Elektrische auto’s. De een houdt ervan en de ander
heeft er een bloedhekel aan. De een vindt het stille geluid heerlijk en de
ander hoort liever een hard geluid uit zijn uitlaat komen. De een vindt het verschrikkelijk
om met een roadtrip om de twee uur op te laden en de ander vindt het een
heerlijke excuus om een ijsje te halen bij het tankstation. Maar wat gebeurt er
als je met een lege accu op pad gaat? Voor veel kopers is het toch nog wel een dingetje: Wat
moet ik nou doen als ik in de
auto zit en de accu stopt ermee? Ja dat is nooit lekker
natuurlijk. Voor de elektrische auto’s
die hedendaags worden gemaakt zou het geen probleem moeten zijn. Is de angst
dan misschien een beetje overdreven? Wij vinden het moeilijk in te schatten.
Elektrische auto rijden
Een elektrische auto rijden is de toekomst. Maar zelfs de toekomst
heeft z’n nukken. Want wat nou als je ergens op een verlaten snelweg rijdt, het
volgende laadstation kilometers verderop ligt, en jouw batterij sneller
leegloopt dan je vertrouwen in technologie? Juist. Dan wordt het spannend met de elektrische auto.
Het technologietijdschrift
c’t en de Duitse autoclub ADAC
besloten het op de spits te drijven en zes populaire elektrische modellen
compleet leeg te rijden. Niet een beetje leeg, nee echt tot het laatste vonkje.
Het doel: uitvinden wat er gebeurt als je je EV voorbij het nulpunt jaagt.
Wanneer krijg je een waarschuwing? Wanneer besluit de auto ineens dat jij geen
recht meer hebt op snelheid of airco? En kun je nog wat kilometers uit een “0%”
batterij persen?
De test begon op een redelijk comfortabel accuniveau van
20 procent. De auto’s reden netjes 100 km/u en gaven nog een behoorlijk stukje
actieradius aan tussen de 60 en 95 kilometer, afhankelijk van het model. Geen
gekke dingen op het dashboard, geen beperkingen qua vermogen, zelfs de airco
draaide vrolijk verder. Pas bij 10 procent begonnen de eerste alarmsignalen op
te lichten. Batterijsymbolen kleurden rood, waarschuwingsmeldingen flitsten
voorbij, en sommige modellen knepen zachtjes in de acceleratie. Toch merkte je
op de weg weinig van die beperkingen: 100 km/u bleef prima haalbaar, en je
vormde geen gevaar voor de rest van het verkeer.
5 procent
Maar dan duikt de batterij onder de 5 procent, en begint
het echte aftellen. De eerste modellen laten prestatieverlies zien, bij anderen
verschijnt een zielig schildpadje in het display, het universele symbool voor: “het is bijna
klaar, vriend.” Toch bleek geen van de auto’s direct te stoppen. Zelfs met 0
procent op het scherm wist elke auto er nog zo’n 10 kilometer uit te persen.
Genoeg om misschien net dat ene laadstation te halen… of een parkeerhaven waar
je jezelf voor schut kunt zetten.
Wanneer het echt op is, gaat de auto langzaam in
overlevingsmodus. Sommige modellen geven je nog een laatste waarschuwing met
een “P” in beeld of tonen het getal 30 als nieuwe maximumsnelheid. Daarna wordt
het vermogen steeds verder beperkt, je snelheid zakt in als een soufflé, en
uiteindelijk is het game over. En nee, dan rol je niet nog even de
parkeerplaats op zoals bij een benzineauto. Bij elektrische auto’s blokkeren de
wielen zodra de accu leeg is. Gewoon, vast. Duwen? Vergeet het maar. Verslepen?
Alleen met speciaal materieel. Je enige hoop: een sleepdienst of een mobiele
laadunit die ter plaatse komt redden.
Dus, elektrisch rijden is top, stil, snel, duurzaam en
modern. Maar vergis je niet: de actieradius is je nieuwe heilige graal. Vergeet
je te laden of overschat je die laatste 5%, dan verandert je stijlvolle bolide
in een decorstuk op de vluchtstrook. En dat wil je niet.