1. Home
  2. Elektrische autofabrikant Rimac veegt de vloer aan met concurrentie en dropt raceversie van Nevera

Elektrische autofabrikant Rimac veegt de vloer aan met concurrentie en dropt raceversie van Nevera

20 aug , 17:55 Machines
rimac nevera r
Op onze socials lezen we vaak cynische teksten als "elektrisch rijden doe je op de kermis" of "ik pis nog liever glas dan dat ik elektrische auto rij", we moeten er op de redactie vaak om lachen en houden zelf ook van een schreeuwende V12. Daarentegen is elektrisch op het moment de toekomst en er is een bedrijf die op spartaanse wijze laat zien hoe deze toekomst eruit ziet: Rimac.
Kroatië ken je waarschijnlijk wel van mooie steden als Split en Zagreb, maar de laatste jaren wordt het land ook steeds bekender door het automerk Rimac. Niet alleen door hun eigen auto's, maar ook omdat ze de techniek die ze in hun elektrische hypercars verwerken, ook verkopen aan andere bedrijven. Het is pas een serieus bedrijf sinds 2016, maar in de wereld van EV's een automerk dat niet meer over het hoofd gezien kan worden. Niet in de laatste plaats door hun Rimac Nevera. Een elektrische hypercar die op één dag 23 wereldrecords wist te verbreken.

Wereldrecords Nevera 

De straatlegale raceauto van Rimac verbak in april 2023 elk record dat je als bouwer van hypercars op jouw conto wil hebben. De geluidloze straaljager met wielen jaagde op 23 verschillende acceleratie- en/of deceleratie wereldrecords voor productieauto's. Echt een opgave bleek het niet, want een van de meeste prestigieuze records, de sprint van 0-400 km/u en weer naar 0 km/u, werd verbroken met ruim 1,5 seconde. Hiernaast schoot hij ook alle andere doelen raak. Andere records zoals de 0-100 km/u, 0-200 km/u, 0-300 km/u, 0-400 km/u, 100-200 km/u, 200-300 km/u, de kwartmijl, de halve mijl en de hele mijl werden ook eenvoudig afgepakt.
Rimac strooit na afloop nog wat zout in de wonden van vorige recordhouders door met trots te vermelden dat de auto gedurende de hele sessie volledig belast werd en er geen prestatiedaling was. Daarnaast was er ook geen oververhitting en kan "elke Nevera-eigenaar dit thuis nadoen." Moet je natuurlijk wel een goede laadpaal in de garage hebben om het beestje in slechts 20 minuten van 0% naar 80% op te laden.

Rimac Nevera R

Volgens Rimac is de nieuwe Nevera R meer gericht op sportiviteit. Bij de 'normale' Rimac Nevera zou de focus vooral hebben gelegen op snelheid in een rechte lijn in combinatie met voldoende ruimte en comfort. Een bizarre uitspraak als je bedenkt dat de pre-facelift Nevera 1914 pk heeft en de 0-200 km/u sprint in slechts 4,42 seconden aflegt. De facelift variant met typeaanduiding 'R' is voor de klanten die verlangen naar een nóg sportievere variant. U vraagt; wij draaien, moet het Kroatische bedrijf gedacht hebben. De Rimac Nevera R rolt nu van de band met 2107 fluisterende paardjes, doet de 0-100 km/u sprint in 1,81 seconden, de 0-200 km/u sprint in 4,38 seconden en heeft een top die ligt op 412 km/u.
Volgens insiders valt de verkoop van de 'normale' Nevera erg tegen en is dit de reden waarom er besloten is om te gaan voor een sportievere variant. Naast een prestatie-upgrade is ook de wagen zelf enigszins aangepakt. Zo is de 'R' te herkennen aan een andere voorbumper en Hot-Wheelsachtige achtervleugel.
Delen met
Ook interessant