Lotus meldt zich bij de grote jongens en onthult hypersnelle Lotus Evija

17 jul 2019, 10:45 Machines
lotus layout 04 doors open

Lotus is een van de meest roemruchte sportwagenmerken uit de geschiedenis. Met de onthulling van de Lotus Evija, zit de toekomst ook wel snor. Een elektrische hypercar die goed is voor maar liefst 2.000 pk.

Om maar bij het begin te beginnen: wat een lekkere looks. Wij hebben al jaren een zwak voor de Britten, met bijvoorbeeld een classic als de Exige of die schitterende Evora . Maar met de Lotus Evija heeft de designafdeling zichzelf wel weer overtroffen. De dikke luchthappers, luchtinlaten en scherpe lijnen maken dit nu al tot een aërodynamisch meesterwerk. Een vergelijking met het eveneens elektrische Rimac (die vergelijkbare cijfers heeft) kunnen wij ons wel voorstellen. Van binnenin is het ook smullen, waarbij het interieur een beetje doet denken aan McLaren , met z’n zwevende middenconsole. De vleugeldeuren zijn de spectaculaire kers op de Britse taart.

lotus layout 07 1024x576

Bizarre specs

Volgens Lotus wordt dit dé hypercar der hypercars. We nemen je even mee door wat cijfertjes die dat moet onderstrepen. Zoals gezegd is ‘ie volledig elektrisch. Elke wiel heeft z’n eigen motor, waardoor het totaal vermogen 2.000 pk en 1.700 Newtonmeter aan koppel bedraagt. Met zulke aantallen kan je aardig wegkomen bij het stoplicht. Als je een beetje een goeie lange weg voor je hebt, kun je binnen de bebouwde kom zomaar 250 km/u te hard rijden. Lotus zegt namelijk dat de Evija in 10 seconden op de 300 km/u moet zitten. Van 0-100 binnen drie seconden, van 100-200 in drie seconden en van 200-300 binnen vier seconden.

Laadpaa

Insane. Het acceleratiegeweld houdt naar verluidt op bij 340 km/u. Hij weegt overigens 1.680 kilogram schoon aan de haak, wat misschien veel klinkt, maar best meevalt voor een elektrische bolide. Accu’s kampen nou eenmaal met wat overgewicht. Ander belangrijk dingetje is dat de Evija straks opgeladen kan worden met 800 kW. Dat kan nu nog niet, maar mocht dat er wel zijn, dan is je Lotus binnen 9 minuten weer helemaal het mannetje. Tot die tijd is de batterij ook razendsnel opgeladen, want in 12 minuutjes zit je al op 80%. De batterij volledig opladen doe je 18 minuten over. Kun je vervolgens weer naar de 340 knallen, om te stoppen bij de eerstvolgende laadpaal. Wij zouden ons er prima een dag mee kunnen vermaken. Doe je wel rustig aan, dan heeft ‘ie een actieradius van zo’n 400 kilometer.

lotus layout 05 1024x576

Pricey

Wat zou dat nou kosten, vraag jij je nu zeker af. Doe eens een gokje. Nee. Meer. Nog meer. Ja, nu kom je al meer in de buurt. Belasting moet er nog bij ja. Yep, dat is heftig hé. Zo’n 1,9 miljoen euro, exclusief belastingen. Als je nu een aanbetaling doet van een ruime 275K, dan kun je jezelf verzekeren van een van de 130 exemplaren die in totaal gebouwd gaan worden. Als alles volgens planning verloopt, zal in 2020 de eerste Lotus Evija klaar zijn. We kijken nu al uit naar de testrit .

Delen met
Ook interessant