijnlijk nooit meer exact na kan maken. “Ik ga natuurlijk niet zonder plan het podium op. Ik weet hoe lang ik ongeveer aan de slag ga en dan zorg ik dat ik van tevoren bedacht heb hoe ik de avond op ga bouwen enzo”, vertelt Benders. Daarna is het dus volledig improviseren. Ondertussen kent hij zijn instrument dermate goed dat hij grotendeels wel weet hoe hij een bepaald geluid tevoorschijn kan toveren, maar soms mislukt dat toch nog. “Als ik mijn synthesizer niet aanraak, verandert er ook niks. Dan blijft alsmaar dezelfde loop doorspelen, dus ik moet altijd bezig blijven. Soms gaat dat dan niet zoals ik het wil, maar dat maakt het des te mooier om er vervolgens een toffe oplossing voor te vinden.”

Op het Youtubekanaal van de Utrechter verschijnen regelmatig sets die hij opneemt in zijn studio. Deze sets, onder de naam ‘Modular Mayhem With Colin Benders’, duren soms wel 4,5 uur. Heerlijk! Daarnaast verscheen Benders vorig jaar nog bij Mathijs Gaat Door, waar hij samen met My Baby zangeres Cato van Dijck het nummer I Feel Love speelde. Kijkt u vooral zelf, maar wij zijn helemaal verliefd op dit duo.

Pure passie

Al vanaf het moment dat we zijn studio binnen lopen straalt er een enorme passie van Colin af. De passie voor muziek wordt ook duidelijk als we hem vragen wat het beste nummer is dat ooit is gemaakt. Er valt een stilte van twee minuten waarin het hoofd van de dj overduidelijk overuren maakt. Wanneer hij zijn woorden weer heeft gevonden lukt het hem dan ook niet om een sluitend antwoord te geven. Hij draait zich naar zijn computer en zet een reeks nummers aan van Radiohead tot klassieke stukken. “Het is echt onmogelijk om een beste nummer ooit te kiezen. Ik vind het wel echt belangrijk dat een nummer emotie heeft, dan kan ik er echt van genieten”, vertelt hij.

Momenteel is hij bezig met zijn project Rhizome #1. Samen met Boris Acket werkt hij aan een audiovisueel spektakel waarbij de visuals perfect aansluiten op de muziek van Colin. In het Utrechtse Tivoli keken we dan ook onze ogen uit toen een doek dat aan het plafond hing door de ruimte golfde terwijl de dj zijn muziek bij elkaar improviseerde. Colin: “Rhizome #1 staat nu nog echt in de kinderschoenen. Ik vind het echt een heel tof project met Boris en ik ben ook heel benieuwd wat dit in de toekomst kan brengen.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Colin Benders (@colinbenders)


Daarnaast draait hij ook nog op clubavonden over de hele wereld. “Ik weet nog dat ik voor het eerst in India was voor een set, dat was wel echt gruwelijk vet. Maar het allertofste moet toch wel Berghain zijn.” Colin draaide eerder dit jaar al meerdere sets in de Berlijnse technotempel. “Ik vind een all-nighter draaien echt super tof. Ik kan alleen niet een lang nummer opzetten als ik naar de wc moet, want als ik dus niet aan mijn synthesizer zit verandert er niks.” Naar de wc gaan zit er dus ook niet bij als de Utrechter een hele nacht aan de knoppen staat. Time flies when you’re having fun. Dat hopen we tenminste wel voor Colin.

Naast zijn sets in clubs is Benders een graag geziene gast op festivals. Zo stond hij al twee keer met zijn sets op Lowlands en stond hij op Amsterdam Dance Event (ADE). Daarnaast is hij morgen te zien op Down the Rabbit Hole in Ewijk.

Toekomst

Als we hem vragen hoe zijn carrière er in de toekomst uit gaat zien, verschijnt er een brede glimlach op het gezicht van Colin Benders. “Ik ben op dit moment hartstikke blij met waar ik nu mee bezig ben. Rhizome #1 staat nog in haar kinderschoenen en ik ben heel benieuwd waar Boris en ik dat heen kunnen tillen. Daarnaast vind ik het super leuk om nu de hele dag bezig te zijn met wat ik echt heel leuk vind.” De sets die Benders in zijn studio draait neemt hij overigens op. De stukken muziek die hij tof vindt knipt hij los van elkaar zodat er losse nummers ontstaan. Ondertussen werkt de jonge dj zich door de bestanden op zijn laptop heen. In tientallen, misschien wel honderden mapjes staan zijn sets opgenomen bij elkaar. Feilloos weet hij de juiste set te vinden, om vervolgens exact het nummer aan te klikken dat hij zoekt. “Ik denk dat ik met al dit materiaal nu wel twee albums uit zou kunnen brengen. Daarmee wil ik dan ook wel de wat hardere techno uit gaan brengen, dat zijn namelijk ook echt toffe tracks”, vertelt Colin.

Foto: Daan Koenderink

Naast zijn werk met de modulaire synthesizer maakt Benders overigens nog steeds muziek met zijn computer. “Laatst werd me nog gevraagd of ik een stukje filmmuziek kon remixen.” Het nummer dat hij vervolgens uit zijn inbox tovert zou naadloos in een film passen, misschien zelfs wel onder een futuristische autoreclame. “Als ik ooit niet meer op mijn voeten kan staan ga ik wel gewoon filmmuziek maken, ook tof.”

Meer DJ Talk?

Meer interviews met legendes? Lees hier onze artikelen met:

Reageer op artikel:
DJ Talk met Colin Benders over zijn LEGO, Berghain en zijn modulaire synthesizer
Sluiten