Onlangs waren we op pad met de Kawasaki Z H2 , een van de snelste naked bikes die er is. Bij het inleveren vroegen onze vrienden of we misschien ook een keer op pad wilden met het absolute pronkstuk van de sportieve Japanse familie: de Kawasaki Ninja H2 Carbon. Euh, nou omdat ze zo aandringen dan! De Kawasaki Ninja is een begrip in motorland. Een iconisch model dat in 1984 werd geïntroduceerd met de GPZ900R. Destijds een revolutionair model dat kan worden gezien als de grondlegger voor de hedendaagse sport bike. Bijna veertig jaar later staat de Ninja nog altijd voor het gruwelijkste wat Kawa op snelheid te bieden heeft. In 2015 kwam Kawasaki opeens met een Kawasaki Ninja H2 R op de markt. Een motor met specs die je spontaan deed sidderen van adrenaline. De H2 R was alleen zo ziek dat ‘ie niet geschikt was voor mooie ritjes op de openbare weg, maar mocht alleen op het circuit worden aangepakt. Als
stuntje heeft een coureur dat apparaat nog een keer met 400 km/u over een brug in Turkije gejast.
243 pk!
Afijn, om ook motorrijders zoals jij en ik een plezier te kunnen doen haalden ze de R er vanaf en dropten ze de straatlegale Kawasaki Ninja H2. Niet per se een machine die minder ontzag inboezemt. De 1000 cc viercilinder levert een vermogen 243 pk met Ram Air. Nog even 43 pk meer dan die Z H2 van laatst. En dat op een gewicht van 238 kilo. Het maakt 'm tot een hypersport motor die best een beetje angst inboezemt. Maar dat is oké.
Knappe jongen
Qua looks heeft ‘ie ontzettend veel gelijkenissen (denk aan buizenframe en kleurstelling) met z'n broer. Maar dit exemplaar is nog weer een tandje erbovenop. Als je aan snelle
motoren denkt, dan is dit het type wat als plaatje in je hersenen naar boven plopt. Het huidige model heeft ten opzichte van z’n voorganger nog een paar upgrades gekregen. Naast 15% meer vermogen, heeft ‘ie gloednieuw LED-lichtjes gekregen, nieuwe Brembo ‘Stylema’ remmen, een zelf herstellende laklaag en een nieuw dashboard waarin snelheid, toeren, versnellingspositie en benzine staan vermeld. Met name die voorkant is echt schitterend, met een glinsterende hoofdrol voor carbon. De Ninja H2 toont zich een echte nekkendraaier. Fietsende jochies pakken hun telefoon om een filmpje te maken en mensen bij het stoplicht vragen of we even het geluid kunnen laten horen. Je vraagt hier geen aandacht mee, je krijgt het gewoon.
Kanonskogel
Het is dan ook een bijzonder exclusieve motor. Het aantal exemplaren in Nederland is op drie handen te tellen. De Ninja is een echte buikschuiver, zoals onze vader zou zeggen. Een bike die is gemaakt voor de (wannabe)
Valentino Rossi’s en
Marc Marquezen van onze planeet. De hele zitpositie is er eigenlijk al op gericht om achter je windscherm op die tank te liggen en het gas vol open te trekken. Die Z H2 was al verschrikkelijk snel, maar dit is nog weer een stapje hoger. Een ongelooflijke kanonskogel. In de korte bochten moet je iets meer werken, maar met name rechtdoor en in de mooie lange bochten is het genieten geblazen. Niet in de laatste plaats dankzij die quickshifter en de beuker van een supercharger die er naar hartenlust op los kirt. Hij gedijt ook veel beter op een beetje snelheid, dan dat je met 30 over een dijkje tuft. Door het windschermpje kun je bovendien ook op hoge snelheden comfortabel rijden. Op de snelweg rijd je bijvoorbeeld probleemloos 150 zonder dat je het gevoel hebt dat je zojuist in een orkaan bent beland. Met 300 km/u zal dat ongetwijfeld wat heftiger zijn, dat soort snelheden kun je behalen, maar dat hebben we op de A2 maar wijselijk achterwege gelaten. Dat laten we graag aan de Ghost Rider (
ken je ‘m nog ) over.
John Wick
Zo hebben ze met de Kawasaki Ninja H2 een waanzinnige machine afgeleverd. Een motor die in alles nog dikker is dan de rest van de familie. Dit is de rijdende versie van Keanu Reeves. Stoerder dan dit gaat een machine niet snel worden. Als wij de regisseur van John Wick 5 waren geweest, hadden we dit tot zijn vervoersmiddel gebombardeerd. We zien alleen wel twee grote problemen: het prijskaartje en het laserapparaat van oom agent. Er zijn dagen dat we geen budget hebben om 32.000 euro aan een nieuwe motor te spenderen. En als je dat eenmaal bij elkaar hebt gespaard dan wordt het nog een hele uitdaging om dat roze kaartje in je zak te houden. Maar goed, dat zijn zorgen voor later. Met z’n waanzinnige looks en bizarre prestaties ben je met de Kawasaki Ninja H2 in elk geval een van de stoerste én snelste mannen van het asfalt.
Meer info via kawasaki.nl . Specs Kawasaki Ninja H2 Carbon
Motor: 4 cilinder met supercharger
Cilinderinhoud: 998 cc Vermogen: 243 pk
Koppel:142 Newtonmeter / 11.000 tpm Gewicht: 238 kilo
Topsnelheid:300 km/u Remmen: Brembo Stylema
Brandstofcapaciteit:17 liter Prijs (vanaf): €31.900
Tekst + foto's: Chris Riemens