Een Klassieke auto. Voor veel liefhebbers is dat een van
de mooiste dingen die er bestaan. Wat is er nou beter dan turen naar een stoet
klassieke auto’s die gemoedelijk over de weg toeren? Of nog beter: er zelf
eentje rijden. Klinkt als een droom, maar die droom wordt steeds moeilijker om
waar te maken. Klassiekers in goede staat zijn al flink aan de prijs, maar daar
blijft het niet bij. Ook de Europese Unie gooit nu roet in het eten met nieuwe
regels die het er niet aantrekkelijker op maken om zo’n pareltje op je oprit te
zetten. Volgens de EU zijn ouderwetse wagens niet veilig en niet duurzaam. Maar
wat staat er precies in dat regeltjesboekje van Brussel? Wij hebben het voor je
uitgezocht. De EU heeft maatregelen aangekondigd die ervoor moeten
zorgen dat steeds minder mensen met een klassieke auto de weg op gaan. Vinden
we niet zo leuk. Een oude wagen in topconditie vinden is al geen eitje, maar
dankzij deze regels wordt het nog lastiger.
Volgens de Europese Unie zijn klassieke
auto's niet
alleen onveilig, maar ook schadelijk voor het milieu. En alsof dat nog niet
genoeg is: ze zouden ook veel te veel herrie maken. Daarom ligt er nu een
voorstel klaar om klassieke bolides te onderwerpen aan strengere technische
keuringen. Met andere woorden: de kans is groot dat je oldtimer straks sneller
wordt afgekeurd dan je lief is. En dat betekent dat de gemiddelde wagen op de
weg binnenkort een stuk jonger wordt. Ai. Dat is flink balen voor de fans van
loeiende oldtimers die je normaal op een zonnige zondag nog over de dijk zag
knallen.
Niet meteen naar de sloop met je klassieke auto
Wacht even. Gooi je geliefde klassieker nou niet meteen
op Marktplaats of richting de autosloperij. Volgens de EU gelden deze regels
alleen voor klassieke auto’s die echt in slechte staat zijn. Denk: olielekkende
bakken waarbij de rookwolken al uit de uitlaat komen voordat je hem hebt
gestart. Alleen de meest vervuilende en lawaaierige klassiekers worden
aangepakt. Oef, dat is even een zucht van verlichting. Zolang je je wagen
netjes onderhoudt, hoef je dus niet bang te zijn dat je binnenkort te voet
verder moet.
“Relatief gezien valt het aantal vervuilende en lawaaiige
voertuigen wel mee,” laat de EU weten. “Maar slechte exemplaren zijn
verantwoordelijk voor een onevenredig groot deel van de uitstoot.” Oftewel: het
is vooral die ene roestbak met kromme uitlaat die het voor de rest verpest.
Niet alleen klassiekers de klos
Overigens: het zijn niet alleen klassieke auto’s die
onder het vergrootglas van de EU liggen. Ook elektrische wagens worden straks
strenger gecontroleerd, met name op software. Sommige EV’s geven nu al
paniekerig piepjes als je 5 meter van de stoeprand af staat, maar er zijn ook
modellen die al zelfstandig rijden. En als dat systeem ineens op hol slaat
midden op de A2, dan heb je een probleem. De EU wil dus voorkomen dat slimme
software ineens domme dingen doet.
De eigenaren van klassieke auto’s zullen er
waarschijnlijk niet vrolijk van worden, maar eerlijk is eerlijk: zolang je je
oldtimer een beetje in toom houdt, goed onderhoudt en niet met een rokende
uitlaat de stad doorkachelt, is er weinig aan de hand. Laat dat zondagritje
over de dijk naar
Marken dus nog maar even in je agenda staan.