1. Home
  2. Huracán gaat met pensioen: Lamborghini presenteert de 920 pk sterke Temerario

Huracán gaat met pensioen: Lamborghini presenteert de 920 pk sterke Temerario

19 aug , 12:36 Machines
lamborghini
In het Italiaanse Bologna verscheen er dit weekend witte rook uit de schoorstenen van de Lamborghini-fabriek. Niet omdat er een nieuwe CEO is aangesteld, maar door de geboorte van een nieuwe vechtstier. De pasgeboren Lamborghini Temerario – wat roekeloos in het Spaans betekent – is de opvolger van de Huracán en het nieuwe 'instapmodelletje' van de Italiaanse autobouwer.
In Bologna worden de beste vechtstieren ter wereld gefokt en na de prijswinnende Huracán en Gallardo, is het nu tijd voor een nieuw stiertje. Deze nieuwe stier is net als zijn voorgangers gemaakt voor de huis-tuin-en-keukencoureurs die een flinke tent in de onderbroek krijgen bij de geur van benzine en verbrand rubber. Daarentegen denken de Italianen ook aan het milieu en sluiten ze een compromis. Zo heeft deze nieuwe volbloed vechtstier wel een schreeuwende achtcilinder, maar wordt de CO₂-uitstoot gecompenseerd middels drie elektromotoren.  

Agressief stiertje 

Deze roekeloze stier is net als de nieuwe BMW M5 Touring niet bepaald licht te noemen. Dit komt natuurlijk door het accupakket dat aan de wagen is toegevoegd. Dit mag de pret daarentegen niet drukken, want ondanks dat hij met een totaalgewicht van 1690 kg een kleine 250 kg zwaarder is dan de Huracán, is hij wel sneller.
Het pompende hart van dit agressieve stiertje is een gloednieuwe 4.0-liter V8 die wordt aangejaagd met twee turbo's. Deze levert al 800 pk en samen met de drie elektromotoren komt het totaalvermogen uit op een – schrik niet – bizarre 920 trappelende paarden. In combinatie met de begrensde 800 Newtonmeter koppel legt deze stier het 0-100 km/u sprintje af in slechts 2,7 seconden en de topsnelheid van de Temerario ligt op ruim 340 km/u.

Muzikaal stiertje

Het is de eerste keer dat het 'instapmodel' van Lamborghini niet wordt uitgerust met een tiencilinder in V-vorm. Dit mag daarentegen geen showstopper zijn op het eventuele succes van de nieuwe Lamborghini Temerario. Het rode gebied van de vernieuwde motor begint namelijk bij 10.000 toeren per minuut. Met dit gegeven weet je in ieder geval dat jouw buren je nooit meer uitnodigen voor de barbecue als je dit beestje elke ochtend start om naar werk te gaan. 

Gespannen stiertje

Het vermogen van dit nieuwe wapen uit Italië wordt mede geleverd door drie elektromotoren. Twee van deze drie motoren bevinden zich op de vooras. De motoren leveren niet alleen extra vermogen van 80 tot 300 pk, maar zorgen ook voor vierwielaandrijving. De derde elektromotor van de Temerario is tussen de versnellingsbak en het kloppende hart gestoken. Deze is hier geplaatst om de turbolag te verdrijven en altijd 300 Newtonmeter extra koppel onder de kont te hebben. Naast dat deze elektromotoren ongetwijfeld voor meer rijplezier zorgen, maakt het de wagen ook bijna 'gevaarlijk' snel. Een schoon paar onderbroeken met Italiaans vlaggetje zijn bij aankoop dan ook inbegrepen hebben we vernomen, hèhè.
Lamborghini noemt de Temerario geen PHEV, maar HPEV. Dit staat voor 'High Power Electrified Vehicle’ en hiermee is niets te veel gezegd. In alle rijmodi klopt de V8 lekker mee en dat moet ook wel, want met een accucapaciteit van 3,8 kWh kom je op de onzichtbare brandstof niet ver. De batterij kun je daarentegen – net zoals bij andere PHEVs – wel opladen. Wel lekker als alle normale parkeerplaatsen weer vol zijn en je zo'n mooie elektrische spot met bijkleurende laadpaal kan gebruiken. Enfin, in de praktijk zal je de accu vooral laden door het regeneratieve remsysteem.

Knap stiertje

Je hoeft niet twee keer te kijken om te herkennen dat de Temerario een volbloed Lamborghini is. Daarentegen is hij wel weer een heel anders dan zijn voorganger. Zo is de auto zowel aan de voor- als achterkant voorzien van ledverlichting, is de aerodynamica zichtbaar verbeterd en maken de twee schoorstenen van de Huracán plaats voor één grote knalpijp in het midden. Verder valt de hoog opgetrokken kont van de auto op en een nieuwe ducktail-spoiler. Deze laatste zorgen niet alleen voor de uitstraling van een raceauto, maar ook de benodigde aerodynamische voordelen om hem over de Nürburgring te smijten. De auto genereert namelijk door de spoiler en hoog opgetrokken diffuser 103% meer downforce dan zijn voorvader.
Wie de normale Temerario té saai en 'zwaar' vind, kan kiezen voor het 'Alleggerita-pakket', hiermee wordt de auto net even wat sportiever. Met het pakket wordt 12,65 kg bespaard door de stalen panelen te vervangen door carbon delen. Naast gewichtsbesparing wordt er rode striping aangebracht, krijg je een hoogglans zwart dakje en worden er andere sloffen onder de wagen getrapt. 

Slim stiertje

Al met al is de Lamborghini Temerario een volbloed Italiaan die bij menig man een grote glimlach op het gezicht tovert. Naast dat het een herkenbare volbloed is, is de wagen op veel fronten anders dan zijn voorgangers. De auto heeft bijvoorbeeld een nieuw aluminium spaceframe. Deze zorgt ervoor dat er meer ruimte beschikbaar komt in de auto en je met een lengte van twee meter nu ook een helm op kan doen in je Lambo. Naast een nieuw frame, is de auto ook uitgerust met de nieuwste technologie. Aan de binnenkant vinden we state of the art techniek dat met enkel de wijsvinger bediend kan worden. Het interieur is simplistisch, maar wel gedetailleerd en met de verfijnde Italiaanse kleermakerij een feestje voor de ogen. Verder tref je in het interieur een high-end audiosysteem, multifunctioneel stuurwiel en drie aparte touchscreens. Een 12,3-inch informatiedisplay voor de bestuurder, een 8,4-inch touchscreen en een ‘passenger display’ rechts met een doorsnede van 9,1 inch.
Op papier zegt Lamborghini qua verbruik en CO₂-uitstoot een winst van 50% te hebben geboekt. In de praktijk werkt dit natuurlijk weer anders en ligt deze winst vooral aan jouw rechtervoet. Als je de wagen kan aanschaffen, zullen die verbruikscijfers je een Italiaanse worst zijn. Een Lamborghini koop je namelijk niet om boodschappen mee te doen – wat wel kan met 112 liter bagageruimte – maar om de Alpen of Assen onveilig te maken.

Video: Lamborghini Temerario

Na dit stukje gelezen te hebben weet je natuurlijk al heel veel over deze nieuwe Lambo, maar om het beestje van dichtbij te bekijken check je effe de video van onze maten bij Top Gear hieronder.
Delen met
Ook interessant