De gruwelijke Ford Ranger Raptor is heer en meester op elk terrein

28 nov 2022, 10:00 Machines
schermafbeelding 2022 11 24 130029
Een tijdje geleden kregen wij van Ford de F-150 Lightning mee om een dagje te testen. Toen konden we checken of de elektrificering van de pick-up truck een succes was. Wat ons betreft is Ford daar zeker in geslaagd. Maar als de petrolheads die we zijn, gaat ons hart nóg sneller kloppen van de Ford Ranger Raptor. Zéker als die introductie op een bruut offroad terrein in de buurt van Barcelona wordt gehouden.
Dus vliegen we naar Spanje om deze tientonner te testen. De offroad skills van de Ranger Raptor kunnen wij natuurlijk niet testen op de Veluwe, dus is Barcelona de ideale locatie. De Ranger Raptor is een offroad bezineslurpende truck met kwaliteiten voor de burgerlijke snelwegen, maar vooral voor de ongerepte offroad terreinen van onze aardbol. Een echt monster dat elk obstakel weet te temmen.

Ford Ranger-serie

Laten we het eerst even hebben over hoe iconisch de Ford Ranger-serie is. Het is een wereldwijd bekend model waarvan de eerste versie uitgebracht werd in 1982. Je hoort ieder merk zeggen dat hun wagen de beste is van zijn soort, maar Ford ondersteunt die claim met keiharde cijfers. De Ford Ranger is sinds 2015 de meest verkochte pick-up in Europa. Niet een klein beetje, maar met overmacht. De Ford Ranger heeft namelijk een marktaandeel van 38,1% en dat is niet zonder reden.
De Ranger-serie is steengoed en de Raptor-editie doet er nog een schepje bovenop. Je moet het zien als de ST-lijn van de Ranger. Deze bak is uniek in zijn soort en dat is niet door de 3.0-liter V6 twin turbo motor die erin zit, maar door alle technieken die Ford heeft geperfectioneerd. Er is geen betere plek om alle nieuwe aspecten van deze mini-tank te testen dan in de bergen van Catalonië. Of nou ja, de Grand Canyon zou ook niet verkeerd zijn (misschien iets voor het volgende model).

Offroad-mode

Wat je eerst goed moet begrijpen, is dat het een pick-up is met vele functies. In het menu, wat er overigens grafisch echt heel dik uitziet, kun je kiezen uit 7 modes: Normal, Sport en Slippery mode voor de burgelijke wegen. Daarnaast kun je nog kiezen uit Rock, Sand, en Mud mode. En dan heb je nog de Baja mode voor de echte offroad daredevils. Elk op zijn eigen manier ideaal voor de omstandigheden die de Raptor moet overwinnen.
Tijdens onze dag in Barcelona rijden we in groepen van vijf Raptors door de ongerepte bergen van het zuiden. Met een instructeur voorop wordt elke modus op zijn eigen manier getest. Van twee wielen los tijdens een afdaling tot driften door de zandvlaktes. Zelfs vier wielen los tijdens onze jump over een soort schans, niks is te gek.

Genieten geblazen

Verder een dikke shoot-out naar de verantwoordelijken voor de sounddesign bij Ford. Met een knop in het overzichtelijke interieur kun je de uitlaat op Baja-stand zetten. In de Baja mode wordt de uitlaat opengezet, waardoor het geronk van de V6 echt tot zijn recht komt. En geloof ons maar, dat is best wel dik als je met 90 km/u door het stof heen drift.

Next level traction control

Een van de meest indrukwekkende mogelijkheden in deze creatie van Ford is de Trail Control. We kennen allemaal wel cruise control voor op de snelweg. Als je net te lui bent om gas te geven in je automaat op de A4, kan je achteroverleunen en de cruise control aanzetten. De Ford Ranger Raptor kan ook constant dezelfde snelheid rijden. Niet op de A4, maar over keien, rotsen en kuilen. Berg op of berg af, alles is mogelijk. In Spanje beklimmen wij met de Raptor een helling zo steil als een rode skipiste. Met ons zicht op de blauwe lucht in plaats van op de steenachtige ondergrond, Wij voelen ons nog steeds 100% veilig.
Ongelofelijk hoe een wagen zoveel power en rust tegelijk kan creëren. Met een trail control snelheid van 4 km/u beklimmen we hellingen en dalen we af in afgronden. Een gevoel dat wij nog nooit eerder hebben ervaren in een auto. Je moet compleet vertrouwen op de techniek van de Raptor, maar dat kan makkelijk in de rock crawl mode.

Turbo trapper

Het anti-lag system (ALS) in een wagen vermindert de lag in de turbomotoren. Het anti-lag system uit de Raptor is overgenomen uit GT-racing klasse. Dat is dus geen misselijkmakende techniek voor in een Ford Ranger. Sterker nog, tijdens onze driftsessie over het zandcircuit van Manresa voel je hoe krachtig de twinturbo is. Met Nul vertraging in de power van de turbo en met de Baja-stand stond de uitlaat ook nog een volledig open. Driften door de bocht, verstand op nul en genieten van die brommende V6. Simply lovely.

Ford Ranger Raptor

Na alle mogelijkheden van deze dikke dinosaurus getest te hebben, werden alle Raptors symmetrisch opgesteld. Waar de wagens aan het begin van de dag nog aan het shinen waren van het poetswerk, zitten ze nu onder de modder en het stof. Dat is zoals een auto als deze er eigenlijk uit hoort te zien. We hebben hard geprobeerd om iets aan de Raptors kapot te krijgen. Na alle bergbeklimmingen over rotsen, driften door het grind en zelfs even vliegen over een schans is de vierwieler onbeschadigd gebleven. Deze auto kan echt alles aan. Voor in het centrum van jouw stad is ‘ie misschien wat te groot, maar In alle andere situaties zouden we zo’n gruwelijke monsterbak maar wat graag voor onze deur zien staan. Zo’n oranje bak op je oprijlaan is natuurlijk echt wel gruwelijk.

Specs Ford Ranger Raptor

Motor: 3.0-liter V6-twin-turbo Vermogen: 292 pk
Koppel: 491 Newtonmeter koppel Acceleratie 0-100: 7,9 sec
Topsnelheid: 180 km/u Gewicht: 2.454 kg
Vanafprijs: €56.250
Delen met
Ook interessant