Dit valt op aan de nieuwe top-100 A-merken lijst

24 mrt , 17:59 Entertainment
foto supermarkt

Het was een rampjaar voor de grote supermarktmerken. A-merken zoals Heineken, Unox, Douwe Egberts en Calvé kregen flinke klappen. Mede door het einde van de sigarettenverkoop daalde de totale omzet van de 100 grootste A-merken in Nederland met maar liefst negen procent ten opzichte van 2023. Das toch even een pittige verandering, al zeggen we het zelf.

Onderzoeksbureau Circana brengt jaarlijks een top-100 van A-merken uit. “In 2005 hadden de merkfabrikanten nog bijna 25 procent van de totale supermarktverkopen in handen, nu zakken ze onder de 20 procent,” aldus Hendriksen, directeur detailhandel bij Circana.

Hoe dat komt? Nou, consumenten kopen steeds vaker verse producten en laat dat nou net niet de business zijn van A-merken. Ook huismerken blijven terrein winnen. En al die ruzies tussen fabrikanten en supermarkten? Die helpen natuurlijk ook niet.

Grootste dalers in de A-merken lijst

Dat is pijnlijk zichtbaar in de top-100. Bonduelle, Senseo, De Ruijter en Quaker kregen flinke klappen, allemaal merken die tijdelijk uit de schappen verdwenen bij Jumbo en Picnic. “Als mensen lege schappen zien, stappen ze over op een ander merk of het huismerk. En als het A-merk later terugkomt, is het maar de vraag of de klant weer terugkeert,” aldus Hendriksen. Logisch ook, want waarom zou je als consument teruggaan als het huismerk net zo goed (of zelfs beter) is?

Marlboro: van koning naar exit

Sigarettenmerk Marlboro was jarenlang de trotse nummer één van de lijst, maar door het verbod op tabaksverkoop in supermarkten is die tijd voorbij. Nu staat het merk nog op plek vier, maar volgend jaar verdwijnt het voorgoed uit de lijst.

Coca-Cola: de nieuwe nummer één

Coca-Cola is nu het grootste A-merk in de supermarkt. Wat opvalt? De verschuiving van het origineel naar Coke Zero. De suikervrije variant is inmiddels goed voor 44 procent van de omzet. Blijkbaar letten we in Nederland toch wat meer op de calorieën.

Hertog Jan wint van Heineken

Nog een opvallend feit in de top-10: Hertog Jan is sinds 2022 het grootste biermerk in de Nederlandse supermarkt en vergroot de kloof met Heineken. In 2022 was het verschil nog 17 miljoen euro, maar afgelopen jaar verkocht Hertog Jan voor 87 miljoen méér. Ouch. Ook Red Bull heeft Heineken ingehaald. Nederland drinkt inmiddels voor meer geld aan energiedrank dan aan Heineken.

Delen met
Ook interessant