De gloednieuwe Kawasaki Eliminator 500 bewijst zich als lekkere cruiser

Nu de lente gestaag in onze levens kruipt, is ook het motorseizoen in aantocht. Uiteraard gaan wij weer de meest interessante nieuwe modellen voor jou uitproberen. Een van de modellen waar ons oog naartoe wordt getrokken, is de Kawasaki Eliminator 500. Maar hoe goed is deze tweewieler uit het middensegment?

De kou snijdt nog door de handschoenen heen en de kans op een nat pak is ongeveer net zo groot als dat het Nederlands elftal deze zomer niet het EK gaat winnen. Toch deert dat ons niet om een week op pad te gaan met de nieuwe aanwinst in het assortiment van Kawasaki.

Kawasaki Eliminator 500
Fraai design van de Kawasaki Eliminator 500.

Comeback van een iconische naam

In het najaar van 2023 werd de nieuwe motor van Kawasaki aangekondigd. De motorrijders die al wat langer meegaan zullen niet onbekend zijn met de naam Eliminator, want in de jaren ’80 en ’90 werden er vele Kawa’s gefabriceerd die voorzien waren van deze naam.  Nog een korte naamverklaring: ‘Eliminator’ komt voort uit het dragracen, waar het de bedoeling was om je tegenstander te elimineren. Heb jij weer een leuk verhaaltje te vertellen als je met je motorclubje op een terras aan de koffie en appeltaart zit.

Met dragracen heeft de nieuwe Eliminator 500 niet zoveel te maken. Wel geeft Kawasaki zo weer een extra keuze in het cruiser middensegment. Een segment dat sinds het begin van dit decennium qua populariteit flink is gegroeid.

Qua looks zijn ze wat ons betreft in elk opzicht erg geslaagd. Dit is een erg mooie motor om te zien. We zien een mooi buizenframe waar het blok lekker in is geplaatst, een lekkere tank waar de naam staat weergegeven, een goede, lange uitlaat zoals past op zo’n cruiser. Ook zien we een zadel dat op een subtiele wijze in het frame is geïntegreerd en is ‘ie voorzien van mooie spiegeltjes. En ja, zwart vinden wij de meest geschikte kleur voor een fiets als deze. Niet te veel poespas, maar een cruiser zoals een cruiser hoort te zijn.

Het is belangrijk dat een motor er goed uitziet, maar uiteindelijk moet ‘ie ook nog leveren op de weg. Je wil immers ook geen vriendin die er alleen maar mooi uitziet, maar waar je geen normaal gesprek mee kan voeren. Toch? De Kawa is voorzien van een 451cc-paralleltwin, die goed is voor 45 pk. Niet een vermogen waarbij het zweet spontaan in je bilnaad kruipt, maar wie een beetje verstand heeft van leuke machines die weet ook dat vermogen en plezier niet onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Lichtgewicht

De motor weegt immers slechts 177 kilo, wat extreem licht is. Het is zelfs de lichtste machine in z’n klasse, nog 13 kilo lichter dan z’n grootste concurrent: de Honda Rebel. Het is sowieso een motor die zeer geschikt is voor de kleinere en lichtere medemens, want de zitpositie is erg laag. Het zadel bevindt zich slechts 735 mm boven de grond. Waardoor wij met onze 1 meter 80 met speels gemak met onze voeten bij de grond komen. Als onze groeispurt tien centimeter eerder was gestopt, dan zouden we nog steeds makkelijk bij de grond komen op deze Eliminator 500. Een perfect model dus voor de jongens en meiden die niet groot van stuk zijn. Mocht je wél wat langer zijn, dan kun je optioneel het zadel nog 20 mm of 30 mm hoger laten plaatsen. De voetsteuntjes zijn ongeveer in het midden geplaatst, alles bij elkaar zorgt voor een erg lekkere zitpositie. Niet in de laatste plaats dankzij het comfortabele zadel.

Kawasaki Eliminator 500
Altijd lekker als je tijdens de fotosessie wordt overvallen door een hoosbui.

Dat rijdt dus heel erg lekker. In de week dat we ‘m hebben ervaren toont hij zich een fijne, speelse motor die zin heeft om te spelen. Hij trekt vlot op en als je wil kun je wel even goed doorgassen, met een maximum van zo’n 12.000 toeren per minuut. De topsnelheid bedraagt zo’n 160 km/u.

Het mag dan de looks van een cruiser hebben, hij rijdt daadwerkelijk een stuk sportiever. Voelt eigenlijk meer aan als een naked. Dat komt mede omdat de voetsteunen niet zo ver voorwaarts zijn gepositioneerd, maar meer onder de rijder zitten. Dat heeft weer invloed op de zithouding en een sportiever rijgedrag. Uitstekend gedaan!

Puur motorrijden

In dat fijne rijgedrag speelt mee dat de motor niet is voorzien van allerlei elektronica. “Moeten we nog ergens rekening mee houden?”, vragen we bij het ophalen. “Nee, eigenlijk niet”, luidt het simpele doch treffende antwoord van de Kawasaki-monteur. Dit gaat terug naar de basics: het pure motorrijden. Geen assistentiesystemen, geen quickshifter, geen verschillende rijmodi, wel ABS. Dat zijn overigens ook geen systemen die je op dit soort type motoren terugziet. Wel leuke gimmick is de aanwezigheid van Bluetooth-connectiviteit, waarmee je de motor kunt verbinden aan je telefoon via de Kawasaki Rideology app.

En dat is waar de het om draait bij deze Kawasaki Eliminator. Lekker rijden op een motor, waar je mee aan kunt komen bij het terras. Met z’n specs is het bovendien ook voor A2-rijbewijzen een interessant model. Als je nagaat dat een nieuw exemplaar al vanaf 7.499 euro bij jou op de stoep staat dan kun je wel nagaan dat dit enorm scherp geprijsd is. Zeker als dit ook nog inclusief vier jaar garantie en Kawasaki Road Assistance is. Zo heeft Kawasaki om diverse redenen een heel lekkere nieuwe Eliminator geïntroduceerd. Ja, zo wordt het gat met de tweedehands markt wel heel erg klein.

Meer info over de Kawasaki Eliminator 500 of proefrit maken? Check kawasaki.nl

Specs Kawasaki Eliminator 500

Motor: vloeistofgekoelde paralleltwin
Motorinhoud: 451 cc
Vermogen: 45 pk op 9.000 toeren per minuut
Max koppel: 42,6 Newtonmeter
Gewicht: 177 kilo
Tankinhoud: 13 liter
Prijs (vanaf): €7.499,-

Gallery

Credits

Tekst + foto’s: Chris Riemens

Meer Kawasaki motortesten?

Reageer op artikel:
De gloednieuwe Kawasaki Eliminator 500 bewijst zich als lekkere cruiser
Sluiten