Waarom autodieven niks moeten hebben van elektrische auto’s

06 okt , 20:00Nieuws
Depositphotos_82863060_XL
De elektrische auto is de toekomst, zeggen ze. Maar blijkbaar niet voor iedereen. Terwijl de overheid druk is met laadpalen en subsidies, haalt het dievengilde zijn schouders op. De criminelen van vandaag jatten liever iets met een ouderwetse motor en een flinke uitlaat dan een stille stekkerbak.
Volgens de Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) werden er in de eerste drie kwartalen van 2025 zo’n 5.700 auto’s gestolen in Nederland. Slechts 170 daarvan waren volledig elektrisch. Dat is nog geen drie procent, terwijl elektrische auto’s inmiddels bijna zeven procent van het wagenpark uitmaken.

Slimme wagens, domme dieven

Een van de belangrijkste redenen dat autodieven elektrische auto’s links laten liggen, is dat ze gewoon te slim zijn, of beter gezegd: te digitaal. Vrijwel iedere moderne EV is uitgerust met een constante internetverbinding, een app die precies weet waar de auto is, en een fabrikant die op afstand mee kan kijken. Als crimineel kun je dus niet even relaxed een ritje naar Oost-Europa maken zonder dat iemand meekijkt op een schermpje met “je voertuig bevindt zich momenteel op de A12 richting Warschau”.
Tesla is daar het bekendste voorbeeld van. Zodra iemand met kwade bedoelingen een Model 3 meeneemt, krijgt de eigenaar binnen seconden een melding. De politie hoeft dan alleen maar het spoor te volgen. Dat is een stuk minder spannend dan vroeger, toen autodieven nog een echte achtervolging konden verwachten in plaats van een pushmelding.

Geen handel in zware accu’s

Ook economisch gezien zijn elektrische auto’s onaantrekkelijk voor de onderwereld. Waar traditionele auto’s vaak in onderdelen uit elkaar worden gehaald en verkocht, is dat bij EV’s een stuk lastiger. De meeste waarde zit in de batterij, en die is groot, zwaar en vooral levensgevaarlijk als je niet weet wat je doet. Een lekke accu kan in brand vliegen of ontploffen, niet bepaald handig als je in een loods ergens in Brabant staat te sleutelen. Bovendien is de vraag naar gebruikte EV-onderdelen nog klein. Veel buitenlandse markten hebben nauwelijks laadinfrastructuur, waardoor een gestolen elektrische auto daar weinig waard is.
Depositphotos_482868830_XL

Criminelen willen snelheid, niet stilte

Ten slotte zijn elektrische auto’s ook niet geschikt voor het ‘zware werk’. Denk aan plofkraken of snelle overvallen. Criminelen willen een auto die hard gaat, lang meegaat en snel te vullen is met benzine. Een EV die na honderd kilometer even aan de snellader moet, past niet in dat plan. Zoals een woordvoerder van het VbV eerder opmerkte: “Voor plofkraken kiezen ze liever een snelle Audi dan een Kia EV6.”

Toch niet onkwetsbaar

Betekent dit dat je elektrische auto nooit gestolen wordt? Helaas niet. De Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 en Tesla Model 3 staan wél op de radar van autodieven, simpelweg omdat ze populair zijn. Bovendien worden hybrides, half elektrisch, half benzine, wél steeds vaker gestolen. Daar valt nog wat te verdienen. Maar als je puur elektrisch rijdt, mag je jezelf voorlopig gelukkig prijzen. De kans dat iemand überhaupt je EV steelt is klein, maar mocht het voorkomen is de kans dat hij daarna weer gevonden wordt vrij groot.
Depositphotos_618751380_XL
Dus voor iedereen die zich zorgen maakt over z’n dure batterij op de oprit: adem in, adem uit, en plug ‘m in. Autodieven hebben voorlopig wel wat beters te doen. Misschien dat ze ooit overstappen op elektrisch, maar voorlopig blijft hun voorkeur toch lekker bij fossiel.
Delen met
Ook interessant
loading

Loading