Na het jarenlange succes van de Ford GT, gaat het merk binnenkort afscheid nemen van de high-performance supercar. De GT-serie wordt al geproduceerd sinds 2004 en bij elke release heeft Ford weer nieuwe specificaties en variaties. Voordat de Ford GT voorgoed uit de productierun verdwijnt, geven ze ons nog één cadeautje. Dat doet Ford in de vorm van de meest krachtige editie ooit: de 2023 Ford GT Mk IV. De Ford GT Mk IV is een volbloed circuitwagen. Op de openbare weg zal je hem dus helaas niet zien. Dat vinden wij niet erg hoor, want dat geeft ons weer een extra smoes om lekker naar het circuit te gaan.
Ford GT Mk IV
Ford Performance ging een samenwerking aan met Multimac, die de wagen op dit moment aan het bouwen zijn. De fabriek in Markham draait overuren om de Ford GT Mk IV te perfectioneren. De vierwieler wordt aangedreven door een speciaal ontwikkelde twin-turbo Ecoboost-motor die gekoppeld is aan een race-transmissie. Het voordeel is natuurlijk dat Ford zich bij de ontwikkeling van deze wagen geen zorgen heeft hoeven maken over de eisen voor het openbare weggebruik. Daarom was het een eitje om deze supercar te tunen naar meer dan 800 pk. Dit maakt het de sterkste en snelste GT tot nu toe.
1967
De Ford GT Mk IV is uiteraard uitgerust met de Ford blue racekleur. Zoals je wel kunt begrijpen, is de auto voor een groot deel uitgerust met koolstofvezel voor de vermindering van het gewicht. Met een dramatisch vette spoiler en futuristisch ogende Ledlampen is het een beest van een wagen. Er verschijnen maar 67 exemplaren en dat is natuurlijk een knipoog naar de originele Ford GT Mk IV uit 1967. De prijs van de 2023 versie zal beginnen bij 1,7 miljoen euro. Aardig duur risico om het circuit mee te betreden, maar de lui die deze wagen kunnen veroorloven, zullen wel genoeg knaken hebben.