Bij de meeste autoliefhebbers onder ons gaat het bloed sneller stromen van de Audi R8. Zeker als het prachtige geluid van de dikke V10 door je oren galmt. De tweede generatie van de R8 kreeg al veel strakkere lijnen dan zijn voorganger, nu heeft Audi dat model een facelift gegeven waardoor ‘ie nóg agressiever oogt. Om de brute machine nog meer op het GT3 LMS-racemonster te laten lijken, zijn ze niet zuinig geweest met een aantal features. Zo heeft de dikke diffuser achterop een oppervlakte groter dan de provincie Groningen en zijn de uitlaten groot genoeg om als
drugstunnel te fungeren.
Audi-fanboys aan het kwijlen
Een drugstunnel die je
naar de almachtige V10 brengt. Audi heeft ook aan deze dikke tiencilinder een beetje zitten sleutelen. Er zijn overigens twee varianten van dit blok leverbaar. De ‘zwakste’ van de twee is nu een 5.2-liter V10 die er zonder pardon 570 paarden uit pompt. Maar als je Audi-fanboys helemaal
aan het kwijlen wilt krijgen moet je gaan
voor de V10 Performance Quattro, eerder ook wel V10 Plus genoemd.
0-100 sprintje
Met 610 pk en 580Nm aan koppel trek je in 3,1 seconden
naar de 100 kilometer per uur. De 5.2-liter V10 doet hier 0,3 seconde langer over. Als je een echte snelheidsduivel bent, kun je de R8 Spyder het beste helemaal achterwege laten, deze doet namelijk in beide gevallen 0,1 seconde langer over een sprintje naar de 100 kilometer per uur. Gewoon voor de coupé gaan dus.
Topsnelheid
Ook voor de topsnelheid kun je het beste het V10 Performance Quattro blok aanklikken. Deze jaagt namelijk door tot 331 kilometer per uur. Al is de 5.2-liter V10 met
een topsnelheid van 324 kilometer per uur nu ook niet echt een Captain Slow-mobile. Weer delft de Spyder, logischerwijs, het onderspit. Deze heeft namelijk een topsnelheid van ‘slechts’ 329 en 322 kilometer per uur.
Dus, het wordt een
Audi R8 Performance
Quattro Coupé? Goede keuze. Waarschijnlijk staan de eerste nieuwe R8’s begin 2019 bij enkele grootgeldbezitters op de stoep. Het is nog niet bekend wat dit geüpgradede pareltje mag kosten, maar goedkoop zal ‘ie zeker niet zijn.