Kawasaki maakt een sprong naar een nieuw tijdperk met hun nieuwe elektrische motorfietsen: de Kawasaki Z-e1 en Ninja e-1. Deze motorfietsen zijn van groot belang omdat ze de intrede van Kawasaki in de wereld van accu aangedreven, uitstootvrije motoren markeren. Heel benieuwd hoe dat gaat rijden! Deze EV-bikes zijn ontworpen om precies in de categorie van de 125cc-klasse te passen, perfect voor korte stadsritten en om tegemoet te komen aan de stedelijke mobiliteitsbehoeften. De Kawasaki Z-e1 en Ninja-e1 zullen de iconische ontwerpstijlen van de Ninja- en Z-families behouden en ze worden geleverd met volwassen frame- en motor specificaties die aansluiten bij deze klasse en tegelijkertijd die klassieke Kawasaki-rijervaring bieden.
Efficientie is key
Wat deze groene bad boys aandrijft, is een stille en efficiënte motor van 5 kW (met een piek van 9 kW). Ze hebben een unieke dubbele batterijopstelling die efficiënter opladen mogelijk maakt in vergelijking met de concurrentie. Bovendien geeft het je meer mogelijkheden om op te laden, omdat je deze kleinere batterijen gemakkelijker aan kan dan één zware.
Twist and Go
En dit is het leuke: deze EV-modellen zijn ‘Twist and Go’ wat betekent dat ze geen koppeling of versnellingen nodig hebben. Je hebt twee rij modi ‘Road en Eco’ en een spannende ‘e-boost’ functie voor een snelle krachtstoot wanneer je die nodig hebt. Stel je voor dat je daarmee een potentiële topsnelheid van 99 km/u haalt. Vooralsnog wel echt motoren voor in de stad, dus.
Knappe functies
Er zijn ook enkele leuke, op de rijder gerichte functies. Je kunt op de bike naar voren of naar achteren laten kruipen met een “loop-modus’, ideaal voor krappe, lastige hellingen. De motoren worden geleverd in de unieke Metallic Bright Silver en Metallic Lime Green afwerking, waardoor ze een stijlvolle en sportieve uitstraling hebben. En je hebt een lijpe TFT-display met smartphone-connectiviteit waarop je alle statistieken van je motor kunt zien.
Geen gezeik met opladen
Als het om opladen gaat, heb je verschillende opties: een docking station voor één accu of een kabel om een externe oplader via een stopcontact onder het zadel van je motor aan te sluiten. De geavanceerde Li-Ion-batterijen hebben zelfs ingebouwde oplaad indicatoren en een symmetrisch ontwerp voor gemakkelijke plaatsing.
Oh, en hadden we al verteld dat de motoren een afsluitbare opbergruimte hebben boven de accu’s, onder het accudeksel? Best handig!
Als klap op de vuurpijl biedt Kawasaki een reeks accessoires aan, zoals +30 mm Ergo-Fit-zadels en verschillende oplaad oplossingen. Dit is een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Kawasaki en het opent de deur naar een groenere toekomst voor tweewieler liefhebbers over de hele wijde wereld. Kawasaki ’s eerste EV-motorfietsen, begin van een nieuw tijdperk! Wat prijzen en beschikbaarheden betreft, zullen nog wat langer moeten wachten, doordat de details later dit jaar verschijnen.