De koningsklasse van de autosport, ook wel het op het spel zetten van je leven. En precies dat hebben we gezien tijdens het raceweekend op het circuit van Silverstone. Een flinke crash tussen Roy Nissany en Dennis Hauger in de Formule 2 zorgde voor een realisatiemomentje dat die halo op die auto's toch niet zo'n slecht idee was. Maar er kwam nog een schepje bovenop, de megacrash van Alfa Romeo-coureur Zhou Guanyu.
Zowel Zhou Guanyu en Roy Nissany kunnen het nog na vertellen. En dat allemaal door de beste uitvinding ooit voor een Formule-auto: de halo. Tijd om de reddingen door de halo van de afgelopen jaren op een rij te zetten.
De halo
De halo is geïntroduceerd in 2018 met als doel om de veiligheid voor de coureurs te verbeteren. De eerste reacties van de coureurs en teams waren vrijwel allemaal negatief, maar ondertussen heeft 'ie zichzelf aardig bewezen. Met een gewicht van 7 kilogram (ja, zo weinig), kan de halo een dubbeldekker bus à la 12.000 kilogram op zich dragen.
Bizarre reddingen
Zhou Guanyu - 2022 - Silverstone
Dat het een spannende start was, hebben we allemaal kunnen aanschouwen. Onze Nederlandse vriend pakte gelijk de leiding over van Carlos Sainz. Een focuspuntje totdat het achter in het veld het goed misging. George Russell, Alex Albon, Pierre Gasly en Zhou Guanyu raakten betrokken bij de hevige crash. Het ongeluk leverde bizarre beelden op met een auto die op z'n kop op steunend op de halo de grindbak en de muur in knalde waarna hij werd gelanceerd in het hek voor de tribunes. Gelukkig werd Chinese autocoureur snel bevrijd uit zijn auto en afgevoerd naar het Medical Centre om daar weer snel ontslagen te worden.
Dennis Hauger en Roy Nissany - 2022 - Silverstone
De race was nog geen twee ronden begonnen en Roy Nissany kwam tijdens het verdedigen van zijn plek met zijn bolide buiten de baan terecht. Dennis Hauger, de protegé van het Red Bull Formule 2-team, reed hierdoor over het gras heen en verloor de macht over het stuur met een botsing als gevolg. Dennis Hauger raakte de kerbstone en werd gelanceerd waardoor hij op de auto van Nissany terechtkwam. Vanwege de halo konden beide coureurs uit hun auto stappen zonder grote problemen. Het mag duidelijk zijn dat dit heel anders af had kunnen lopen. Kortom: alweer een applausje voor de uitvinding van het belangrijkste beschermonderdeel binnen de autosport.
Lewis Hamilton en Max Verstappen - 2021 - Monza
De herinnering dat het er fel aan toe ging tussen de twee kemphanen afgelopen seizoen is nog vers. Zo ook tijdens de Grand Prix van Monza, Italië. Allebei niet willen toegeven, ja, dat zorgt voor gedoe. In de chicane knalde Max Verstappen met zijn
Formule 1-auto boven op de bolide van de Mercedes-coureur. Lewis heeft achteraf zijn dankbaarheid uitgesproken over de halo en duidelijk gemaakt dat het zijn leven heeft gered.
Romain Grosjean - 2020 - Bahrein
Eén van de heftigste crashes van de afgelopen jaren is toch wel de man die uit een brandende Formule 1-auto in de vangrail is gestapt. Dit moment staat waarschijnlijk nog in je geheugen gegrift, want holy shit, dit was te bizar voor woorden. Tijdens ronde 1 klapte Romain Grosjean met 191 kilometer per uur en met 67G in de vangrail en vloog zijn racebolide vrijwel gelijk in de fik. De auto brak in tweeën, maar de veiligheidscockpit bleef heel, mede door de halo. De Franse coureur heeft ballen, want rijdt tegenwoordig in de IndyCar Series. Je kan veel zeggen over deze man, maar angst kent 'ie niet.