Zo draagt gamification bij aan het succes van ondernemers

jul 23 , 7:00 Partner
gamification in language learning
We scrollen per minuut langs zeker drie, vier en misschien wel vijf berichten. Onderweg delen we een like uit, delen we een bericht met vrienden en slaan we leuke ideeën op voor later. Onze aandacht bij het bekijken van content is verslechterd; de tijd dat men de tijd nam om langere artikelen te lezen lijkt voorbij te zijn.
Snackable content is het nieuwe normaal. Niet alleen met korte videofragmenten, een reeks foto’s en bijvoorbeeld een infographic proberen ondernemers de aandacht van potentiële klanten te trekken. Dat doen zij ook door slim gebruik te maken van gamification. Het spelen van een spelletje vindt iedereen leuk en kan van grote meerwaarde zijn, als het gaat om het genereren van leads en het uitbreiden van datasets binnen organisaties. Hoe zet een online marketing bureau in op gamification om de aandacht van de doelgroep te trekken?

Mensen hebben de drang naar het leveren van prestaties

Mensen, zeker mannen, hebben de drang om voortdurend te presteren. Een prestatie is immers een middel om jezelf te vergelijken met anderen; je wilt de beste zijn in iets. Die drang biedt ondernemers de mogelijkheid om de aandacht te trekken. Denk bijvoorbeeld aan een eenvoudige kennistest die online aangeboden wordt. De kans is groot dat je deze test uitvoert, wanneer je vooraf weet dat deze niet langer dan een paar minuten duurt. Je wilt weten hoe slim je bent in vergelijking met andere deelnemers. Wanneer je aan het eind van de test een product of dienst aangeboden krijgt, gecombineerd met een succesgevoel, kan dat de kans vergroten dat je zo’n product nog eens extra goed bekijkt. De verkoper slaagt in zijn missie: deze heeft je aandacht!

Op zoek naar de juiste vorm van gamification

Het aanbieden van een korte kennistest is slechts een van de mogelijkheden die ondernemers hebben om de aandacht van mensen te trekken. Denk ook aan een kraskaart, of een volwaardig spel met meerdere levels. Voor ondernemers is het verstandig een online marketingbureau in Amsterdam of bijvoorbeeld Utrecht te benaderen voor hulp bij het ontwikkelen van zo’n spel.
Dit begint bij een uitgebreide scan van de doelgroep van een organisatie. Tot welk type spel voelt deze doelgroep zich aangetrokken? Een volgende stap is het bepalen van de doelstelling. Wil je uitsluitend de aandacht trekken, of een speler direct aanzetten tot het uitvoeren van een handeling? Dat kan bijvoorbeeld het invoeren van een e-mailadres zijn, maar ook het afnemen van een product. Het verzamelen van data maakt het op langere termijn mogelijk om deze leads om te zetten in klanten. Dat lijkt eenvoudig, maar is het niet per definitie. Zorg dat ook het proces na het vergaren van deze data voldoende uitgedacht is, om de conversie ratio zo hoog mogelijk te laten zijn.
Delen met
Ook interessant