In Barcelona, tijdens de
Audi Summit, heeft Audi de vierde generatie van de A8 gepresenteerd. Ze hebben de nieuwe wagen overladen met nieuwe technische hoogstandjes
en de term ‘Vorsprung durch Technik’ houden ze volledig in eren.
Bij Audi gaan ze
met de tijd mee, dus autonoom rijden wordt ook bij hen een feit. Het traffic jam pilot systeem zorgt ervoor dat jij in files onder de zestig
kilometer per uur en wegen waar een vangrail aanwezig is, niet meer de hele tijd op je mede weggebruikers moet letten. De informatie die binnenkomt via een radar, een camera, ultrasone sensoren
en een laserscanner wordt dan weer verwerkt
door de zFAS besturingseenheid. Met je telefoon kun je je waggie zelfs inparkeren terwijl jij er niet in zit.
Onderstel
Het onderstel stel je helemaal af op jouw eisen. Zet ‘m in standje sport zodat je het idee hebt dat je over de weg zweeft. Dat is nog niet alles, je bedient elk wiel afzonderlijk van elkaar dankzij elektromechanisch ophangingssysteem die het dan weer afstelt met de luchtvering. Zo houdt
de auto zich bijvoorbeeld kaarsrecht in de bochten.
Het pre sense 360˚ veiligheidssysteem zorgt
voor een lagere impact tijdens een aanrijding van de zijkant. Bij zo’n aanrijding boven de 25 kilometer per uur verhoogt
het systeem de wagen binnen 0,5 seconden met acht centimeter. De krachten worden dan opgevangen door de dorpel in plaats van de deuren, aangezien die veel minder sterk zijn. Hierdoor verlaagt Audi de impact tot wel vijftig procent.
Specificaties
De wagen wordt standaard geleverd met twee V6 turbo’s: een 3.0 TDI 286 pk en een 3.0 TFSI 340 pk. Daarna twee achtcilinders – een 4.0 TDI 435 pk en een 4.0 TFSI 460 pk en een W12 met 6,0 liter inhoud. Over de prestaties van de laatste zegt Audi voorlopig nog niets. Alle motoren beschikken over een slimme startgenerator en de mild-hybrid techniek schakelt de motor uit bij het loslaten van het gas. De batterij voor het elektrisch rijden is draadloos op te laden.
Look
De brede grill is het visitekaartje van de Audi’s die de komende jaren het licht gaan zien. Vooral de LED lichtstrip met OLED techniek valt op
bij de achterlichten, die opstart dat doet denken aan KITT van Night Rider. Echt heel erg dik. Check maar eens hoe dat eraan toegaat.
Interieur
Hij ziet er van buiten dus prima uit, maar je moet ook lekker zitten. Voor die echte chillsessie
moet je eigenlijk voor die A8L gaan. Daar zit een optie voor een relaxstoel als rechter achterstoel. De voetsteun warmt je voeten op, terwijl jij geniet van een heerlijke massage.
Je bedient ongeveer alles in de auto via het OLED touchscreen die in het dashboard opgaat. Het tweede scherm gebruik je voor andere functies zoals de airco. Uiteraard werkt alles ook op spraakbesturing en herkent het systeem handgebaren, voor als je te druk bent met het overige verkeer.
Vanaf september bestel je deze wagen en in half december rolt ‘ie bij de dealer naar binnen. Het prijskaartje is nog een verrassing, maar die portemonnee moet je vast heel diep in duiken.