Maak kennis met de hyperexclusieve motoren van het Italiaanse Bimota

Als er iets een match made in heaven is, dan is het wel de drietand Italië, machines en design. We kunnen zo een lijstje van prominente auto- en motormerken opdreunen uit het land van de laars. Eentje die niet snel over de tong zal rollen is het motormerk Bimota. Zij hebben al jaren een hoekje geclaimd in het exclusieve segment. Sinds een paar jaar heeft Bimota een Japans jasje aangetrokken, want Kawasaki is sinds het begin van dit decennium eigenaar van Bimota. Tijd voor een nadere kennismaking met deze exclusieve Italianen.

We snappen dat er niet direct een lampje is gaan branden bij het noemen van de motorfabrikant. Daar brengen wij graag verandering in, want dit is een waanzinnig merk. Bimota is een afkorting van de namen van de drie oprichters, te weten Bianchi, Morri en Tamburini. In de jaren ’60 begonnen ze met het fabriceren van verwarmingen, airco’s en ventilatoren, maar na enkele jaren gingen ze aan de slag met het bouwen van hun eerste motorframe.

Unieke straatmotoren

Het duurde enkele decennia voordat ze met hun eigen motor op de proppen kwamen. In 1996 kwamen ze met hun eigen 500cc tweecilinder tweetakt op de markt, in de vorm van de V-Due. Het project was geen doorslaand succes. Sterker nog: niet gek veel later moest er een faillissement worden aangevraagd. Het merk bleef echter een grote aantrekkingskracht hebben op investeerders. In 2004 werden nieuwe modellen gepresenteerd, waaronder de Tesi 2D. In de loop der jaren zijn er tal van bijzondere modellen uit de fabriek gerold. De formule is in al die jaren hetzelfde gebleven: unieke straatmotoren produceren die uitblinken in design en bestaan uit high-tech materialen.

Sinds Kawasaki het merk heeft overgenomen, is de hand van de Japanners ook duidelijk zichtbaar. Tot de bruutste modellen behoren zonder twijfel de Bimota Tesi H2 en de KB4. Beide modellen zijn voorzien van Kawasaki motorblokken en elektronica. Dat is het dan ook wel, want het design en de productie van beide fietsen ligt volledig bij Bimota. Japanse betrouwbaarheid en techniek in de blender met Italiaans design, dat klinkt als de ideale kruisbestuiving.

Bimota Tesi H2

Bimota Tesi H2

De samenwerking tussen Kawasaki en Bimota ging begin dit decennium van start in de vorm van de Tesi H2. De bike heeft dus de beschikking over het imposante supercharged blok uit de Kawasaki Ninja H2, waarmee een vermogen van liefst 231 pk wordt gegenereerd uit de viercilinder lijnmotor. Een ander bijzonder aspect is dat de fiets is voorzien van naafbesturing, dat wordt aangeduid met Tesi. Naafbesturing is een stuursysteem waarbij alleen het wiel stuurt. Iets technischer: in plaats van conventionele veerpoten, heeft dit model twee swingarmen. Het is een van de facetten waarmee Bimota furore heeft gemaakt in de jaren ’90.

Het koppel mag er ook zijn met 141 Newtonmeter. Gebruik vooral de launch control om nog sneller van je plek te komen. Daarnaast heb je op de Tesi H2 ook de beschikking over Kawa-snufjes als wheelie control, traction control, vier verschillende rijmodi en nog veel meer. Anders nog iets? Nou ehm, we moeten het nog even over de prijs hebben. Die begint namelijk bij 64.000 euro.   Yep, voor exclusieve raspaardjes moet er nou eenmaal flink gedokt worden. Als je bedenkt dat de productie is gelimiteerd op 250 stuks, dan is de kans groot dat die prijs op de tweedehandsmarkt alleen maar omhoog gaat. Maar goed, dan rijd jij wel op een museumwaardige creatie en een van de meest extreme motoren ter wereld.

Bimota KB4

Bimota KB4

Is de racer je iets te hardcore? Kijk dan eens naar de Bimota KB4. Dit exemplaar is een sportieve caféracer, die is gebouwd rondom het blok van de Kawasaki Ninja 1000SX. Ook geen lullig blok om als basis te gebruiken voor een motorfiets trouwens. Een van de bijzondere aspecten aan dit model is dat de radiator aan de achterkant is gemonteerd, in plaats van de voorkant wat gebruikelijk is. Het gevolg is dat je een motorfiets hebt met een zeer korte wielbasis, wat weer een extreem goed sturende motor oplevert. Het design mag er ook zijn: de prachtige ronde koplamp, het gestileerde bruin leren zadel en de schitterende kleurencombinatie vallen op als een vallende ster in een gitzwarte nacht. Yep, hier zouden wij wel onze nek voor omdraaien. Bimota heeft het hierbij voor elkaar gekregen om een prachtige balans te vinden tussen retro en futuristische looks. Echt heel fraai gedaan, wat een fantastische machine.

Wat er de komende jaren aan nieuwe modellen nog in verschiet ligt, dat is vooralsnog in nevelen gehuld, maar dat Bimota al onze aandacht heeft dat mag duidelijk zijn. Dit zijn echt bijzondere modellen. Zoals voor rijke autoliefhebbers een Ferrari of Lamborghini niet meer speciaal genoeg is en gaan kijken bij een merk als Pagani, daar geldt een beetje hetzelfde voor de mensen die gaan shoppen bij Bimota. Je wil iets hebben waarmee je opvalt, dat bijna niemand anders heeft en waar de kwaliteit vanaf druipt. Je moet er wat centen voor op je rekening hebben staan, maar dan rijd je wel op een van de meest bijzondere motormerken ter wereld.

Meer info, check bimota.it.

Gallery

Reageer op artikel:
Maak kennis met de hyperexclusieve motoren van het Italiaanse Bimota
Sluiten