1. Home
  2. FHM's Oldtimer van de week: 1952 Mercedes-Benz 300SL Gullwing

FHM's Oldtimer van de week: 1952 Mercedes-Benz 300SL Gullwing

24 jun 2021, 20:01 Machines
203344245 943203469805002 7795279994777797626 n
We posten geregeld de vetste bakken en meest luxueuze en exclusieve super- en hypercars op onze site, die voorzien zijn van allerlei hightech snufjes en de laatste technologieën. Heel vet natuurlijk, maar ook de oude klassiekers verdienen het om weer eventjes in de spotlight te staan. Precies om die reden lichten wij elke week een van onze favoriete oldtimers uit. Vandaag is het de beurt aan deze Mercedes-Benz 300SL Gullwing uit 1952.

Mercedes-Benz 300SL Gullwing

De Mercedes-Benz 300SL is een tweepersoonssportauto die gebouwd werd van 1952 tot en met 1963. Na de tweede wereldoorlog wilde het Duitse automerk weer deel gaan nemen aan het racen, waarvoor toentertijd de 300SLR werd gebouwd. De tweepersoonswagen moest de opvolger worden van de befaamde W196 racewagen. Om de liefhebbers van de racerij tegemoet te komen werd de 300 SL ontwikkeld, waarin de kennis en een groot aantal van de onderdelen van de 300 SLR werden geïntegreerd. Dit resulteerde in een zeer stijve chassis constructie en een pendelas-constructie op de achterwielen van de 300SL. De nieuwste aanwinst van Mercedes-Benz was verkrijgbaar in twee verschillende modellen, waarvan de eerste officieel de W 198 I heette, maar die beter bekend staat als de 300SL Coupé. Dit model was voorzien van verticaal opende deuren, zoals we tegenwoordig ook vaak terugzien bij moderne sportwagens. Hierdoor kreeg de auto al snel meerdere bijnamen, waaronder Flügeltür, Gullwing en Vleugeldeur. Omdat de auto eigenlijk eerst puur ontwikkeld was voor het racen werden er in 1952 slechts 10 exemplaren gebouwd. In meerdere snelheidsritten, zoals de Mille Miglia en de Carrera Panamericana, bereikte de wagen grote successen.
204302435 1763569383838596 8672748649389837197 n
Foto: Gooding & Company
De sportwagen was voorzien van de M 198-motor, een 3L 6-cilinder lijnmotor, die de auto in 9 seconden naar de 100 km/u bracht. Door het gebruik van een Bosch direct-inspuitsysteem kon er een vermogen van zo'n 175 pk worden opgewekt waarmee een topsnelheid van 225 km/u bereikt werd. Na de overduidelijke populariteit van de racewagen bij de liefhebbers werd er besloten om meer exemplaren van de 300SL Coupé te bouwen. Tussen 1954 en 1957 rolden er zo'n 1400 wagens van de band. De motor kreeg door de jaren heen ook enkele upgrades, waardoor het vermogen opgeschroefd werd naar 215 pk en de topsnelheid, afhankelijk van het type achterasoverbrenging, varieerde tussen de 235 en 269 km/u. Naast de standaarduitvoering kon er ook een volledig aluminium carrosserie gebruikt worden. Van dit type werden zo'n 29 exemplaren gebouwd, welke op veilingen een paar miljoen op kunnen leveren. De normale Mercedes-Benz 300SL Coupé kan trouwens ook een flinke duit opleveren op een veiling. Een gerestaureerde 300SL Coupé levert je tegenwoordig zo'n 1 miljoen euro op. Al zouden wij zo'n bijzonder bakkie niet zo snel weg doen, want wat een parel is dit zeg.

Meer Oldtimers

Delen met
Ook interessant