Suzuki GSX-S1000GT bewijst zich als comfortabele snelwegstraaljager

15 jun 2022, 17:00 Machines
suzuki gsx s1000gt fhm08
Vol verwachting klopte ons hart toen we de aankondiging zagen van de nieuwe Suzuki GSX-S1000GT. Een high-performance sport-tour machine van het zuiverste soort. Laten wij daar nou net hartstikke dol op zijn.
In september van het vorige jaar werd de nieuwe Suzi aan de wereld gepresenteerd en dat bracht gelijk verwachtingen met zich mee. Althans, bij ons. In de wereld van de vierwielers zijn we al gek op de Grand Tourers - we noemen een BMW M8 of Aston Martin DB11 - maar als we overstappen op twee wielen dan is dat niet anders. Het zijn de machines waarmee je op comfortabele wijze – en als je wil op hoge snelheid- lange afstanden kunt overbruggen.
suzuki gsx s1000gt fhm05
De GT is een voortvloeisel uit de GSX-S1000, die eerder werd geïntroduceerd (en waarmee we eerder al een flink blokkie om zijn gegaan ). Als wij GSX zien dan gaan de alarmbellen op de FHM-redactie rinkelen. De lettercombinatie staat traditiegetrouw voor de bruutste Suzuki’s die de Japanners uitbrengen. Of het nou als racer of als naked bike is.

Tourracer

De GSX-S1000GT is in elk geval geen naked bike. Wel is het een tourracer die indruk maakt met z’n looks. Hij ziet er een beetje uit als een stier. Van z’n bonkige, gespierde borstkas wordt het smaller naarmate je oog de lijn naar de achterkant volgt. Voorop heeft ‘ie twee LED-strips en dubbele ronde koplampen, waardoor een agressieve uitstraling wordt gecreëerd. Als ware het een straaljager. Sterker nog: dat is precies hetgeen waarop het design is geïnspireerd. Het levert ons meerdere duimpjes op bij het stoplicht van bewonderende andere verkeersgenoten. Ook scoort ‘ie dikke pluspunten met het kleuren TFT-scherm, dat in tegenstelling tot z’n naakte broer wel aanwezig is. Alle info die je nodig hebt is hier in een oogopslag op te lezen. Links in het scherm is het toerental prominent aanwezig, terwijl je snelheid via een digitale meter kunt aflezen. Aan de rechterkant zie je in welke versnelling je actief bent, welke rijmodus je bivakkeert en het standje van de quickshifter. Zo kun je de traction control handmatig instellen in standje 1 (weinig hulp) tot en met 5 (veel hulp). Verder zie je de temperatuur van de olie, de buitentemperatuur, het actuele- en gemiddelde verbruik en het aantal kilometers dat je nog kan rijden op je benzinevoorraad. Kortom: alle info is aanwezig om het jou als rijder gemakkelijk te maken.
Een handige functie daarin is de connectiviteit met je mobiele telefoon. Via Bluetooth kun je ‘m koppelen aan de nieuwe Suzuki mySPIN app. Hiermee krijg je toegang tot verschillende functies zoals Contacten, Telefoon, Maps, Muziek en Kalender. Wel zo handig voor als je met navi wil rijden (en ja, dat wil je als je naar een afspraak moet in Schubbekutteveen). Nadeel is wel dat je telefoon geopend moet blijven: je kan dus niet je telefoon vergrendelen en in je zak stoppen, maar je moet ‘m gewoon vanzelf op zwart laten gaan. Dit gaat wel een beetje ten koste van je batterijduur, maar gelukkig heeft Suzuki een USB-laadpunt naast het display geïntegreerd. Bovenal is het ontzettend relaxed om een kaart te kunnen zien in een kleurendisplay op je motor. Iets dat in onze optiek eigenlijk in alle nieuwe modellen standaard geïntegreerd zou moeten worden, maar wie zijn wij nou helemaal. Ook de bagagemogelijkheden zijn ruim, want optioneel kun je ook nog een zijkofferset (2 x 36 liter) aanvinken a €999. Dan kun je ook je weekendboodschappen gewoon met de motor doen. Dan neem je maar een keer een sixpack bier in plaats van een kratje pils.

Snelheidsrecord

Het rijden kunnen we simpel over zijn: dit is echt top. Hij mag er dan behoorlijk racy uitzien, je houding is ergonomisch prima verantwoord. Het windschermpje is niet heel groot, maar precies hoog genoeg om je achter te verschuilen als je besluit die gashendel eens even flink open te trekken. Holy shit, dit gaat af hoor! Wat een power halen de engineers toch uit deze viercilinder. Met speels gemak gaat de digitale meter richting hoogst illegale snelheden. Doortrekken in z’n twee naar het rode gedeelte van het toerengebied en je bivakkeert al op 170 km/u. We hebben zelfs ons persoonlijke snelheidsrecord verbroken op de Suzuki GSX-S1000GT. Dat ging zo makkelijk, dat we er zelf ook een beetje verbaasd van waren. Maar ondanks dat het verleidelijk is om je blaasmodus aan te zetten, is het vooral ook heel erg comfortabel als je lange afstanden gaat rijden. Italië, Frankrijk, Spanje; het kan allemaal hartstikke prima met deze Japanse vriend. Ook heel relaxed is de aanwezigheid van cruise control, dat je vanaf je stuur bediend. Met oog op oom agent eveneens een prettig gegeven om daar gebruik van te maken. We noemden al even de quickshifter. Die gaan we we nog een keer noemen, want die verdient het om even uitgelicht te worden. Die is namelijk voortreffelijk. De up/down quickshifter is uitermate soepel en werkt simpelweg uitstekend. Ook lovenswaardig is dat 'ie standaard op de bike zit, waarvoor props naar Suzuki.
suzuki gsx s1000gt fhm11

Top Gun

Snelheid, comfort, looks; dit had ook zomaar de motor van Tom Cruise kunnen zijn in Top Gun: Maverick . Waarom heeft hij in die film nooit een helm op trouwens? Die vraag is misschien meer iets voor Willem Wever, laten wij het vooral bij de Suzuki GSX-S1000GT houden. Voor zo’n 16.500 euro heb jij een motor die alles heeft wat je nodig hebt voor een daily driver. Lange afstanden zijn een fluitje van een cent, hij is razendsnel, maar rijdt toch uitermate relaxed. Dat komt mede door z'n relatief lage gewicht van 226 kilo, waarmee het de lichtste sport-tour machine in z'n klasse is. Hij maakt z’n naam van High Performance Grand Tourer in elk geval dubbel en dwars waard. Het wordt nog heel lastig kiezen tussen deze en de GSX-S1000 MotoGP Edition . Als je weet hoe blij we daarvan werden, dan is dat alleen maar een ontzettend groot compliment voor deze héérlijke machine.
Meer info of een proefrit maken op de Suzuki GSX-S1000GT? Ga naar suzuki.nl

Specs Suzuki GSX-S1000GT

Motor: viercilinder
Cilinderinhoud:
999 cc Vermogen: 152 pk bij 11.000 tpm
Koppel: 106 Newtonmeter bij 9.250 tpm Gewicht: 226 kilo
Transmissie: 6 versnellingen Brandstofcapaciteit: 19 liter
Prijs Suzuki GSX-S1000GT : €16.499,-

Gallery

Credits

Tekst + foto’s: Chris Riemens
Delen met
Ook interessant