Ze stond op de cover van Vogue, liep over de catwalk voor de grootste merken en werd verkozen tot Business Woman of the Year. Te gast in onze podcast is Daniëlle van Grondelle, één van de meest succesvolle modellen van Nederland.
Zoals gebruikelijk nemen we weer het cv door met onze gast, waar we erachter komen dat Danielle Surinaams bloed door haar aderen heeft stromen. “Mijn moeder is Surinaams. Ik ben ook Surinaams opgevoed. Ik kan bijvoorbeeld ook heel lekker Surinaams koken en hou van die gezelligheid, van het dansen. Ik ben wel trots op mijn Surinaamse roots.”
Danielle is een van de meest succesvolle modellen van Nederland. Als plussize modellen hoort ze tot de grootste modellen van ons land. Hoe is ze ontdekt? “Het klassieke verhaal: ik was aan het shoppen met mijn moeder. Ik had er nog nooit bij stilgestaan, ik wilde vooral heel graag piloot worden. Nu zit ik ook veel in vliegtuigen, alleen niet voorin.” In de cockpit dan, want voor haar werk reist ze vaak in luxe. “Ik ben zelfs diamond member bij Delta, dus ik word heel vaak geüpgraded. Dat is heel fijn.”
Maar hoe is ze uiteindelijk curvy model geworden, vraagt hoofdredacteur Chris Riemens. “Toen ik begon bestonden er nog helemaal geen curvy topmodellen. Ik werd gescout als regulier / slank model. Ik moest alleen maar lijnen, lijnen, lijnen. Mijn heupen waren maat 94, maar dat moest onder de 90. Met heel veel sporten en koolsoep eten ging het richting 90, maar het moest echt onder de 90 zeiden ze. Op gegeven moment kwam ik huilend thuis. Mijn vader zei toen: “Daan, er komt een tijd dat de modewereld zich gaat aanpassen naar jouw standaard van schoonheid, dus maak je niet druk. Ik dacht alleen maar dat hij dat zei omdat hij m’n vader is, maar hij heeft uiteindelijk gelijk gekregen.”
Terwijl Danielle erover nadacht om te stoppen met modellenwerk en zich te gaan richten op een carrière als piloot, veranderde haar wereld na een opdracht voor een meidenblad. “Ik deed een klus voor een meidenblad YES!. De styliste van die shoot, shout-out naar Edith Dohmen, tegen mij: ‘joh, als jij iets zou aankomen zou je perfect geschikt zijn als curvy model.’ Ik dacht: curvy model? Zegt ze nou dat ik dik ben? Ik had geen idee van het bestaan van deze categorie. Zij heeft m’n leven veranderd. Ze gaf me het kaartje van mijn eerste agentschap en binnen een hele korte tijd was ik aan het schieten in Mexico, stond ik in Chanel op de cover van de Avantgarde en werd ik gescout door een Amerikaans topmodellenbureau. Het ging opeens zo hard. Mijn hele carrière schoot de lucht in. Ik vind het mooi dat het gewoon met mijn natuurlijke maat is gelukt en daarmee een rolmodel kon zijn voor andere vrouwen. Het is één van de mooie gifts die horen bij mijn werk.”
Tegelijkertijd is het ook een pittig wereldje. “De modellenwereld is een harde wereld. Er is veel concurrentie. Veel mensen hebben dezelfde droom en dezelfde goals. Niet alles lukt. Tegelijkertijd zit er ook een hele warme kant aan dit vak. Na een aantal jaren kom je dezelfde fotografen, stylisten en art directors tegen. Dat voelt aan als een warme deken, als familie. Dat vind ik ook zo leuk aan dit werk: met een goed team creatief bezig zijn en iets heel moois neerzetten.”
Inmiddels heeft het topmodel bij Hunkemöller een eigen lijn: de Danielle van Grondelle collectie. “Met mijn lijn was het voor het eerst dat we voor drie keer maat XL gingen. Voorheen stopte Hunkmöller bij maat XL. Ik wilde juist wat doen aan de pasvorm. Curvy vrouwen willen er ook sexy uitzien en willen ook mooi en vrouwelijk ondergoed kunnen kopen. Ik vind het heel gaaf dat ze naar me hebben geluisterd.” Het leverde haar een stortvloed aan positieve reacties op. “Al die reacties van die vrouwen, wauw. Mijn hart gaat dan helemaal open. Ik kreeg berichtjes van vrouwen die vertellen dat ze zich nog nooit zo sexy hebben gevoeld. Dat ze voor het eerst een selfie hebben durven maken in bkini of voor het eerst een sexy body stocking hebben aangetrokken. Ik ben zo blij en dankbaar dat ik iets heb achtergelaten wat mensen echt blij maakt. Dat vind ik nu het gaafste van mijn werk: dat ik iets kan doen voor vrouwen dat ze meer zelfvertrouwen en zelfliefde geeft.”
FHM’s Vrouwen aan de Top wordt je aangeboden door Lexa: Serious Dating, Crazy Love. Schrijf je hier in en scoor die date!
Je luistert de aflevering hier op al jouw favoriete podcastkanalen . Verder zullen we elke week een complicatie delen op ons YouTube-kanaal. Welke succesvolle vrouw zou jij wel te gast willen zien in onze podcast? Laat het weten in de comments op Facebook, Instagram of YouTube! Abonneer je dan gelijk even op onze podcast, zodat je niets hoeft te missen.
FHM’s Vrouwen aan de Top is een productie van ILVY . Wil je adverteren of samenwerken, stuur dan een mail naar: [email protected].