Aston Martin zegt vaarwel tegen de V12, maar niet zonder passend afscheid

Nu bij steeds meer automerken de transitie naar een volledig elektrische vloot steeds realistischer begint te worden, is het voor veel ontwerpers ook de kans om nog even één laatste stunt uit te halen. Vorige week hebben we jullie kennis laten maken met de 12Cilindri van Ferrari, het lijkt erop dat Aston Martin ook nog geen afscheid durft te nemen van de geliefde V12.

Met alle overheidsmaatregelen is het voor veel autobedrijven ook geen doen meer om veel-uitstotende auto’s te ontwerpen. Ook autofabrikanten moeten winst maken, toch leuk dat Aston Martin het er niet bij laat zitten en ons nog even blij maakt met een compleet nieuw V12 blok.

Aston Martin V12

Waar de automakers van het steigerende paard blijven zweren bij een volledig atmosferische V12, zonder turbo’s dus, heeft Aston Martin hier minder moeite mee. Die knallen namelijk in ‘de V12 om ze allemaal te verslaan’ een dubbele turbocompressor om het vermogen lekker omhoog te takelen. Hoeveel vermogen moeten we dan aan denken? Hoewel er over de vormgeving weinig bekend is, zal het nieuwe kloppende hart van de Engelse paradeblikken een vermogen produceren van 823,5 pk en 737,5 Newtonmeter koppel. Indrukwekkende cijfers, als je het vergelijkt met de vorige V12 blokken die er bij de autofabrikant van de band rolde.

Verschil

Hoeveel gaat Aston er dan op vooruit? Nou, een ruime 60 pk en 80 Newtonmeter koppel. Dat klinkt niet als veel, maar kan er al snel voor zorgen dat de auto een stuk sneller optrekt en een hogere topsnelheid bereikt. Mits het blok juist is geïnstalleerd, natuurlijk. Doordat het zo’n enorme power heeft, zal Aston Martin namelijk maatregelen moeten nemen om het frame in toom te houden. Daarom zullen de frames stijver gemaakt worden, om de enorme kracht van de aandrijflijn te compenseren. De nieuwe V12 zal later dit jaar debuteren in een model van Aston Martin.

Reageer op artikel:
Aston Martin zegt vaarwel tegen de V12, maar niet zonder passend afscheid
Sluiten