Er zijn van die dagen waarop je je motor start, de eerste meters maakt en meteen voelt dat dit geen gewone rit gaat worden. De Bimota Tera behoort dan ook tot de meest exclusieve motoren ter wereld. Ontworpen met verfijnde Italiaanse smaak, maar onderhuids voorzien van ingenieuze Japanse technologie. Een motor, die zomaar de ultieme alleskunner zou kunnen zijn. We krijgen de Bimota Tera een dagje mee, wat ons besluit om ‘m mee te nemen voor een mooi ritje langs de kust. Een route die niet alleen het Hollandse landschap in volle glorie toont, maar ook haarscherp blootlegt waar de Tera toe in staat is. Dat is angstaanjagend veel.
Een Italiaans kunstwerk met Japans hart
Bimota is altijd het enfant terrible van de motorwereld geweest: Italiaans design dat flirt met het buitenaardse, gecombineerd met techniek die zijn tijd vooruit is. Maar hoe stijlvol de Italianen ook zijn, ze staan niet meteen bekend om hun betrouwbaarheid.
Sinds Kawasaki de touwtjes bij Bimota in handen heeft genomen, is er een nieuwe dimensie bijgekomen: Japanse betrouwbaarheid. De Bimota Tera is het vlaggenschip van die samenwerking, en het voelt alsof je het beste van twee werelden op je schouders neemt. Aan de ene kant het strakke, compromisloze design van Rimini. Aan de andere kant een supercharged krachtbron die je hartslag permanent in de rode zone houdt.
200 paarden
Het TESI-systeem is misschien wel het meest bizarre aan deze motor. Geen traditionele voorvork, maar een naafbestuurd voorwiel dat zijwaarts draait, terwijl twee instelbare schokdempers centraal het werk doen. Klinkt technisch en dat ís het ook. Wat je als rijder merkt, is dat de motor nauwelijks duikt bij hard remmen. Bochten pak je met chirurgische precisie, alsof de machine tegen je zegt: "Relax, I got this." Het is even wennen, maar eenmaal in de vingers voelt dit alsof alle andere motoren opeens oud aanvoelen.
"Dit is een motor die je met huid en haar verslindt."
Qua blok hebben ze absoluut niet bezuinigd. Tussen je benen ligt de supercharged viercilinder uit de Kawasaki Z H2, maar dan nóg intenser. 200 pk en 137 Nm aan Koppel, dat zijn cijfers die normaal gesproken thuishoren op een circuitmonster, niet op een adventurebike. Maar dit is Bimota. Je opent het gas en de Tera sleurt je vooruit met een duivelse mix van brute kracht en mechanische symfonie. De compressor fluit zijn eigen aria mee, een geluid dat je ruggengraat doet tintelen. Het was alweer even geleden dat we op een Z H2 hebben gereden, maar pfff, wat is dit toch een ongeloooflijk ziek blok. Dit is een motor die je met huid en haar verslindt.
Tegelijkertijd rijd je met een groot scherm voor je snufferd, dus zit je heerlijk comfortable uit de wind. Snelheden die ver boven legaal gaan pakt ‘ie met gemak op. En het blijft maar gaan en gaan en gáán. Wát een machine.
Een esthetische uppercut
De Tera ziet er ook schitterend uit. Uit één stuk gefreesde onderdelen, een afwerking die niets aan de verbeelding overlaat. Alles voelt exclusief, alsof de ingenieurs in Rimini het met witte handschoenen in elkaar hebben gezet. Voor €47.000 krijg je geen motorfiets, je krijgt een sculptuur op wielen. Dat is een bedrag waarvoor je ook een lekkere Maserati occasion of een dikke Kawasaki combo kunt halen.
Van boulevard tot circuit
De rit langs de Noord-Hollandse kust bewijst hoe soepel de Tera zich gedraagt in het verkeer. Ondanks zijn gespierde uiterlijk is hij verrassend lichtvoetig. Als we bij Circuit Zandvoort met de fotoshoot bezig zijn zien we wat mooie 911’jes op de parkeerplaats staan. Wij weten: deze tweewieler is minstens zo exclusief en waarschijnlijk nóg specialer.
Op de terugweg door de dorpen en bossen rondom Aerdenhout en Vogelenzang laat de Tera zijn andere gezicht zien: comfortabel, stabiel, zelfs bijna vriendelijk. Dit is een motor die je net zo makkelijk een dag mee op pad neemt als twee weken naar de Alpen. Alleen moet je jezelf er wel op voorbereiden dat je constant aangesproken wordt: “Wat is dat voor ding?”
Exemplarisch exclusief
In de Benelux zijn er nog maar een paar verkocht. Dat is precies wat de Tera zo aantrekkelijk maakt. Waar andere merken exclusiviteit najagen met gelimiteerde stickers en ‘special editions’, is de Tera van zichzelf al een uniek beest. Hij hoeft zich niet mooier voor te doen dan hij is. Hij ís bijzonder, punt.
Ultieme mix
De Bimota Tera is een machine die alles in zich verenigt: Italiaans design, Japanse techniek, het comfort van een allroader en de snelheid van een superbike. Het is de motor die je nooit verwachtte, maar altijd al wilde. Na deze rit kunnen wij zonder twijfel zeggen: dit is een van de vetste en beste motoren waar we ooit op hebben gereden. Misschien wel dé beste.
Meer over Bimota Tera? Check bimota.com. Specs Bimota Tera
Motor: viercilinder lijnmotor, supercharged
Motorinhoud: 998 cc
Vermogen: 200 pk (≈ 147,1 kW) @ 11.000 t/min
Maximaal koppel: 137 Nm @ 8.500 t/min
Gewicht: 214 kg
Tankinhoud: circa 22 liter
Prijs (vanaf): 48.327 euro
Gallery