Lexus is een merk dat altijd wil innoveren. Sinds 1989 evolueert Lexus van luxe sedan-maker naar lifestyle-merk met een hybride hart. Die lifestyle ontdekken wij wanneer Lexus ons meeneemt naar Madrid om te voelen, horen en ruiken hoe het is om met Lexus te leven. We verruilen het Nederlandse herfstweer voor de Madrileense zon, waar we worden afgezet voor
Hotel The Madrid Edition in het hartje van de Spaanse hoofdstad. Pal voor de deur worden we begroet door een blauwe bank met daarop een Lexus LBX, de auto waar het om draait deze dagen. We krijgen eerst de kans om nog even de stad te ontdekken, waarbij direct is te zien waarom Lexus voor deze stad kiest. Een stad met sfeer, cultuur en geschiedenis. Na een paar uurtjes als toerist gespeeld te hebben is het tijd voor de eerste workshop.
Voelen
Viviana Hohenstein is designer bij Lexus en vertelt wat meer over hun mentaliteit bij het designen van een auto: ‘’We willen zinvolle waarde bieden aan onze klanten, de maatschappij en de planeet. Duurzaamheid gaat voor ons verder dan het verminderen van CO2. Het gaat erom de 'tijd' te respecteren, ons erfgoed te behouden en tegelijkertijd innovatie in vakmanschap te brengen om producten te creëren die waarde toevoegen en aantrekkelijk zijn voor onze klanten.’’
Eén van de gebruikte materialen is bamboe. Bamboe is een soort dat niet in het ecosysteem van Japan zit en bliksemsnel groeit, waarbij het vooral voor overlast zorgt. Om Japan te helpen met hun bamboeprobleem, wil Lexus twee vliegen in één klap slaan: duurzame materialen gebruiken in hun auto's en overlast in hun thuisland tegengaan.
We krijgen de kans om die materialen te voelen en we kunnen zeggen dat het in geen enkel opzicht op bamboe lijkt. Het voelt alsof we gewoon leer of kunststof vasthouden, maar dat is het niet. Met die nieuwe innovatie lukt het Lexus om met bamboe de toekomst in te gaan, en duurzaam, goed materiaal te maken.
Rijden en ruiken
De volgende dag is het tijd om zelf in de Lexus LBX te rijden. Al snel verlaten we het centrum en worden we getrakteerd op de mooie uitzichten van het Spaanse landschap. Alsof we door de set van een spaghettiwestern toeren, zonder paard maar met deze geweldige crossover.
Finca
We stoppen bij
Finca El Gasco, een landhuis waar scènes zijn opgenomen voor de hitserie
La Casa Del Papel. Naast een bakje koffie krijgen we de tweede workshop voorgeschoteld. Deze workshop staat in het teken van geur. Parfummerk Givaudan en Lexus werken samen om een bepaalde geur in de auto te krijgen, die je zelf kan instellen.
Je moet weten dat mensen in hun neus rond de 20 miljoen receptoren hebben, om 1 biljoen verschillende geuren te kunnen ruiken. Al die geuren triggeren emoties, dus willen Lexus en Givaudan dit ook vertalen in de auto. Op een rij staan 5 glazen deksels met daarin een geur verpakt. Die geuren moeten allemaal een dagdeel voorstellen, dus de geur van de ochtend of zonsondergang. Deze geuren zijn net als de materialen in de auto ook beïnvloed door bamboe, om een unieke geur te krijgen.
Toekomst van geurtechnologie
Deze geurtechnologie zit nog niet in de LBX, maar zal debuteren in China en Japan met de Lexus ES. Dan kun je in de auto zelf bepalen welke geur je wil, afhankelijk van je stemming. Klinkt zeer innovatief. We kunnen niet wachten om de geur van vers gemaaid gras of een notenboer te ruiken, in een Lexus.
Audiosysteem van Mark Levinson
Na onze geurbeleving vertrekken we naar de volgende bestemming: Villa Las Rozas. In deze villa met Beverly Hills DNA genieten we van een heerlijke lunch voordat we de kelder in verdwijnen naar de thuisbioscoop. In deze luxe thuisbioscoop pompt Adele door de speakers terwijl we een plekje zoeken.
Mark Levinson is al 25 jaar lang de exclusieve audiopartner van Lexus, dus ze kennen elkaar door en door. De auto’s worden perfect afgestemd met de speakers wat zorgt voor een geweldig geluid in de auto. Voor Lexus is dit cruciaal, want voor de meeste mensen is hun auto dé plek waar naar muziek wordt geluisterd.
Terwijl we comfortabel in onze stoelen zitten krijgen we een doosje aangereikt, maar we mogen hem nog niet openen. Tijdens de presentatie, waar we de échte boodschap leren kennen van Lexus en Mark Levinson, openen we steeds een vakje in het doosje. De eerste is zout, tweede karamel en als laatste chocola. Al die ingrediënten komen samen in een overheerlijke praline.
Hiermee wordt ook de gelaagdheid van muziek geïllustreerd. Al die ingrediënten zijn namelijk apart prima, maar bij elkaar wordt het magie. Net als muziek, moet alles erin zitten. Dat is wat Mark Levinson ook wil met hun geluidssystemen, het bieden van een gelaagde geluidservaring.
Omotenashi
Tijdens het evenement komt één begrip steeds terug: die van Omotenashi. Het staat voor de Japanse manier van gastvrijheid. De zorg van de gastheer is dan zo verfijnd dat deze anticipeert op wat de gast nodig heeft, nog voordat die er zelf om vraagt.
Deze Omotenashi is ook in elke auto vertegenwoordigd. Lexus wil dat in elk detail wordt gedacht aan de beste bestuurders ervaring. Elk knopje, hendeltje of mechanisme is ingericht op absoluut comfort. We kunnen wel concluderen dat het Lexus wederom lukt, waarmee ze bewijzen wat ze in huis hebben als automerk.
Zintuigen rust geven
Na deze dagen vol zintuiglijke inspanning is het tijd om Madrid achter ons te laten. Blijft een vette auto, die
LBX. De Japanse autofabrikant heeft maar weer eens laten zien dat Lexus meer is dan alleen een auto. Het ‘’Living in my LBX’’ evenement heeft ons enorm nieuwsgierig gemaakt naar de toekomst van Lexus en we kunnen niet wachten om dit met al onze zintuigen te ervaren.
Meer weten over de Lexus LBX? Check lexus.nl voor meer info of een proefrit. Gallery