Na een tijdje geleden al de nieuwste versie van de iconische 911 te hebben getest , is het nu tijd voor een iets sportievere wagen. Jup, dat las je goed. Nóg sportiever dan een 911. De afgelopen dagen hebben wij namelijk het gaspedaal van de über-Cayman onder onze rechtervoet gehad. We hebben het over de Porsche 718 Cayman GT4. Naast het gaspedaal hadden we ook een rempedaal en zelfs een koppeling tot onze beschikking. Dat maakt deze snelle Duitser
dan ook vrij uniek, want er zijn relatief weinig sportwagens die nog met een handbak de fabriek uit rollen. Het interieur, gedrapeerd in alcantara, leer en carbon, is overduidelijk Porsche. Het kekke klokje midden op het dashboard, de forse toerenteller recht voor je snufferd en natuurlijk het begeerlijke rood met gouden embleempje op het stuur maken direct kenbaar dat je in een Stuttgartmobile zit. Voordat
je de autovormige sleutel in het contact kunt steken, zal je eerst maar eens moeten abseilen in de hardcore kuipstoelen. De hoogte en afstand tot het stuur is alles wat je bij deze carbon zetels kunt verstellen. We zijn nog jong, dus die hernia is een zorg voor later. De rechte rug, snelle gasrespons en ferme afstelling maakt dit dus ook geen cruiser voor lange afstanden. Was-ie dit wel, dan was het een langeafstandsraket, want holy shit, wat is dit een bloedsnelle machine.
Foto: @timvanraaiphotography
Nijlkrokodil
Eerder hebben we al eens de 718 Cayman GTS
getest , maar die is niks vergeleken bij deze blaasbak. Het is alsof die Cayman wat steroïden heeft zitten snoepen. De 2.5-liter viercilinder boxermotor heeft plaatsgemaakt voor een 4.0-liter zescilinder boxermotor. Dat blok levert op zijn beurt weer 420 Duitse renpaarden en exact hetzelfde aantal Newtonmeter aan koppel. Daarmee heeft deze Porsche meer pony’s onder de achterklep dan een standaard 911. Dit is dus ook geen Cayman meer, dit is een fucking nijlkrokodil. Kun je goed overweg met de versnellingspook, dan trap je deze rode bliksemschicht in 4,4 seconden naar de 100
kilometer per uur. Een fikse vleugel en een vernieuwde diffuser moeten de koets op het asfalt gedrukt houden. En dat lukt best aardig. Waar een
Toyota GR Supra het liefst met rokende banden elke bocht door zweeft, doet deze afgetrainde Duitser exact het tegenovergestelde. Elke op- en afrit van de snelweg lijkt opeens te veranderen in een openbare Arie Luyendijkbocht. De snelheid waarmee je deze vierwieler de bocht om kunt laten gaan is gewoonweg bizar. Het feit dat de motor vóór de achteras ligt, in plaats van erachter zoals bij de 911, maakt dit de betere rijdersauto. Jep, de Cayman is de betere rijdersauto als het gaat om wegligging. Natuurlijk heeft dit racemonster ook een fantastisch sperdifferentieel op de achteras. Dit alles resulteert in grip in overvloed. Dat is overigens niet alles.
Als je de bocht eenmaal met mach-10 door bent gegaan kun je nog even door accelereren. Vanwege het setje winterbanden dat onder de
auto ligt, hebben we hem niet verder durven pushen dan 270 kilometer per uur, maar met het juiste rubber eronder moet de teller de 300 kilometer per uur ruim kunnen passeren.
8000 toeren per minuut
Het geluid dat je oorschelpen binnendringt wanneer je de toerenteller richting de 8000 ziet klimmen is fenomenaal. Het feit dat deze gruwelijk lekkere zescilinder geen turbo heeft maakt het geluid nóg ruwer. Een natuurlijk ademend blok, heerlijk. En dan ook nog als boxermotor. We worden verwend. Dat in combinatie met een kort uitlaatsysteem zorgt voor een paar unieke geluidsgolven. Helaas zijn in dat uitlaatsysteem wel de zogeheten gasoline particulate filters, oftewel, GPF’s te vinden. Verschillende autofabrikanten hebben hiermee te kampen. Deze filters zijn wettelijk verplicht om aan de emissietesten te kunnen voldoen. Goed voor het klimaat, slecht voor de purist. Deze filters voorkomen namelijk dat je hier en daar nog verrast wordt met een lekkere roffel of pop uit de uitlaat. Hoewel het geluid van de GT4 ontzettend lekker is, had het dus nog net iets beter gekund.
Rijdende rijbewijsshredder
Op lagere snelheden, bijvoorbeeld over klinkerweggetjes, merk je goed hoe hard dit circuitwapen geveerd is. De knop om de veren nog een tandje strakker te zetten lijkt dan ook niet meer heel veel te veranderen. Deze wagen is continu klaar voor actie. Een sportknop ontbreekt dan ook, want de GT4 is constant is sportstand. Het kale stuur met enkel een rode 12-uurmarkering, de rolkooi achter je stoel en handgrepen rechtstreeks uit de racerij bevestigen dat. Toch hebben onze oosterburen deze machine niet gebouw om elk mogelijke record mee te verslinden. Dan had er namelijk wel een PDK-bak in gelegen. Maar dat is niet het geval. Het is teamwork tussen je linkervoet en je rechterhand die je soepel door de versnellingen moet loodsen. Het is dat rijplezier niet meetbaar is, anders was dat record er zeker aangegaan. Als we dan toch een klein minpuntje moeten belichten is het de ratio van de versnellingen. Tot 8000 toeren jagen is héérlijk, maar door de lange versnellingen zit je op dat toerental al op zo’n 140 kilometer per uur in z’n twee. Geweldig als je ermee over de
Nürburgring ragt, wat minder als je hem op de openbare weg even open wil trekken. Zeker nu alle 130-borden bij het grofvuil liggen, is dit een rijdende rijbewijsshredder.
BFF's met het asfalt
De Porsche beschikt trouwens nog over een ander knopje, genaamd autoblip. Hiermee past de auto zelf de toeren aan bij het terugschakelen, waardoor het lijkt alsof elke beginner het heel-and-toe-spelletje volledig onder de knie heeft. Het is natuurlijk wel een beetje valsspelen. Als je de achterwielaandrijver een keer schuin door de bocht probeert te slingeren merk je goed dat dit absoluut geen beginnersauto is. Zoals we je eerder al uitlegden is deze bolide BFF’s met het asfalt, en de GT4 wil de grip het liefst nooit verliezen. Gebeurt dit wel, dan moet je je kop er goed bij houden. Je hebt een kleine hoek waarin je je bocht scheef kunt voortzetten, maar ga je daaroverheen dan wordt het een voetzoeker. Dit benadrukt overigens alleen maar hoe graag deze wagen op de weg plakt. Hij is niet gemaakt om de driftkoning uit te hangen, hij is gemaakt om met lichtsnelheid door bochten te flitsen, en dat doet-ie verdomd goed.
Aan dit rijdend stuk geluk hangt helaas een flink prijskaartje: 189.456 euro. Dat is even slikken, hè. Helemaal als je je bedenkt dat ruim 75.000 euromunten direct de staatskas in verdwijnen. Maar ja, dat kunnen we
Porsche natuurlijk niet kwalijk nemen. De Duitse autofabrikant kunnen we alleen maar dankbaar zijn voor de waanzinnige wagen die zij in elkaar gezet hebben. Want als je écht rijplezier wil ervaren, stap je in de Porsche 718 Cayman GT4.
In cijfertjes
Prijs Porsche 718 Cayman GT4 (vanafprijs): €153.000,- Motor: 4.0-liter zescilinder boxermotor
Vermogen: 420 pk Koppel: 420 Nm
Acceleratie 0-100: 4,4 sec. Topsnelheid: 304 km/u
Gewicht: 1420 kg Gemiddeld verbruik: 10,9 L/100 km (gecombineerd)
Meer rijtesten?
Lees hier onze ervaringen met machines als de: