Stilstand is achteruitgang, dus moet je blijven innoveren. Die les is Kawasaki niet ontgaan, want zij tonen ’s werelds eerste motorfiets op waterstof.
Qua vervoer wordt er al druk geëxperimenteerd. Zoals bekend is benzine vanwege de verbranding en uitlaatgassen niet goed voor het welzijn van onze planeet, waarna de elektrische auto’s en motoren hun intrede hebben gedaan. De volgende stap? Waterstof.
Bij de vierwielers is er al getest met waterstof, maar bij de motoren is er sprake van een primeur. Kawasaki presenteert nu de ICE1: de eerste motorfiets op waterstof. Dat hebben de Japanners gedaan op het circuit van Suzuka in Japan.
De Kawa rijdt dus door middel van waterstofverbranding. Dit zorgt voor een schone uitstoot, maar zou niet minder voelen qua prestaties. Nog steeds moet ‘ie hetzelfde voelen als een sensationele verbrandingsmotor, zoals we kennen van de Kawasaki Ninja.
Uiteraard is het nog een project, maar momenteel worden er investeringen gedaan om een volledig functionerende waterstof aangedreven ICE-motorfiets op de markt te brengen. Deze zou ergens in het begin van de 30’s (dat klinkt ver weg hè?) op de markt moeten komen.
Om de ontwikkeling van waterstofmotoren een boost te geven, is er sprake van een bijzonder partnership tussen een vijftal grote Japanse merken. Kawasaki, Suzuki, Toyota, Honda en Yamaha hebben een samenwerkingsverband gesloten, om verder onderzoek mogelijk te maken naar waterstofmotoren voor kleine voertuigen. Of het daadwerkelijk de toekomst gaat zijn valt te betwijfelen, maar het zijn zonder twijfel interessante ontwikkelingen.