Porsche heeft een nieuwe mijlpaal te pakken. De Cayenne, ooit de SUV waarmee het merk in 2002 alle regels brak, doet dat nu opnieuw. Dit keer zonder verbrandingsmotor, maar geheel elektrisch. En zoals je van Porsche mag verwachten: niet een béétje elektrisch, maar über-elektrisch. De elektrische Cayenne SUV
De nieuwe Cayenne verschijnt meteen in twee smaken: de Cayenne en de Cayenne Turbo. En vooral die laatste is een flinke klapper. Denk aan 0-100 km/u in 2,5 seconden. Dat is bijna supercar-territorium. Met maximaal 850 kW, wat voor 1.156 pk zorgt, is de Cayenne Turbo zelfs de krachtigste productie-Porsche ooit. En dankzij een trucje uit de autosport, oliegekoelde elektromotoren, kan hij dat stevige vermogen ook continu blijven geven.
Voor wie nóg wat extra wil, is er een Push-to-Pass knop die tien seconden lang een extra 130 kW activeert. Altijd leuk voor op verjaardagen: “Ja hoor, mijn auto heeft een turbo op z’n… stroom.” De ‘instapper’ blijft allesbehalve tam: 408 pk standaard, 442 pk in Launch Control, en 0-100 in 4,8 seconden.
Bijladen alsof het niets is
De batterij heeft een capaciteit van 113 kWh en is voorzien van serieuze koeltechniek. Het gevolg is tot 642 kilometer WLTP-range en onder ideale omstandigheden DC-laden tot 400 kW. Dat is goed voor 10–80% in minder dan 16 minuten. Even koffie halen en je kan zo weer honderden kilometers vooruit.
Deze Cayenne kan optioneel ook draadloos laden met 11 kW. Auto boven de plaat parkeren en opladen start vanzelf, een geweldige uitvinding als je het ons vraagt.
Nieuw design, herkenbare Porsche
Het uiterlijk blijft onmiskenbaar een Cayenne: strakke flanken, aflopende daklijn en een nieuw front met smalle Matrix LED-koplampen. De Turbo krijgt extra stylingdetails in de kleur ‘Turbonite’, omdat het natuurlijk wél duidelijk moet zijn dat je in de krachtigste Porsche SUV rijdt.
Aerodynamisch is het model flink opgepoetst met een Cw-waarde van 0,25, wat indrukwekkend is voor een grote SUV. De auto heeft actieve aeroblades, spoilers en luchtkleppen die met je meedenken.
Comfort, gadgets en héél veel scherm
Binnenin vind je een technologiefestijn: een gebogen OLED-display, een nieuw digitaal instrumentenpaneel en een optioneel scherm voor de passagier. Alles samen vormt het grootste schermoppervlak dat
Porsche ooit in een auto heeft geplaatst.
Daarnaast zijn er Mood Modes die de sfeer in de auto aanpassen, verwarming in contactoppervlakken, een panoramadak met variabele lichtdoorlaat en zelfs een communicatielichtstrip die met je ‘praat’ tijdens functies zoals laden.
De wielbasis groeide met bijna 13 centimeter, dus achterpassagiers zitten vorstelijk. De bagageruimte is 781 tot 1.588 liter plus een 90-liter frunk.
Elektrisch vooruit, maar verbrandingsmotor blijft bestaan
Hoewel deze elektrische Cayenne het nieuwe uithangbord is, blijft Porsche ook in de toekomst gewoon verbrandings- en hybridevarianten bouwen. Alles naast elkaar, zodat klanten kunnen kiezen wat bij hen past. Mocht je al helemaal enthousiast zijn geworden is er goed nieuws: het bestellen van deze unit kan nu al in Nederland. De elektrische Cayenne start bij €109.900, de Cayenne Turbo bij €171.500.