Ja boys, de juiste outfit vergroot de kansen bij een video-sollicitatie. Dat heeft onderzoek uitgewezen van Girav in samenwerking met een recruitmentbureau. Daaruit blijkt dat online sollicitanten in blauwe kleding 23% meer kans maken op de baan. Bovendien blijkt het belangrijk om niet underdressed in beeld te verschijnen en zijn het met name overhemden met pullovers of een ondershirt die het goed doen. Dressed for succes, je weet wat je te doen staat.
“Uiterlijk heeft bewust en onbewust een grote impact op de keuze voor een sollicitant. Een slecht voorkomen op beeld kan afbreuk doen aan een goed verhaal tijdens een online sollicitatiegesprek”, aldus recruitmentbureau Good Company. Blauw alleen is bovendien niet voldoende. Uit het onderzoek van Girav blijkt verder dat verschillende kleuren blauw een andere psychologische uitstraling hebben. Donkerblauw straalt meer loyaliteit uit, terwijl lichtblauw betrouwbaar overkomt en combinaties met zwart of donkergrijs de outfit er geloofwaardiger uit laten zien.
In algemene zin blijkt het verstandiger om overdressed dan underdressed in beeld te komen. Respondenten gebruiken vooral de social media-kanalen van organisaties waar ze solliciteren om de typische dresscode te achterhalen. Recruiters wijzen er aan de andere kant op hiermee niet te overdrijven: “De outfit mag net als de achtergrond niet afleiden van wat de kandidaat te vertellen heeft.”
Los van de kleur blijkt ook het type outfit effect te hebben op de kansen tijdens een sollicitatie. Het onderzoek van Girav laat zien dat een overhemd voor mannen de beste keuze is. Te combineren met een pullover en een ondershirt, voor een net voorkomen. In meer formele omgevingen hebben sollicitanten het meest succes met een pak met stropdas. De kleur daarvan is belangrijk, en biedt kansen om een van de tinten blauw terug te laten komen.
Voor sollicitanten die snel zenuwachtig zijn hebben recruiters een paar handige tips: “ Wees ruim op tijd aanwezig in de virtuele wachtruimte, bijvoorbeeld om het geluid en de microfoon nog even te testen. ” In het onderzoek geven respondenten bovendien aan dat ze zich comfortabel voelen in een anti-zweetshirt. Het is een onzichtbare manier om een onverzorgde indruk te voorkomen.
Girav eindigt met de V van de mannelijke V-vorm, voor shirts die hen uitstekend passen. Op basis van elke lengte, ieder gewicht en de typische lichaamsbouw. Het bedrijf werd in 2010 opgericht en is met z’n 3 specifieke lengtematen uitgegroeid tot de specialist in onder andere lange T-shirts voor mannen.