We worden de laatste tijd keihard geraakt door de
inflatie. Niet alleen in de supermarkt voel je dat in je portemonnee, ook als
je rijlessen wil nemen moet je flink in de buidel tasten. Autorijlessen worden
namelijk steeds duurder, en dat zorgt ervoor dat steeds minder jongeren hun
rijbewijs halen. Dat blijkt uit een onderzoek van occasionplatform AutoTrack.
Vooral jongeren tussen de zeventien en twintig jaar lijken
het slachtoffer van die stijgende prijzen. Logisch ook: dat is precies de
leeftijd waarop je net begint met bijbaantjes en meestal nog geen bakken met
geld verdient.
Hoe duur zijn rijlessen tegenwoordig?
In de afgelopen drie jaar zijn de kosten voor rijlessen met
23 procent gestegen. Dat is een flinke klap. Tegelijkertijd is het aantal
jongeren tussen de zeventien en twintig jaar dat z’n rijbewijs haalde met bijna
acht procent gedaald. Niet zo gek, met zulke prijzen. En dat is nog niet alles,
want het onderzoek van AutoTrack laat nog meer opvallende dingen zien.
Aan het eind van 2024 analyseerde AutoTrack de tarieven van
meer dan 1500 rijscholen verspreid over heel Nederland. Van Heerenveen tot Maastricht, van Emmen tot
IJmuiden. De goedkoopste rijschool rekent 35 euro per uur. Klinkt als een
koopje, zeker als je hoort dat de duurste rijschool maar liefst 80 euro per uur
vraagt. Da’s meer dan het dubbele. Gemiddeld steeg het uurtarief van 48 euro in
2021 naar 58 euro in 2024. Geen wonder dat jongeren afhaken. Terwijl het toch
wel lekker is als je vroeg je roze pasje op zak hebt.
Een rijbewijs halen? Duur geintje
Volgens het
CBR heb je gemiddeld 43 lesuren nodig om je
rijbewijs te halen. Doe de rekensom: dat komt neer op een kleine 2.500 euro.
Dat moet je wel even kunnen missen. Dat is ook nog eens ruim 400 euro meer dan
een jaar eerder. En dan heb je het theorie en praktijkexamen nog niet eens
gehad. Die zijn ook duurder geworden: respectievelijk met 32 en 15 procent.
Het CBS kan niet precies aanwijzen waarom steeds minder
jongeren hun rijbewijs halen. Maar als je je boerenverstand gebruikt, zie je
dat de hoge prijzen een flinke rol spelen.
Grappig genoeg blijkt uit het onderzoek van AutoTrack ook
dat duurdere rijlessen vaak leiden tot betere resultaten. Rijscholen die minder
dan 50 euro per uur vragen, hebben een slagingspercentage dat twintig procent
lager ligt dan rijscholen met een tarief van 60 euro of meer. Bij
budgetrijscholen is het verschil nog groter. Soms loont het dus juist om wat
dieper in de buidel te tasten. Je betaalt meer, maar de kans dat je in één keer
slaagt is dan ook groter.
Rijbewijs op zak? Dan begint het pas
Alsof de prijs van rijlessen nog niet erg genoeg is, worden
jongeren na het halen van hun rijbewijs opnieuw genaaid: dit keer door de
verzekering. Uit cijfers van vergelijkingssite Independer blijkt dat een
18-jarige bestuurder ruim 1000 euro per jaar meer betaalt voor een simpele
WA-verzekering dan iemand van 25. Lekker dan. Hoe dat komt? Simpel: jongeren
rijden vaker schade en hebben nog geen schadevrije jaren opgebouwd. Daardoor
krijgen ze minder korting en schieten hun premies omhoog.
Rijbewijs op latere leeftijd
Opvallend: het aantal 75-plussers met een rijbewijs is de
afgelopen jaren juist gestegen. Volgens het CBS met vijf procent. Maar ook voor
deze groep wordt het verzekeren van een auto lastiger. Wie ouder is dan
zeventig en een dikke bak wil verzekeren, kan zomaar worden geweigerd. Net als
jongeren van twintig die een Lamborghini willen rijden. In beide gevallen
zeggen verzekeraars: Leuk geprobeerd, maar nee.