Het blijft een grappig fenomeen, het feit dat je in België tegen, een vaak flinke vergoeding, toch even je eigen nummerplaat kan laten maken. Samen met Oostenrijk en Zwitserland is het dan ook het enige Europese land waar dit mogelijk is. Waan je je een echte James Bond, kan je zo 007 op je nummerplaat zetten. Zo reed de Nederlandse voetbaltrainer Aad de Mos toen hij in België trainer was rond met een nummer AAD300. Maar die kentekenplaten, wat levert dat de Belgische overheid nou op?
Je zou denken, dat is echt iets van deze tijd. Een tijd waar social media hoogtij viert en je dus mooi kan shinen met jouw naam op jouw eigen nummerplaat. Dat is het ook, maar het idee onstond al veel eerder. In 1994 werd dit idee namelijk gelanceerd om die staatskas net even wat meer te spekken. De Belgische nummerplaat bestond toen uit drie letters, gevolgd door drie cijfers. Die mochten vanaf 1994 dus zelf ingevuld worden in ruil voor 25.000 frank (nu 620 euro), wat 768 Belgen in dat eerste jaar meteen ook direct deden.
In de eerste jaren dat dit schitterende fenomeen werkelijkheid werd, van 1994 tot 2003, kozen uiteindelijk 9.470 Belgische burgers ervoor om een kentekenplaat met een gepersonaliseerd ontwerp aan te schaffen, wat resulteerde in een opbrengst van 6.024.054 euro voor de overheid. Toch een aardig zakcentje voor enkel een nummerplaat. Tussen 2010 en 2020 bracht dit een extra inkomstenstroom van 57.971.000 euro met zich mee, wat zeker een welkome aanvulling was. Het betekent dat sommige mensen misschien met ongewone woorden op hun kentekenplaat rondrijden, zoals 'SMURF', maar daarvoor betalen ze wel een bedrag van 1.000 euro.
Comeback der nummerplaten
Even leek de persoonlijke nummerplaat bij de Belgen ten dode opgeschreven. In 2010 werd namelijk de Europese nummerplaat ingevoerd. Vroeger hadden we die vertrouwde drie letters en drie cijfers op onze nummerplaten. Maar toen kwam het indexcijfer 1 - en later 2 - tevoorschijn. Tenzij je een gepersonaliseerde nummerplaat had, want die kregen automatisch een '9' aan het begin. Dat zorgde voor wat frustratie bij de mensen met creatieve plannen voor hun nummerplaat. "Die 9 verpest onze nummerplaat!" klaagden veel bestuurders, sommigen waren zelfs zo boos dat ze een petitie begonnen.
31 maart 2014
Het kreeg nog even een flinke wending waardoor de staatskas nog wat voller liep. Het Brabants Dagblad zocht het verder uit. De grote verandering kwam op 31 maart 2014, toen de '9' verdween en nummerplaten tussen 1 en 8 tekens mochten hebben. Op die dag alleen al vroegen 517 Belgen een gepersonaliseerde nummerplaat aan, wat neerkwam op een opbrengst van 517.000 euro. In heel 2014 werden in totaal 6.498 Belgische gepersonaliseerde nummerplaten aangevraagd, wat 6.498.000 euro opleverde.
Dit hele fenomeen geeft uiteraard een aantal bijzondere variaties, deze willen we jullie niet onthouden. Catch-me, Batman, Smurf, F-1,Awesome, B-Sure, Zorro, Kiekske, Picasso, COOOL, HIHIHI. Check onderstaande video voor meer voorbeelden.