Audi blijft maar strooien met cadeautjes en de bouwers uit Ingolstadt komen nu met een verbeterde versie van de Audi RS3. Volgens Audi is het de snelste RS drei ooit en om dit te illustreren knallen ze een nieuwe snelste ronde neer op de Nürburgring. Naast technische verbeteringen zijn er ook wat plastische chirurgische ingrepen geweest die het beestje nog meer jús moeten geven. De eerste Audi RS3 kwam in 2011 uit en in het hot-hatchbacksegment is dit geblazen 2.5-liter turbokanon niet meer weg te denken. Op het moment van schrijven zijn er al meer dan 80.000 RS3-modellen verkocht en dat is niet in de laatste plaats te danken aan het sportieve rijplezier dat je geniet tegen een enigszins scherpe prijs. De RS3 is net als zijn modelnaam samen te vatten in drie woorden: bloedsnel, agressief en luxe.
Updates Audi RS3
De allereerste Audi RS3 rolde in 2011 van de band en werd uitsluitend geleverd als vijfdeurs. De tweede generatie kwam in 2015 op de markt en ditmaal ook als sedan, of zoals Audi het mooi noemt: Limousine. Op het moment van schrijven zijn we beland bij generatie nummer drei. Deze werd in 2021 op de weg gezet en naast een compleet ander uiterlijk, is de grootste update de zogenaamde torque splitter.
Om het beestje nog speelser te maken is juist die nieuwe torque splitter geüpdatet. De Duitse technici hebben softwarematig de cijfertjes van de vermogensverdeling tussen de voor- en achterwielen aangepast en omdat ze toch bezig waren, hebben de Duitsers het adaptieve onderstel ook effe aan de laptop gehangen. In Jip-en-Janneketaal betekent dit dat de hot-hatch scherper stuurt, je minder onderstuur ervaart in snelle bochten en sneller weer op het gas kan. Naast dat je er nu sneller mee over Zandvoort kunt gaan, kun je ook meer plezier met de RS3 beleven. In de RS Performance-modus met uitgeschakelde Electronic Stability Control (ESC) is het mogelijk om de hatch schuin door de bochten te trekken.
Nürburgring
Om te bewijzen dat de updates werken, zet de Audi RS3 op de Nürburgring Nordschleife ook een nieuw ronderecord voor hot-hatchbacks. In een tijd van 7:33.123 minuten werd het 20,832 kilometer lange circuit afgelegd. Naast de eerder genoemde updates, mag de RS3 deze onwijs snelle rondetijd ook danken aan de oerdegelijke en verdomd snelle 2.5-liter turbomotor. Het hart van de RS3 is goed voor 400 trappelende paarden en 500 Newtonmeter koppel. Hiermee legt de wagen het 0-100 km/u sprintje in slechts 3,8 seconden af en kan er een topsnelheid van 290 km/u worden gehaald.
Plastische chirurgie
Naast technische updates, heeft Audi niet gelet op de kleintjes en ook het exterieur enkele updates gegeven. De Duitsers hebben onder andere een nieuwe grille in de Audi RS3 geplaatst, de voor- en achterbumper aangepakt en nieuwe verlichting geplaatst. Naast deze optische updates, hebben ook de diffuser en uitlaattips een ander design.
Naast het aanpakken van het exterieur, waait er ook door het interieur een fris windje. De opzet blijft daarentegen hetzelfde, maar met een nieuw stuur, andere sfeerverlichting en vernieuwd display willen de Duitsers laten zien dat ze altijd wel iets vinden om te verbeteren. Zo wordt de Audi RS3 niet alleen sneller, maar gaat hij langzamerhand ook steeds meer richting het segment 'luxe sportauto's' en laat hij zijn Duitse concurrenten bij '
BMW M' en 'Mercedes-AMG' in het stof happen. Al die nieuwe wapenfeiten en voorsprong op de concurrentie zien we terug in de prijs. Zowel de Audi RS3 Sportback als de RS3 Limousine kosten minimaal € 107.990 en zijn vanaf 22 augustus op te halen bij de betere Audi-dealer.